یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 133660

یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اهمیت رژیم غذایی در بیماری دیابت گفت: رژیم غذایی مناسب سطح قند خون را نرمال یا نزدیک به آن نگه می‌دارد.

سلامت نیوزیک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اهمیت رژیم غذایی در بیماری دیابت گفت: رژیم غذایی مناسب سطح قند خون را نرمال یا نزدیک به آن نگه می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرشته محمدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: رژیم غذایی در بیماری دیابت از چند جهت مهم است؛ سطح قند خون را نرمال یا نزدیک به آن نگه می‌دارد و از عوارض طولانی مدت دیابت همچون عوارض قلبی یا کلیوی جلوگیری می‌کند. تغییر رژیم غذایی در درمان فشارخون بالا، چاقی و چربی خون کمک می‌کند. هریک از این موارد ریسک عوارضی همچون سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می‌دهد.
وی با بیان این که پزشک یا پرستار در مورد تغییر رژیم غذایی آموزش‌های لازم را به بیمار ارایه می‌دهند و همچنین باید فرد را به یک متخصص تغذیه معرفی کنند، افزود: اینکه فرد در چه زمانی یا چه مقداری باید غذا بخورد، وابسته به نوع درمان دیابت است. به عنوان مثال افرادی که فرم‌های خاصی از انسولین دریافت می‌کنند، یا داروهایی که ترشح انسولین را افزایش می‌دهند، مصرف می‌کنند باید در زمان مشخص و یکسان، هر روز غذا بخورند، به این ترتیب از افت قند خون‌شان جلوگیری می‌شود .
این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم افزود: افرادی که از پمپ انسولین استفاده می‌کنند یا انسولین سریع الاثر قبل از غذا مصرف می‌کنند یا داروهایی همچون متفورمین که اثر انسولین را افزایش می‌دهد می‌خورند، همیشه لازم نیست که در یک زمان مشخص غذا بخورند. علت آن است که این بیماران کمتر مبتلا به افت قند خون می‌شوند .
وی ادامه داد: هنگام برنامه‌ریزی برای رژیم غذایی، بیماران مبتلا به دیابت باید توجه کنند هنگامی که غذا می‌خورند بدن‌شان آنرا به قطعات کوچک‌تری به نام کربوهیدرات، پروتئین و چربی تبدیل می‌کند. کربوهیدرات‌ها قندهایی هستند که بدن از آن برای تامین انرژی استفاده می‌کند تا سطح قند خون را افزایش دهد. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه به آنها می‌گویند که در هر وعده به چه میزان کربوهیدرات بخورند. غذاهای حاوی کربوهیدرات شامل نان، ماکارونی، برنج، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن و غذاهایی با شکر افزودنی هستند.
به گفته وی، برای اینکه وزن یکسان باشد، بدن نیازمند مقدار مشخصی کالری در روز است. افرادی که اضافه وزن دارند، جهت کاهش وزن باید غذاهایی با کالری کمتر در روز مصرف کنند. خوردن غذاهای حاوی فیبر نیز به کنترل قندخون کمک می‌کند. بیمارانی که مقدار زیادی چربی استفاده می‌کنند نیز باید میزان آنرا کاهش دهند. غذاهایی که چربی زیادی دارند شامل گوشت قرمز، شیر کامل و زرده تخم مرغ هستند.
محمدی افزود: همچنین بیمارانی که فشار خون بالا دارند، نباید غذاهای پرنمک استفاده کنند. این افراد همچنین باید غذاهای سالم مانند میوه و سبزیجات و غذاهای کم نمک استفاده کنند.
وی همچنین گفت: اگر کاهش وزن مدنظر باشد لازم است که روزانه 30 دقیقه و چندین مرتبه در هفته ورزش کنید. برخی از بیماران مبتلا به دیابت نیازمند تغییر رژیم دارویی قبل از شروع ورزش جهت جلوگیری از افت قند خون هستند. آنها باید قند خون‌شان را قبل و بعد از ورزش اندازه‌گیری کنند. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه نیز شما را در خوردن غذاهایی با کالری کمتر راهنمایی می‌کنند.
محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند همان غذایی را بخورند که سایر اعضای خانواده مصرف می‌کنند؟ گفت: مبتلایان به دیابت نیازمند مصرف غذای ویژه نیستند. آنها می‌توانند همراه با خانواده غذا بخورند اما رژیم غذایی باید سالم باشد و به مقدار زیاد نیز نخورند.
وی افزود: برخی از مبتلایان نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی، ورزش و دارو هستند و باید در این موارد با پزشک معالج‌شان صحبت کنند. به عنوان مثال افرادی که از انسولین استفاده می‌کنند باید به این موارد توجه کنند که مقدار غذایی که در هر وعده باید مصرف کنند، تعداد و زمان وعده‌های غذایی روزانه، مقدار ورزشی که باید انجام دهند و سطح قند خون‌شان باید در چه حدی باشد. اگر غذا و ورزش متناسب با داروها نباشد، قند خون کاهش یا افزایش می‌یابد و همین امر می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha