یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 133699

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار نسبت به اینکه برخی معتادان برای ترک، متادون را از عطاری ها تهیه می کنند عنوان کرد: این عمل غیرمجاز بسیار خطرناک است و در مواردی مرگ و میر را هم در پی دارد.

هشدار نسبت به فروش متادون در عطاری‌ها

سلامت نیوزقائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار نسبت به اینکه برخی معتادان برای ترک، متادون را از عطاری ها تهیه می کنند عنوان کرد: این عمل غیرمجاز بسیار خطرناک است و در مواردی مرگ و میر را هم در پی دارد. 

علیرضا جزینی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره اثربخشی روش های درمان و همچنین ترک اعتیاد مواد مخدر صنعتی اظهار کرد: برای ترک اعتیاد به شیشه پروتکل درمانی نداریم و اساس ترک این مخدر صنعتی پرهیزمدارانه است.
وی افزود: متاسفانه برخی مراکز درمان غیرمجاز برای ترک اعتیاد شیشه متادون تجویز می کنند که کار اشتباهی است. با توجه به تحقیقات صورت پذیرفته متادون درمانی به عنوان پروتکل درمان مواد مخدر سنتی پذیرفته شده است که بر اساس تجویز پزشک بوده ودارای دوره مصرف مشخص است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار نسبت به اینکه برخی متادون را از عطاری ها تهیه می کنند عنوان کرد: این عمل غیرمجاز بسیار خطرناک است و در مواردی مرگ و میر را هم در پی دارد.
جزینی ادامه داد: اکنون روش درمانی ترک اعتیاد به مواد مخدر سنتی متادون درمانی و بکارگیری روش های پرهیزمدار است. ترویج روش‌های پرهیزمدار در دستورکار قرار دارد و به این موضوع تاکید دارد که فرد باید به حدی از اعتماد بنفس برسد و بپذیرد که نباید مواد مصرف کند. معتادانی را داشتیم که تحت درمان متادون قرار گرفتند اما پس از مدتی به چرخه اعتیاد بازگشتند. همچنین باید توجه کرد که استفاده بیش از حد متادون هم عوارض سوئی دارد.
قلیان و سیگار از دورازه های ورود به اعتیاد

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شیوع استفاده از قلیان درمیان نوجوانان و جوانان بویژه در جمع های دوستانه گفت: قلیان و سیگار از دورازه های ورود به اعتیاد هستند. در تحقیقات صورت گرفته روشن شده است تمام کسانی که به سمت مواد مخدر رفته اند قبل از آن قلیان و تعداد بیشتری سیگار را تجربه کرده اند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این نهاد متولی سیگار و قلیان نیست، اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر عضو کمیته پیگیری از مصرف دخانیات است اما متولی اصلی مبارزه با این امر وزارت بهداشت است. این وزارتخانه دستورالعملی را در این خصوص صادر کرده و در این مسیر فراز و نشیب هایی داشته اند.

جزینی افزود: اگر اوقات فراغت جوانان پر شود حتما می تواند کاهش مصرف سیگار و قلیان موثر واقع شود. ورزش و فعالیت های فرهنگی در مدارس مفید است و باید آموزش های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی به طور جدی مورد توجه آموزش و پرورش باشد. علاوه بر این وزارت ورزش، وزارت علوم و سایر سازمان های ذیربط در این خصوص باید تلاش جدی داشته باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha