مطابق مصوبه شورای عالی سلامت طرح پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان از سال 87 تا 97 به مدت 10سال در كشور به اجرا در می‌آید، این طرح ملی امسال از چند استان و با استقرار آن در مراكز بهداشتی - درمانی روستایی كه پزشكان خانواده حضور دارند، شروع می‌شود.

حسین ریاضی، معاون تحقیق و توسعه مركز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس، با اعلام این مطلب، افزود: پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان یا همان سیستم e-health سیستمی است كه به موجب آن برای هر ایرانی با استفاده از كد ملی یك فایل الكترونیك ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی از قبل از تولد تا پس از مرگ در آن ثبت می‌شود و با استفاده از رمز عبور امكان دسترسی به این اطلاعات توسط وی یا پزشك معالج او در سراسر كشور به وجود می‌آید.
وی افزود: سیستم پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان 4 فاز دارد و اكنون 3 فاز آن شامل شناسایی وضع موجود كسب و كار سلامت در كشور است، تهیه مدل‌های وضع مطلوب كسب و كار سلامت در كشور و معماری بومی پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان به پایان رسیده و به زودی وارد فاز برگزاری مناقصه تهیه RFP و توسعه نرم افزارها، سیستم‌ها و زیر سیستم‌های اجرایی آن برای چند دانشگاه علوم پزشكی می شویم كه به تدریج در سال‌های آینده گسترش می‌یابد.
وی اضافه كرد: با انجام این مناقصه‌ها كه طی هفته‌های آینده آگهی آن در مطبوعات چاپ می‌شود، قرار است این سیستم امسال در مراكز بهداشتی- درمانی چند دانشگاه علوم پزشكی كه پزشكان خانواده مستقر هستند، نصب و فعال شود و همزمان برنامه توسعه استاندارد پرونده الكترونیك سلامت نیز پیگیری می‌شود.
وی گفت: در كنار اجرای این پروژه ملی فرهنگ سازی و آموزش پرسنل بهداشتی- درمانی برای كاربردی كردن این طرح هم از طریق یك وب سایت آموزشی انجام می‌شود.
وی گفت: طرح پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان در جلسه اخیر شورای عالی سلامت كه با حضور معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، مصوب شد و بر اساس این مصوبه شروع اجرای این طرح امسال است و باید طی یك پروسه 10ساله در سال 97 به پایان برسد.
وی اضافه كرد: مصوبه شورای عالی سلامت درباره طرح ملی پرونده الكترونیك سلامت به علت بار مالی بالای آن باید در هیئت دولت نیز تصویب و ابلاغ شود و البته باید دفتر بودجه وزارت بهداشت بار مالی این طرح را برآورد و اعلام كند كه هنوز این كار به اتمام نرسیده است و البته چون این طرح بر اساس مناقصه و توسط شركت‌های خصوصی انجام می‌شود هنوز نمی‌توان به طور دقیق بار مالی آن را تعیین كرد.
وی افزود: با توجه به لزوم ایجاد پرونده الكترونیك سلامت توسط پزشكان خانواده برای جمعیت تحت پوشش آنها، قرار است این طرح در مرحله اول در مراكز بهداشتی- درمانی روستایی كه پزشكان خانواده حضور دارند در چند استان اجرا شود و بعد به تدریج به سایر مناطق كشور و بیمارستان‌ها گسترش یابد.
ریاضی گفت: با شروع اجرای طرح پرونده الكترونیك سلامت در یك دانشگاه علوم پزشكی قرار نیست صفر تا 100 این طرح در تمام مراكز بهداشتی - درمانی و آموزشی و پژوهشی آن دانشگاه اجرا شود، این طرح به صورت مرحله‌بندی شده اجرا می‌شود و توسعه نرم افزاری، سخت افزاری و جغرافیایی آن در مراكز مختلف تابعه وزارت بهداشت به مرور انجام می‌شود.
وی گفت: اگر بتوانیم در مدت 10 سال این پروژه را به سرانجام برسانیم باز هم از كشورهای دیگری نظیر انگلستان و كانادا كه چند سالی است اجرای این پروژه را شروع كرده‌اند، جلوتر خواهیم بود.
وی گفت:‌ هنوز هیچ كشوری در جهان پروژه پرونده الكترونیك سلامت را به طور كامل اجرا نكرده است و حتی كشور انگستان كه در این زمینه جلوتر است، نتوانسته بیمارستان‌های خصوصی را نسبت به اجرای این طرح مجبور كند اما در ایران چون همه بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی ـ درمانی و داروخانه‌ها تابع وزارت بهداشت هستند اجرای این طرح آسان‌تر است.
ریاضی افزود:‌ در پرونده الكترونیك سلامت هر فرد، همه اطلاعات مربوط به سلامت وی از قبل از تولد یعنی دوران جنینی تا بعد از مرگ برای مباحث پزشكی قانونی درج می‌شود و علاوه بر خود بیمار،‌ پزشك معالج و سیستم بهداشتی ـ درمانی كشور شامل دانشگاه‌های علوم پزشكی، مدیران وزارت بهداشت و پزشكی قانونی در سطوح مختلف به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت البته این اطلاعات در یك سیستم امینتی ذخیره می‌شود كه امكان دسترسی افراد غیر مجاز به اطلاعات افراد نباشد.
وی گفت:‌ 45 هزار بیمارستان،‌ درمانگاه،‌ مركز بهداشتی ـ درمانی دولتی و خصوصی و داروخانه در كشور وجود دارند كه بر اساس پروژه 10 ساله پرونده الكترونیك سلامت باید به این سیستم متصل شوند، اجرای این پروژه زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی بزرگ ملی، ارائه خدمات پزشكی و مشاوره پزشكی از راه دور (‌تله مدیسین) و تصمیم‌گیری دقیق مدیران بر اساس اطلاعات این پروژه را فراهم می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha