معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد از صندوق توسعه ملی می گیرند.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد از صندوق توسعه ملی می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، سعید متصدی در حاشیه بازدید از مرکز دفن زباله سراوان و مرکز تولید کود کمپوست رشت افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق توسعه ملی مقرر شد این تسهیلات در فاز اول به شهرداری ها برای توسعه پروژه های زیست محیطی اختصاص یابد.

وی افزود: اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست حل اساسی مشکل پسماند و پساب در استان های شمالی است که در این راستا در تلاشیم با تکنولوژی های روز دنیا این مغضلات را برطرف کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به این که استفاده از نیروگاه های زباله سوز و تبدیل زباله به کود کمپوست دو موضوع اول در زمینه ساماندهی پسماندهاست تصریح کرد: اصلا موافق دفن بهداشتی و سوزاندن غیراصولی پسماندها نیستیم چرا که این گونه اقدامات علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده زیست محیطی موجب تخریب مناظر در استان های شمالی می شود.

وی زباله را سرمایه ای ملی برای کشور عنوان کرد و گفت: در عین حال بر اساس تبصره یک ماده ٣٨ قانون ارزش افزوده، یک درصد فروش سالانه واحدهای آلاینده به عنوان عوارض اخذ و در اختیار شهرداری ها برای توسعه پروژه های زیست محیطی قرار می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به وضع زباله های استان گیلان اشاره کرد و افزود: روزانه حدود ٢٠٠٠ تن زباله در استان گیلان تولید می شود که حدود ٤٠٠ تن آن به کود کمپوست تبدیل می شود و مابقی آن دفن می شود.

وی دفن این میزان زباله را در طبیعت شایسته کشورمان ندانست و خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با یک برنامه ریزی ویژه مشکل دفن پسماند در استان را حل کنیم.

لازم به ذکر است مرکز دفن زباله سراوان از سال ٦٣ فعال است و روزانه حدود ٦٠٠ تن زباله در این منطقه دفن می شود. ارتفاع زباله دفن شده در این منطقه که دور تا دور آن جنگلی است بعضا به ١٠٠ متر می رسد و سازمان محیط زیست در تلاش است تا به دفن ٣٠ ساله زباله در این منطقه که همواره مورد انتقاد دوستداران و کارشناسان محیط زیست بوده است با اتخاذ تدابیر جایگزین پایان دهد.

***تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند از پرداخت سود بازرگانی معاف می شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در گارگروه مدیریت پسماند استان گیلان از معافیت پرداخت سود بازرگانی تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند در کشور با تصویب دولت خبر داد.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست ساماندهی پسماندها در استانهای ساحلی است افزود: بر این اساس مصوبه ای از سوی کارگروه مدیریت پسماند کشور به شورای کلانشهرها ارسال شده است که در صورت تصویب نهایی به هیات دولت می رود.

وی افزود: در این مصوبه 15 فعالیت برای حل مشکل پسماندها در کشور در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها اختصاص ردیف اعتباری مشخص از سوی دولت برای ساماندهی پسماندها در بودجه های استانی و ملی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین افزایش سقف خرید تضمینی برق از نیروگاه های زباله سوز، بازنگری در ضوابط استقرار زباله سوزها در استانهای شمالی و معافیت پرداخت سود بازرگانی تجهیزات و تاسیسات مدیریت پسماند در کشور از دیگر بندهای مهم این مصوبه است که پس از تصویب نهایی کمیسیون اصلی کلانشهرها برای تصویب به هیات دولت رفته و اجرایی می شود.

وی گفت: همچنین بر اساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق توسعه ملی متقاضیان پروژه های زیست محیطی تسهیلات ریالی ١٥ درصد و ارزی ٦ درصد از این صندوق می گیرند که در این راستا شهرداری ها نیز امکان استفاده از تسهیلات را دارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت اعتبار طرح های مطالعاتی استان ها در خصوص ساماندهی زباله خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ضمن حمایت از این طرح ها اعتبار مورد نیاز آنها را تامین می کند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در حل برخی معضلات زیست محیطی زمان نداریم و باید هرچه سریعتر با امکانات موجود بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

***تشکیل اولین کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کارگروه ساماندهی رودخانه های استان گیلان از تشکیل نخستین جلسه کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان خبر داد.

متصدی افزود: کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان با هدف بررسی، پایش و ارایه راهکارهای مناسب کنترل آلودگی ها و ارتقای کیفیت آب رودخانه ها تشکیل می شود.

وی گفت: ریاست این کارگروه با استاندار و دبیری آن با اداره کل محیط زیست گیلان است. از سوی دیگر شهرداری ها، سازمان آب منطقه ای و آب و فاضلاب نیز از دیگر اعضای اصلی این کارگروه هستند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کلیه دستگاه ها موظفند وظایف خود را در زمینه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان انجام داده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز نسبت به ارزیابی عملکرد آن ها اقدام می کند.

وی گفت: در عین حال کارگروه حفاظت و احیای رودخانه های گیلان موظف است نسبت به تدوین برنامه اجرایی و زمانبندی اجرای سیستم تصفیه فاضلاب و ساماندهی وضعیت رودخانه های استان اقدام کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تامین اعتبار برای مطالعات زیست محیطی ٣ رودخانه مهم گیلان شامل زرجوب، گوهر رود و سفید رود خبر داد و افزود: تعیین کانون های انتشار آلودگی، تعیین وضعیت کمی و کیفی موجود آب رودخانه ها، پیشنهاد راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی در یک برنامه مشخص زمانبندی شده و پایش مستمر این رودخانه ها برای تعیین عملکرد راهکارهای پیشنهادی مهمترین دستورکارهای طرح های مطالعاتی رودخانه های گیلان است.

وی از ارسال نامه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه خاص برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب استانهای شمالی خبر داد و گفت: در این نامه خواسته شده است اختصاص اعتبار برای تصفیه فاضلاب با اولویت رودخانه های زرجوب و گوهر رود صورت گیرد.

***دانشگاه گیلان، آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست می شود

همچنین طی مراسمی با حضور دکتر سعید متصدی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر احمد رضی - رییس دانشگاه گیلان تفاهم نامه همکاری این دانشگاه با اداره کل محیط زیست استان گیلان به امضا رسید.

مهندس محمدرضا برجی – مدیرکل محیط زیست استان گیلان در حاشیه این مراسم گفت: اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، راه اندازی آزمایشگاه معتمد محیط زیست در دانشگاه گیلان، برگزاری دوره های آموزشی، جهت دهی و حمایت از پایان نامه های تحصیلی در راستای نیازهای تحقیقاتی محیط زیست و همکاری در جهت استقرار نظام مدیریت زیست محیطی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مهمترین محورهای همکاری اداره کل محیط زیست گیلان با دانشگاه گیلان است.

وی از حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با محیط زیست از سوی اداره کل محیط زیست گیلان خبر داد و خاطر نشان کرد: در عین حال دانشگاه گیلان نیز در خصوص سیستم های مانیتورینگ رودخانه های استان، آموزش های زیست محیطی و سیستم های جلوگیری از ورود آلودگی به آب و خاک اقدام می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha