برای نخستین بار در کشور، عمل جراحی گلوکوم یا آب سیاه چشم با روش آندوسکوپیک لیزر با موفقیت در بیمارستان چشم پزشکی نور انجام شد.

دکتر بهروز کوچکی روزگذشته در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور با انجام عمل جراحی آب سیاه با روش آندوسکوپیک لیزر که به صورت زنده برای خبرنگاران پخش می شد، به معرفی این روش و مزایای استفاده از آن پرداخت.
کوچکی گفت: گلوکوم یکی از بیماری های شایع چشمی نزد افراد مسن و عامل نابینایی در جوامع مختلف و یکی از علل مهم نابینایی در سراسر جهان محسوب می شود. بطوری که بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت حدود 10 تا 12 درصد کل نابینایی ها در جهان (حدود 5/4 میلیون نفر) به دلیل گلوکوم است. پیش بینی می شود در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع این رقم تا سال 2020 به 2/11 میلیون نفر برسد.
وی افزود: در ایران نیز آب سیاه یکی از علل مهم نابینایی است.
این فوق تخصص گلوکوم، در مورد روش های درمان این بیماری اظهار داشت: روش های متعددی برای درمان گلوکوم وجود دارد. درمان معمولا با درمان طبی یعنی قطره های کاهنده فشار چشم شروع می شود و در صورت عدم پاسخ به درمان طبی، گزینه های بعدی شامل درمان های لیزری، جراحی و شانت های چشمی مورد استفاده قرار می گیرد.
کوچکی به معرفی دستگاه ECP پرداخت و گفت: این دستگاه دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر ابزارهای درمانی گلوکوم متمایز می کند.
وی افزود: در این روش سه سیستم لیزر، آندوسکوپ، ویدیو و نور همگی در یک میکروپروب یا پروب بسیار ظریف همراه شده است. در واقع یک روش میکرواندوسکوپی است که ما را قادر می سازد ساختمان داخل چشم را بطور مستقیم مشاهده و درمان کنیم.
کوچکی با اشاره به اینکه این دستگاه کاربردهای متعدد آموزشی، تشخیصی و درمانی دارد، کاربرد اصلی آن را در درمان گلوکوم هایی که به روش های معمول مانند درمان طبی یا جراحی جواب نداده اند بیان کرد.
وی افزود: به ویژه انواع خاص گلوکوم مانند گلوکوم ناشی از ضربه، گلوکوم در چشم های فاقد عدسی، گلوکوم همراه پیوند قرنیه و گلوکوم به همراه حضور روغن سیلیکوم در چشم از جمله گلوکوم های صعب العلاج است.
این فوق تخصص گلوکوم در مورد نحوه عمل این گونه بیماران توضیح داد: در این گونه بیماران با وارد کردن پروب EPC از یک برش بسیار کوچک به ناحیه ای در پشت عنبیه که زوائد مژگانی قرار دارند، به درمان لیزری زوائد مژگانی ، تحت دید مستقیم پرداخته می شود.
کوچکی گفت: زوائد مژگانی در چشم مایع زلالیه را ترشح می کنند و با تابش لیزر، ترشح مایع زلالیه و به دنبال آن فشار داخل چشم کاهش می یابد.
وی در مورد یک کاربرد درمانی دیگر این دستگاه را، امکان انجام ویترکتومی به کمک اندوسکوپی بیان کرد که برای قسمت هایی از چشم که با روش های معمول، قابل مشاهده انجام می شود.
کوچکی در خصوص کاربرد تشخیصی این شیوه اظهار داشت: این روش به تشخیص آسیب های ناحیه جلویی شبکیه و پشت عنبیه کمک می کند تا با کمک آندوسکوپی آن را بطور مستقیم مشاهده و درمان کرد.
این فوق تخصص گلوکوم، نقش آموزشی این شیوه را، نشان دادن مناطق مختلف داخل چشم در حین عمل جراحی به جراحان تحت آموزش بیان کرد.
در عمل جراحی که روز سه شنبه در بیمارستان چشم پزشکی نور انجام شد، یک زن 70 ساله مبتلا به آب سیاه و آب مروارید چشم بدون انجام بیهوشی با موفقیت تحت عمل جراحی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha