این روزها تعدادی از جوانان ندانسته یا از روی کنجکاوی به این مراکز مراجعه می‌کنند و با ورود به این سایت‌ها در مسیری قرار می‌گیرند که انتهای آن برایشان یا روشن است یا مشخص نیست. برخی دیگر از جوانان هم این روزها پای اینترنت به دنبال نیمه گمشده خود هستند و با وارد کردن مشخصات خود در سایت‌های اینترنتی و بیان ویژگی‌هایی که در ذهن خود دارند گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که معلوم نیست می‌تواند همسر دلخواه باشد یا نباشد.

ساماندهی مراکز همسریابی شاید وقتی دیگر

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: حالا دیگر اسم و نامش برای همه دختران و پسران دم بخت و خانواده آنها کاملاً روشن است. خانواده‌ها خوب می‌دانند این روزها سایت‌ها و مراکزی در کشور فعالیت می‌کنند که نامشان بر سرشان است: «مراکز همسریابی». مراکزی که می‌خواهد دست دختران و پسران جوان را دست در دست هم بگذارد و نیمه گمشده آنها را پیدا کند. این روزها تعدادی از جوانان ندانسته یا از روی کنجکاوی به این مراکز مراجعه می‌کنند و با ورود به این سایت‌ها در مسیری قرار می‌گیرند که انتهای آن برایشان یا روشن است یا مشخص نیست. برخی دیگر از جوانان هم این روزها پای اینترنت به دنبال نیمه گمشده خود هستند و با وارد کردن مشخصات خود در سایت‌های اینترنتی و بیان ویژگی‌هایی که در ذهن خود دارند گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که معلوم نیست می‌تواند همسر دلخواه باشد یا نباشد. فعالیت این مراکز در حالی در فضای مجازی رشد داشته است که وزارت ورزش و جوانان بارها و بارها بر غیر‌قانونی بودن فعالیت این مراکز تأکید کرده است. با این حال شاید مسئولان وزارت ورزش و جوانان نتوانسته‌اند آن‌طور که باید و شاید با این موضوع برخورد کنند تا جایی که مریم نجابتیان مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان، خبر می‌دهد که از این پس وزارت کشور متولی اصلی پیگیری این‌گونه سایت‌های همسریابی خواهد بود.

وی درباره این واگذاری مسئولیت می‌گوید: «در ابتدا به علت آنکه سایت‌های همسر‌یابی متولی خاصی نداشت وزارت ورزش و جوانان این موضوع را پیگیری می‌کرد. البته این مراکز از طریق پلیس فتا، وزارت ارشاد یا وزارت کشور مجوز می‌گرفتند و ما نیز به خاطر آسیب‌هایی که جوانان با آن روبه‌رو بودند این سایت‌ها را ساماندهی کردیم. حالا وزارت کشور به دلیل اینکه موضوع سایت‌های همسریابی به نوعی به امنیت کشور برمی‌گردد تصمیم گرفت با تشکیل کارگروهی خود بر عملکرد آنها نظارت کند.»
نجابتیان با اشاره به اینکه حالا وزارت کشور کارگروهی درباره ساماندهی مراکز همسریابی تشکیل داده است می‌گوید: «در این کارگروه که دو جلسه آن برگزار شده است ما پیشنهاد دادیم تا سایت‌های همسریابی خود در قالب سمن اقدام به مجوز کرده ودر نهایت با تشکیل اتحادیه فعالیت کنند. در این کارگروه از سمن‌هایی که به‌صورت قانونی و براساس چارچوب‌های خاص فعالیت می‌کنند دعوت شده تا از تجربیات آنها به‌عنوان الگو استفاده شود. مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال این کارگروه درباره نحوه ساماندهی سایت‌های همسر‌یابی به یک جمع ‌بندی نهایی برسد.
با اینکه مسئولان وزارت ورزش و جوانان خبر از ساماندهی و هدایت مراکز همسریابی دادند اما برخی از مسئولان پی در پی درباره این موضوع هشدارهایی به خانواده‌ها می‌دهند. حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت سایت‌های همسر‌یابی در فضای مجازی مورد تأیید کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است یاخیر؟ می‌گوید: «بر اساس مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فعالیت پایگاه‌های اینترنتی همسر‌یابی فاقد مجوز از مراجع ذیصلاح ممنوع است.»
وی اضافه می‌کند: «تاکنون گزارش‌های متعدد مردمی دایر بر انتشار محتوای مجرمانه غیر اخلاقی، ترویج روابط نامشروع و فساد و فحشا در پوشش همسریابی، ایجاد مزاحمت، سوء‌استفاده از اطلاعات خصوصی مردم، کلاهبرداری و اخاذی در سایت‌های همسر‌یابی به دادستانی کل کشور واصل شده است. از آنجا که وظیفه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه جلو‌گیری از انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی است و با توجه به اینکه بسیاری از سایت‌های همسر‌یابی بستر انتشار محتوای مجرمانه را فراهم می‌کنند، از بدو تشکیل این کارگروه در دادستانی کل کشور موضوع نحوه برخورد با پایگاه‌های مجرمانه اینترنتی همسریابی در دستور کار قرار گرفت.» البته طبق قانون اگر گرد‌انند‌گان این سایت‌ها، د‌ست ازپا خطا کنند‌‌، از یک تا 7 سال مجازات حبس انتظارشان را می‌کشد‌. به عبارتی پلیس براساس قانون با آن د‌سته از سایت‌های همسریابی که اقد‌ام به ارتکاب جرم مشهود‌ از جمله اشتراک‌گذاری اطلاعات افراد‌ کنند‌، برخورد‌ می‌کند‌. با نگاهی به حواد‌ث و گزارش‌های پلیس می‌توان به این نتیجه رسید‌ که نیروی انتظامی تاکنون پروند‌ه‌های بسیاری را د‌ر خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی غیرمجاز تشکیل د‌اد‌ه است و با سایت‌هایی که مرتکب جرم مشهود‌ شد‌ه‌اند‌، برخورد‌ می‌کند. چندی پیش رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نیز تأکید کرد: < فعالیت سایت‌های همسریابی غیر قانونی بوده و این مراکز فاقد مجوز هستند.»
سرهنگ علی نیک نفس با اشاره به اینکه سایت‌های همسر‌یابی با عنوان سایت‌های ازدواج دائم یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد کرده و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می‌دهند، می‌گوید: «برخی از این سایت‌ها از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنند که منجر به بروز جرم و آسیب‌های اجتماعی و فردی می‌شود.» به گفته وی این گونه ارتباطات نقش قابل توجهی در ازدواج افراد نداشته و ناکارآمدی این سایت‌ها ثابت شده است و به بنیان خانواده آسیب جدی وارد می‌کند.

 مراکز ازدواج جوانان خوب یا بد؟
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به سایت‌ها و مراکز همسریابی واکنش نشان داد. این مرکز در گزارشی به آسیب‌های احتمالی این گونه ازدواج‌ها پرداخت. در این گزارش آمده بود «این شیوه همسریابی اگرچه می‌تواند به امکانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، اما آسیب‌هایی از قبیل نبود آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلأ مشورت لازم، تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده است که با توسعه و رواج سایت‌های همسریابی، بسیاری از جوانان همسران خود را از طریق اینترنت انتخاب می‌کنند که برآوردها حاکی از ثبت 500 ازدواج اینترنتی در سال دارد. سعید اسلامی جامعه شناس هم این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «اینکه مراکزی برای تسهیل ازدواج جوانان وجود داشته باشد بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد عملکرد این مراکز دچار مشکل است و مسئولان باید برای آن چاره اندیشی کنند. اگرجلوی سوءاستفاده سایت‌های همسریابی را نگیریم در سال‌های بعد دچار مشکلات بسیاری در زمینه ازدواج خواهیم بود. با این حال اگر این مراکز ساماندهی شوند شاید بخش مهمی از مشکلات ازدواج دختران و پسران حل شود. به نظر می‌رسد دولت بهتر است به جای تأسیس این مراکز به فکر برنامه‌ای برای حل مشکلات زیربنایی جوانان باشد. جوانان اگر مشکل اقتصادی و اشتغال‌شان حل شود براحتی ازدواج خواهند کرد.» از سوی دیگر حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی هم به آسیب‌های این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید جوانان را به سمت ازدواج آسان و آگاهانه سوق داد. سایت‌های همسر‌یابی نیاز به یک تدوین مناسب با طراحی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های خاص و در نهایت یک نظارت دقیق دارد.» به گفته فرید، آنچه امروز در فضا‌های مجازی اتفاق می‌افتد این است که در این فضاها افراد هرگونه که می‌خواهند خود را معرفی می‌کنند که در بسیاری از مواقع با واقعیت فاصله زیادی دارد که بعد از ازدواج فرد را با یک ناامنی روبه‌رو کرده وبه یک آسیب جدی تبدیل می‌شود. به اعتقاد فرید شاید این‌گونه آسیب‌ها جزو آسیب‌های رده اول نباشد اما چون شدت آسیب بسیار زیاد است آن را حائز اهمیت می‌کند. به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، افرادی که به‌عنوان گردانندگان این سایت‌ها مطرح هستند باید کارشناس و از مهارت‌های خاصی برخوردار باشند.

 مجلس هم ورود می‌کند
مجلس شورای اسلامی هم در موضوع همسریابی باید ورود کند. موضوعی که بسیاری از کارشناسان هم نسبت به آن هشدار می‌دهند. شهروز افخمی، نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره گسترش بیش از حد سایت‌های همسریابی به وزارت ورزش و جوانان هشدار می‌دهد و می‌گوید: «نگاه ما نسبت به سایت‌های همسریابی مثبت نبوده و باید فعالیت این سایت‌ها متوقف شود. این موضوع مورد توجه بسیاری از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس است و البته در این باره هم بارها و بارها در کمیسیون صحبت‌هایی شده است چرا که معتقدیم افراد برای انتخاب همسر خود باید به صورت حضوری در مراکز مشاوره باشند و در حقیقت دختر و پسر، پدر و مادر و مشاور سه رأس یک مثلث برای تشکیل خانواده هستند. افرادی که همسران خود را در فضای مجازی و بدون شناخت از یکدیگر انتخاب می‌کنند، ازدواج‌های پایداری ندارند و ما نیز این روش انتخاب همسر را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.» وی تأکید می‌کند: «د‌ر حال حاضر مشکل اصلی، نبود‌ سیستم‌های نظارتی است که راه را برای سوء‌استفاد‌ه افراد‌ باز می‌کند‌ و شاهد‌ آسیب‌های فرد‌ی زیاد‌ی هستیم. برخی از این سایت‌‌ها به‌جای همسریابی به د‌وست‌یابی کمک می‌کنند.‌ این موضوع موجب مشکلات بسیاری برای جوانان شده است البته برخی از سایت‌ها هم هستند د‌ر حوزه عقد‌ موقت فعالیت د‌ارند‌. به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ورزش و جوانان باید بیشتر از قبل نسبت به این موارد  نظارت کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha