مدیر كل یونسكو به مناسبت روز جهانی علم برای صلح و توسعه (10 نوامبر 2008) پیامی انتشار كرد كه در آن تأكید كرده است: هیچ مسئله‌ای در دنیا به اندازه گرم‌شدن زمین آثار و عواقب اقتصادی و جهانی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی كمیسیون ملی یونسكو در پیام كوئیچیرو ماتسورا، مدیر كل یونسكو آمده است: مدت‌هاست كه علم به عنوان عاملی برای تغییر به رسمیت شناخته شده است. گستردگی و پیچیدگی مشكلاتی كه امروز با آن مواجه هستیم، از فقر مطلق گرفته تا افزایش نابرابری‌ها، تخریب زیست محیطی، افزایش شدت آسیب‌پذیری در قبال كمبود منابع و بلایای طبیعی، به اندازه‌ای است كه بسیج دانش‌ علمی بیش از پیش به یك ضرورت مبدل شده است. ما در دورانی زندگی می‌كنیم كه دستیابی به پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی و پایداری زیست محیطی بدون تكیه بر پژوهش‌ها و دانش علمی و تخصص‌های فنی امكان‌پذیر نیست.
در ادامه این پیام آمده است: بیایید امسال (2008) در روز جهانی علم برای صلح و توسعه، بر نقش حیاتی جامعه علمی در كمك به درك هرچه بیشتر و بهتر بشریت از موضوع تغییر اقلیم و مقابله با آن تأكید كنیم. بدیهی است كه گرم شدن كره زمین عواقب قابل توجهی برای همه ملل دنیا در پی خواهد داشت. كشورهای در حال توسعه و فقیر‌ترین جوامع با وجود داشتند كمترین دخالت در ایجاد پدیده تغییر اقلیم، بیشترین خسارت را از آن خواهند دید. تاكنون علم نقشی مؤثر در شناسایی علل، ماهیت، زمان و عواقب گرم شدن كره زمین داشته است و گذر زمان شاهد افزایش اهمیت آن در یافتن راه‌حل‌های مناسب، كاهش عواقب ناشی از گرم شدن كره زمین و سازگاری با اثار این پدیده خواهد بود.
تغییر اقلیم مشكلی است با ابعاد متعدد. تاكنون هیچ مسئله زیست محیطی‌ تا به این اندازه جهانی و در عین حال دارای علل و آثار مختلف نبوده و هیچ مسئله‌ای نیز تا این اندازه در توسعه اقتصادی و اجتماعی نوع بشر دخیل نبوده است. به همین دلیل مقابله موثر با پدیده تغییر اقلیم نیازمند رویكردی فرا رشته‌ای و جامع است؛ رویكردی كه پشتوانه‌ای از بهترین و به روزترین نوع دانش و تخصص علمی به همراه داشته باشد.
بنابر این پیام، طی 40 سال گذشته یونسكو مشاركتی فعال در ایجاد پایگاهی جهانی برای دانش علمی در حوزه تغییر اقلیم داشته كه در این میان فعالیت‌های كمیسیون بین‌الدول اقیانوس شناسی آن دارای اهمیتی ویژه و قابل ملاحظه است. به پاس این تجربیات طولانی مدت در حوزه پژوهش و مشاهدات مربوط به تغییر اقلیم، یونسكو از طرف سازمان ملل به عنوان همكار سازمان جهانی هواشناسی در فعالیت‌های بین رشته‌ای علوم در حوزه ارزیابی، پایش و هشداردهی به موقع انتخاب شده است. به علاوه، شبكه گسترده ذخیره گاه‌های زیست سپهری یونسكو به عنوان محوطه‌هایی برای پایش آثار تغییر اقلیم و نشان دادن روش‌های متنوع سازگاری با این پدیده مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر موارد یاد شده، ذخیره‌گاه‌های زیست سپهری به عنوان مراكزی برای آموزش و پژوهش، توسعه و ترویج فعالیت‌هایی در حوزه مدیریت پایدار و همچنین برای ترویج درك بهتر پیوند‌های میان تنوع فرهنگی و تنوع زیستی استفاده می‌شود.
در پایان این پیام آمده است: اقدام پیش روی ما، اقدامی پیچیده و بزرگ است. در این مورد گردآوری شواهد صحیح علمی از تغییرات نونی جهانی و پیش‌بینی‌هایی برای آینده امری ضروری است. همانگونه كه رویارویی به موقع با آثار منطقه‌ای و محلی تغییر اقلیم نیز اهمیتی ویژه دارد. تاثیر‌گذاری عملكرد ما به توانایی دانشمندان، تصمیم‌گیران، صاحبان صنایع و شهروندان برای همكاری و مشاركت با یكدیگر وابسته است. آثار و عواقب اخلاقی و اجتماعی پدیده تغییر اقلیم و تاثیر آن بر مهاجرت آنسانی، آموزش و مهارت‌ها، ارزش‌ها و دانش‌ مورد نیاز برای پایدار زیستن، افزایش موثر آگاهی‌های عمومی و اطلاع‌رسانی، همه از مواردی هستند كه باید مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این پیام آمده است: در رویارویی با چالش تغییر اقلیم جهانی و دیگر تهدیدات وارد به نوع بشر و امنیت زیست محیطی، دستیابی به دركی بهتر از علم و روش‌های استفاده از آن ضروری است بنابر این بیایید علم را در این روز جهانی گرامی بداریم و برای تقویت پیوندهای میان علم و دیگر حوزه‌های وابسته متعهد شویم. بیایید تعهد خود را مبنی بر ساختن جهانی پایدار‌تر، سالم‌تر و امن‌تر تجدید كنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha