یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 133714

فرآورده هایی مثل متادون وقتی از نظارت خارج می شود می تواند ناخالصی و آلودگی میکروبی بوده یا در قرص و شربت تولید گردیده از آن اصلا ماده دارویی وجود نداشته باشد.

سلامت نیوز: فرآورده هایی مثل متادون وقتی از نظارت خارج می شود می تواند ناخالصی و آلودگی میکروبی بوده یا در قرص و شربت تولید گردیده از آن اصلا ماده دارویی وجود نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر نوشین محمد حسینی کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو، گفت: متادون از جمله مواد شبه افیونی شمرده می شود که یا به صورت طبیعی مثل تریاک و کدئین از خشخاش بدست می آید و یا مثل هروئین و مرفین نیمه مصنوعی است، اما متادون کاملا شیمیایی است و به صورت مصنوعی از طریق آزمایشگاهی تولید می شود و بیشتر در درمان وابستگی به سایر مواد شبه افیونی مثل هروئین، کدئین و مرفین کاربرد دارد.  
وی با بیان اینکه متادون در پزشکی دو کاربرد دارد، گفت: تسکین درد بیماری های صعب العلاج که با مسکن های معمول آرام نمی شوند و درمان اعتیاد به مواد شبه افیونی و مرفین و... از جمله کاربردهای آن است.
محمد حسینی افزود: اگر این ماده به صورت منظم و تحت نظارت پزشک و در زمان مدنظر پزشک استفاده شود، تسهیل کننده ترک اعتیاد خواهد بود.
کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و داروافزود: نکته قابل توجه اینکه میزان متادون تجویزی توسط پزشک صرفا برای همان فرد است و ممکن است برای فرد دیگری با همان جنسیت، سن و سال و وزن ایجاد مسمومیت یا مانند دیگر شبه افیون ها با کند کردن سیستم تنفسی خطراتی را ایجاد نماید.
وی ادامه داد: اگر متادون با الکل مصرف شود حتی عوارضی چون گیجی، منگی، خواب آلودگی، ناراحتیهای گوارشی هم درپی خواهد داشت لذا کسانی که متادون مصرف می کنند حتماً باید غذاهای مصرفی را از نظر نداشتن الکل کنترل کنند.
محمد حسینی در پایان با توصیه اکید بر عدم تهیه متادون از طرق غیرقانونی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه متادون تجویزی پزشکان از مراجع قانونی و تحت کنترل شدید خلوص و قدرت آن است اما فرآورده هایی مثل متادون وقتی از نظارت خارج می شود می تواند ناخالصی و آلودگی میکروبی بوده یا در قرص و شربت تولید گردیده از آن اصلا ماده دارویی وجود نداشته باشد پس نتیجه نتایج حاصله این است که آنچه بر آن نظارت وجود ندارد، قابل اطمینان هم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha