پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 13366

عضو کمیته علمی همایش متخصصان پوست گفت: خال های پوستی که بعد از 40 سالگی در پوست ظاهر می شوند از لحاظ سرطانی بودن می توانند خطرناک باشند و در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر حسن صیرفی متخصص پوست و مو در حاشیه برگزاری همایش متخصصین پوست در گفت و گو با ایرنا افزود: امکان تشکیل خال های پوستی در تمام افراد تا سن 35 سالگی وجود دارد و تقریبا تمام افراد تا این سن موارد جدیدی از تشکیل خال را دارند که طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
وی گفت: هر فرد بطور متوسط در تمام قسمت های بدن خود 10 تا 30 خال دارد که یا در پوست او ظاهر شده اند و یا اینکه تا سن 35 سالگی خود را نشان می دهند و بعد از سن 35 سالگی بروز خال های جدید پوست کاهش می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از جمله عوامل مهم در تشکیل خال را نور آفتاب دانست و افزود: بخصوص تماس با نور خورشید در سواحل و یا بعد از استخر در کودکان منجر به بروز خال های متعدد پوستی در دوران بزرگسالی می شود.
صیرفی با اشاره به اینکه خال ها شامل دو دسته خال های مادرزادی و خال های اکتسابی هستند ادامه داد: حدود یک درصد خال های رنگی پوست مادرزادی هستند و در زمان تولد وجود دارند، اما بیشتر خال های رنگی پوست بطور اکتسابی و از شش ماه بعد از تولد تا دوران بزرگسالی تشکیل می شوند.
این متخصص پوست با اشاره به نقش نور آفتاب در ایجاد خال های پوستی گفت: نور آفتاب باعث می شود در افرادی که زمینه ایجاد خال را دارند، خال های بیشتری در پوست ایجاد شود، بخصوص آنهایی که دارای پوست روشن هستند بیشتر از سایر افراد مواجهه با نور خورشید باعث بروز خال در آنها می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقش آفتاب در بروز سرطان های پوستی اظهارداشت: استفاده از کرم های ضد آفتاب در پیشگیری از بروز خال و لکه های پوست، پیری زودرس ، نازک شدن و پیشگیری از چین و چروک در صورت بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه بیشتر خال های پوست سرطانی نیستند، افزود: برداشتن خال بدون اینکه دارای علایم سرطانی باشند جایز نیست و فقط در صورت مشاهده رشد غیرمعقول اندازه خال و تغییر در رنگ و ایجاد ضایعات جدید در اطراف خال بعد از انجام بررسی های لازم در صورت مشکوک بودن به سرطان ، می توان خال را با روش جراحی برداشت.
این متخصص پوست یادآور شد: سرطان ناشی از خال در بین انواع مختلف بیماری های پوستی و سایر سرطان های پوست خطرناک ترین و مرگبارترین نوع اختلالات پوستی است.
عضو کمیته علمی همایش ویژه متخصص پوست تصریح کرد: افزایش تعداد خال ها (بیشتر از 50خال) یکی از عوامل خطرساز است.
این پزشک به افرادی که دارای خال های متعدد پوستی هستند توصیه کرد هر شش ماه و یا سالی یک بار به پزشک متخصص مراجعه کنند.
همایش بازآموزی مدون ویژه متخصصین پوست از 15 تا 17 آبان ماه در بیمارستان امام خمینی برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha