به گفته رییس جامعه اپتومتری ایران، افت تحصیلی ناشی از كاهش دقت و تمركز در كودكان مبتلا به تنبلی چشم از جمله مهمترین پیامدهای بی‌توجهی خانواده‌ها به مشكلات بینایی كودكان است.

دكتر افسانه هراتی زاده، رییس جامعه اپتومتری ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: تنبلی چشم به دلایل مختلفی از جمله عیوب انكساری، مشكلات ارگانیك مانند آب مروارید مادرزادی و انحراف چشم ایجاد می‌شود كه در صورت توجه و شناسایی زودهنگام توسط خانواده‌ها و مراكز تخصصی قابل درمان كامل می‌باشد.

وی درمان تنبلی چشم را وابسته به سه عامل سن به وجود آمدن تنبلی چشم، مدت زمان سپری شده از ایجاد تنبلی چشم و سن كودك در زمان شروع درمان عنوان كرد و افزود: هرچه از سن شروع تنبلی چشم در كودك بگذرد به همین میزان درمان نیز سخت تر خواهد شد و در این بین همكاری والدین در زمینه انجام مراحل درمان كه شامل بستن چشم سالم كودك، انجام تمرینات و بازیهای ویژه بسیار مهم و ضروری است.

هراتی زاده گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم كه با مشاركت سازمان بهزیستی و جامعه اپتومتری ایران و به صورت رایگان در دفاتر كار اپتومتری و در مهد كودكها، توسط مربیان مهد كودك انجام می‌شود فرصت مناسبی است تا با شناسایی كودكان مبتلا به تنبلی چشم و ارجاع آنها به مراكز تخصصی و اپتومتریستها از افزایش مشكل بینایی آنها كاسته شود.

وی خاطرنشان كرد: پس از شناسایی كودكان به تنبلی چشم و شروع درمان توسط اپتومتریست، لازم است این كودكان تا سن 10 سالگی تحت مراقبت و نظارت متخصصان بینایی و اپتومتریستها قرار گیرند تا از بازگشت بیماری آنها جلوگیری شود.

گفتنی است، طرح غربالگری تنبلی چشم كودكان 4 تا 6 سال تا 30 آبان ماه در مهد كودكهای سراسر كشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha