یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 133702

رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: به زنان باردار توصیه می شود طی دوران بارداری حداکثر سه بار سونوگرافی انجام دهند یکی قبل از ۱۲ هفتگی بارداری برای تشخیص قطعی بارداری و سلامت جنین و یک بار حدود هفته ۲۴ و یکی هم در هفته ۳۲ انجام دهند.

سلامت نیوزرئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: به زنان باردار توصیه می شود طی دوران بارداری حداکثر سه بار سونوگرافی انجام دهند یکی قبل از ۱۲ هفتگی بارداری برای تشخیص قطعی بارداری و سلامت جنین و یک بار حدود هفته ۲۴ و یکی هم در هفته ۳۲ انجام دهند. 

 دکتر جلال جلال شکوهی در گفت‌و‌گو با آنا، درباره عوارض انجام سونوگرافی‌های مکرر گفت: انرژی صوتی در معیار‌های مکانیکی و صنعتی مضر هستند اما در معیار‌های پزشکی هیچ‌گونه عوارضی را به همراه ندارند بنابراین انجام سونوگرافی در انواع مختلف از قبیل تک بُعدی، دو بُعدی و سه بُعدی هیچ گونه عارضه‌ای را برای جنین و مادر ندارد.
وی افزود: نداشتن عارضه سونوگرافی دلیل بر این نیست که زنان باردار و یا پزشک آن را به صورت مکرر انجام دهند به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود در طی دوره بارداری حداکثر 3 بار سونوگرافی انجام دهند. البته در صورت تشخیص و احساس نیاز، پزشک می‌تواند 5 الی 6 بار نیز سونوگرافی را تجویز کند.
رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ادامه تصریح کرد: به زنان باردار توصیه می‌شود یک سونوگرافی قبل از 12 هفتگی بارداری برای تشخیص قطعی بارداری و سلامت جنین انجام دهند و یک بار حدود هفته 24 و یکی هم در هفته 32 انجام دهند.
جلال شکوهی با بیان اینکه سونوگرافی نباید بیش از 20 دقیقه به طول بینجامد گفت: به همین دلیل انجام سونوگرافی سه بُعدی به زنان‌باردار توصیه نمی‌شود مگر به دستور پزشک زیرا انجام این نوع از سونوگرافی بیش از 20 دقیقه و حتی تا 30 دقیقه نیز به طول می‌انجامد.
وی در پایان با توصیه بر پزشکان گفت: به پزشکان نیز توصیه می‌شود برای تشخیص ناهنجاری‌ها به جای سونوگرافی سه بُعدی از سونوگرافی دو بُعدی استفاده کنند اما آن را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلیمانی ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 1
    انشاءا... که اقای دکتر رفرنس معتبر دارن دیگه که همین جوری اظهار فضل میکنن دکتر به نظرمون شما ساکت بمونین خیلی سنگین ترین