تزریق مبالغ کلان به بخش سلامت همان بلایی که دولت نهم و دهم بر سر مسکن و نقدینگی در جامعه آوردند خواهد داشت و به عبارتی دقیقا در اینجا نیز همچون طرح مسکن مهر به مسایل تبلیغی و سطحی بیشتر توجه شد تا مسایل عمقی و ریشه‌ای.

طرح تحول سلامت شکست بخورد سالها به این بخش نمی توان نزدیک شد!

سلامت نیوز: تزریق مبالغ کلان به بخش سلامت همان بلایی که دولت نهم و دهم بر سر مسکن و نقدینگی در جامعه آوردند خواهد داشت و به عبارتی دقیقا در اینجا نیز همچون طرح مسکن مهر به مسایل تبلیغی و سطحی بیشتر توجه شد تا مسایل عمقی و ریشه‌ای.

مجلس در سال آینده، ۳ وزیر دولت را استیضاح می‌کند؟یکی از مسائل مهمی که در این روز‌ها مجلس درحال بررسی آن است، توجه به این نکته می‌باشد که چگونه افزایش بودجه سلامت به شیوه عادلانه در اختیار سراسر کشور قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، افزایش بودجه سلامت که از محل ۱درصد مالیات بر ارزش افزوده و درآمد حاصل هدفمندی یارانه‌ها فراهم می‌شود، باید طوری برنامه ریزی شود که صرفا در جهت پیشبرد اهداف طرح تحول هزینه نشود، بلکه به گونه‌ای عمل شود که دسترسی همگانی و حتی مناطق محروم نسبت به خدمات درمانی بهبود یابد و این اعتبار فقط در شهرهای بزرگ هزینه نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اعتبارات حوزه سلامت در بودجه 94، افزود: اعتبارات درنظر گرفته شده حدود 40 هزار میلیارد تومان است که امید است در سال آتی شاهد توجه به نیروی انسانی در مناطق محروم باشیم.

حمیدرضا عزیزی فارسانی، درباره بودجه حوزه سلامت در لایحه سال 94، افزود: در بودجه سال آینده میزان اعتبارات وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی حدود 40 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم فارسان، کیار، کوهرنگ و اردل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص 10 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها نیز به کمک حوزه سلامت خواهد شتافت تا مشکلات این حوزه نیز برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه برای طرح تحول سلامت اعتبارات جداگانه ای در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: همه اعتبارات این طرح ها در قالب بودجه حوزه سلامت است و از این بخش به سایر طرح ها تزریق اعتبار صورت می گیرد.

وی یادآور شد: اعتبارات آموزشی حوزه سلامت حدود 9 درصد، پژوهش یک درصد و 90 درصد نیز به کل بودجه بهداشت، درمان، انستیتو پاستور و انتقال خون اختصاص خواهد یافت.

عزیزی فارسانی با تاکید براینکه اعتبارات حوزه سلامت دربودجه سال 94 را می توان مثبت ارزیابی کرد، افزود: این اعتبارات سر جمع حدود 60 درصد افزایش داشته است که می تواند تا حدودی از معضلات این حوزه بکاهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امید است با این اعتبارات هم پروژه های عمرانی این وزارتخانه به اتمام رسد و هم توجه به نیروی انسانی در روستاها مدنظر قرار گیرد.

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که دولت درخواست افزایش مالیات ارزش افزوده حداقل به میزان نه درصد را دارد که با توچه به قوانین موجود و همچنین برنامه پنجم توسعه امکان پذیر نیست و برای اینکه دولت بتواند مالیات بر ارزش افزوده را زیاد کند نیاز به دو سوم رای نمایندگان دارد که با توجه به اوضاع مجلس به نظر نمی آید که نمایندگان تمایلی به افزایش مالیات داشته باشند.

از سوی دیگر در سال گذشته بنا بر اظهارات وزیر بهداشت تنها 33 درصد از اعتبارات وزارت بهداشت در حوزه سلامت محقق شد است و وزارت بهداشت و درمان برای تامین نیاز مالی دچار مشکل است. ولی دولت هم مصمم شده تا پرداخت از جیب را برای بیماران به حداقل برساند اما با توجه به اوضاع موجود این کار دور از انتظار است و حتی ادامه این روند ممکن است خساراتی را در پی داشته باشد.

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که تزریق مبالغ کلان به بخش سلامت همان بلایی که دولت نهم و دهم بر سر مسکن و نقدینگی در جامعه آوردند خواهد داشت و به عبارتی دقیقا در اینجا نیز همچون طرح مسکن مهر به مسایل تبلیغی و سطحی بیشتر توجه شد تا مسایل عمقی و ریشه‌ای. این طرح با ریختن پول در بیمارستان‌ها تلاش می‌کند که سلامت را ارتقا ببخشد ولی پس از گذشت مدتی چاه ویل بیمارستان‌ها عمیق‌تر می‌شود و امکان تأمین مالی این طرح سخت‌تر می‌شود.... نتیجه چیست؟ با شکست این طرح تا سال‌ها نمی‌توان به سراغ مسأله بهداشت و درمان اجتماعی و همگانی رفت... درست مثل شکست پروژهٔ مسکن مهر که مسکن اجتماعی و مسکن برای فرودستان را از دستور کار خارج کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    3 0
    در طرح تحول در حق اورژانس۱۱۵ کم لطفی شد،طوری که اورژانس۱۱۵ از کمبود شدید نیروی انسانی عملیاتی،فرسودگی آمبولانس ها، عدم ساخت پایگاه های جدید طبق برنامه۴و۵ توسعه رنج میبرد
  • گلي ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 0
    به قول سعدي عليه الرحمه آن شنيدستي كه در اقصاي دور بارسالاري بيافتاد از ستور گفت چشم تنگ دنيا دوست را يا قناعت پر كند يا خاك گور با اين پرداختهايي كه دكتر هاشمي باب كرده، هيچوقت كسي به كمتر قانع نمي شود. سالهاي آتي دولت بايد فكر منبع مجزا براي پرداخت حقوق پزشكان باشد
  • جمیل ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 0
    رييس بيمارستان ما مي گويد به مريض وقتي نگاه مي کنيم فکر کنيم که به پول نگاه مي کنيم (بگوييم اين شخص با آمدنش به بيمارستان ما پول آورده است)من خواستم چند بار اين کار رابکنم ولي در آن موقع از خودم خيلي بدم آمد و حتي از خودم متنفر شدم !!!!
    • پرستارخصوصی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
      0 0
      دربیمارستان خصوصی ما هم پزشکان به بیماربه شکل پول میبینندوانها را خیلی دوست دارندولی پرسنل را که فقط به انها حقوق اداره کار میدهند با بی احترامی رفتار میکنند