مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به شکستگی یکی از خطوط انتقال گازوئیل بر اثر برخورد یک دستگاه بولدوزر، گفت: برآورده ها نشان می دهد بر اثر این حادثه، حدود 50 کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده شده است.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به شکستگی یکی از خطوط انتقال گازوئیل بر اثر برخورد یک دستگاه بولدوزر، گفت: برآورده ها نشان می دهد بر اثر این حادثه، حدود 50 کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: حوالی ساعت هفت بعدازظهر روز هفتم دی ماه مسئولان شرکت خط لوله که در حال نوسازی خطوط لوله انتقال گازوئیل خوزستان به شمال بودند، در حین انجام عملیات و در نقطه ای نزدیک به کرخه بر اثر برخورد بولدرزشان با خط انتقال لوله گازوئیل، با حادثه فوران گازوئیل که منجر به آلودگی آب و خاک آن منطقه شد، مواجه شدند.
 

 مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: برآورده ها نشان می دهد بر اثر این حادثه، حدود 50 کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده شده است.

 
وی با اعلام اینکه شرکت خط لوله هنوز میزان دقیق فوران گازوئیل را اعلام نکرده است، اظهار کرد: گازوئیل فوران کرده پس از طی 150 متر مسافت وارد رودخانه کرخه شده که بر اساس اعلام شرکت خط لوله، حجم گازوئیل ورودی به رودخانه کرخه حدود 5000 لیتر  است.

 
میزان گازوئیل ورودی بیشتر از میزان تخمینی اولیه

 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: برآورد اولیه از حادثه حاکی از آن است که احتمالا میزان گازوئیل ورودی به رودخانه بیشتر از میزان تخمینی کنونی باشد.

 

این مقام مسئول افزود: از این میزان آلودگی رودخانه کرخه، حدود یک کیلومتر در حوزه استان لرستان و حدود 50 کیلومتر در حوزه استان خوزستان قرار دارد.

 

وی ادامه داد: در پی این حادثه شرکت خط لوله، نسبت به ترمیم و مهار گازوئیل خروجی و جمع آوری گازوئیل ورودی به رودخانه کرخه اقدام و خاک های آلوده منطقه عملیات  نیز از همان روز نخست در حال جمع آوری است اما با توجه به حجم آلودگی پیش بینی می شود اجرای این عملیات به طول بیانجامد.

 
تلف شدن چند هزار ماهی در کرخه

 

لاهیجان زاده با اعلام اینکه کارشناسان محیط زیست اندیمشک از ساعات نخست حادثه، در محل وقوع حادثه حاضر بودند و اقدامات لازم را انجام داده اند، گفت: متاسفانه بر اثر این حادثه علاوه بر آلودگی آب و خاک، چند هزار ماهی نیز تلف شده اند.

 

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در خصوص اقدامات قانونی صورت گرفته در این حادثه، اضافه کرد: اداره محیط زیست اندیمشک در این خصوص وارد عمل شده و پرونده قضایی برای آلودگی ورودی به رودخانه کرخه تشکیل داده است.

 

وی گفت: همچنین اداره محیط زیست پل دختر نیز به صورت جداگانه اقدام به تشکیل پرونده قضایی دیگری برای آلودگی ایجاد شده در حوزه استان لرستان کرده است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نظارت بر عملیات پاکسازی تا پاکسازی کامل منطقه آلوده ادامه خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد: طی چند روز آینده برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده اعلام شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha