چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 13358

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: با نظارت وزارت بهداشت بر نحوه توزیع انسولین، قاچاق این داروی یارانه‌ای از كشور متوقف شد و البته بیماران نیازمند انسولین نیز با كمبود این دارو مواجه نیستند.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: سال گذشته بعد از سهمیه‌بندی بنزین و متوقف شدن قاچاق این ماده از كشور، شاهد این بودیم كه مصرف انسولین در كشور ناگهان 40 درصد افزایش یافت، بررسی‌ها نشان داد كه این افزایش تقاضا به علت قاچاق این دارو از مرزهای غربی كشور است.
وی گفت: بررسی‌ها نشان داد كه سال گذشته اعضای شبكه قاچاق انسولین، این دارو را در بسته‌های بزرگ از داروخانه‌ها می‌خریدند و این فرآورده دارویی را كه از یارانه دولتی برخوردار است از كشور خارج می‌كردند و از این طریق به سود سرشاری می‌رسیدند.
وی‌ ادامه داد: قیمت انسولین ایران از تمام دنیا ارزان است و با توجه به برخورداری این دارو از یارانه دولتی به قیمت یك پنجم قیمت واقعی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود بنابراین شبكه قاچاق كه یك فرآورده را (بنزین) از دست داده بود، می‌توانست با جایگزین كردن این دارو به سوء‌استفاده خود دست یابد.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: امسال برای جلوگیری از این اتفاق نظارت بر توزیع انسولین را در سراسر كشور افزایش دادیم، به این ترتیب كه اكنون دیگر داروخانه‌ها نمی‌توانند، بیش از نیاز بیماران به آن‌ها انسولین بدهند، به همین علت مصرف انسولین در كشور ‌كنترل شد و امسال افزایشی نیافت و در عین حال مردم نیز از كمبود این دارو در رنج نیستند.
دیناروند گفت: در زمان حاضر هر چقدر كه بیماران به انسولین نیاز داشته باشند، در دسترس آنان است و می‌‌توانیم این اطمینان را بدهیم كه با نظارت دقیق‌تر از خروج غیر‌قانونی این دارو از كشور جلوگیری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha