مدیرعامل سازمان انتقال خون کشورایران گفت: خودکفایی 100 درصدی در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما از برنامه های اصلی این سازمان است.

سلامت نیوز:  مدیرعامل سازمان انتقال خون کشورایران گفت: خودکفایی 100 درصدی در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما از برنامه های اصلی این سازمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «علی اکبر پورفتح الله» در آیین تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: با این سیاست می توانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون سالانه حدود 150 هزار لیتر ظرفیت در انتقال خون برای جمع آوری پلاسما، ارسال به پالایش گرهای معتبر و تامین داروهای مورد نیاز درکشور وجود دارد علاوه براین تلاش می شود تا پایان سال حدود 150هزار لیتر ظرفیت نیز دربخش خصوصی تحقق یابد.
پورفتح الله ادامه داد: درسه تا چهار سال آینده این ظرفیت سالانه باید به 600 هزار لیتر پلاسما در انتقال خون و بخش خصوصی برسد.
وی اظهارکرد: در این صورت می توانیم 100 درصد پلاسمای مورد نیاز کشور و داروهای مشتق از آن را با پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: در این ارتباط از بخش خصوصی برای مشارکت در صنعت پلاسما، تولید محصولات پلاسمایی و تاسیس پالایشگاههای پلاسما دعوت می شود.
وی بیان کرد: همچنین به بخش خصوصی اطمینان می دهیم که ورود به صنعت پلاسما کاری به طور کامل اقتصادی است و در صورت راه اندازی پالایشگاه پلاسما درکشور به جای ارسال دارو به خارج، در کشور ساماندهی می شود.
پورفتح الله افزود: با این سیاست و انجام کار مرحله ای در گام نخست مرحله خمیرگیری، تهیه آلبومین و بتدریج امکان تولید فاکتورهای انعقادی نیز در کشور فراهم می شود.
وی بیان کرد: اعتقاد داریم در شرایط کنونی اگر صنعت پلاسما در کشور شکل گیرد ایران به محل پالایش پلاسمای کشورهای منطقه تبدیل می شود.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش پلاسما ارزشمند و اقتصادی است و در سال آینده با تعرفه گذاری این خدمات می توانیم کاری درآمد زا برای مراکز انتقال خون داشته باشیم.
پورفتح الله افزود: اگرپلاسمای تولیدی انتقال خون با قیمت جهانی قیمت گذاری شود درآمد بسیار بالایی را برای کشور و انتقال خون فراهم می کند.
وی در باره پلاکت گفت: طول عمر کوتاه فرآورده پلاکت در کشور یکی از مشکلات عمده سازمان انتقال خون است.
پورفتح الله اضافه کرد: درایران این طول عمر سه روز است که تا پنج روز قابل ارتقا است به شرط اینکه قبل از تزریق، پلاکت مورد آزمایش سریع از نظر عفونت های باکتریال قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: چون در بیمارستانهای کشورامکانات سریع تست عفونت باکتریال وجود ندارد به همین دلیل توانسته ایم طول عمر پلاکت را به سه روز برسانیم تا امکان انتقال عفونت های باکتریال نباشد.
وی یادآور شد: درچنین شرایطی است که به دلیل عمر کوتاه پلاکتی در کشور دچار بحرانهای کمبود پلاکت می شویم.
پورفتح الله گفت: هم اکنون در همه مراکز واحد پلاسما فرزیس که شامل اهدا کننده مستقیم پلاکت است را خواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به اینکه هزینه کیسه و مواد مصرفی در بخش اهدای پلاکت به صورت مستقیم 600 تا 700 هزار تومان است این کار برای سازمان انتقال خون هزینه بر است.
پورفتح الله اضافه کرد: هزینه بالا و مشکلات اعتباری دراین زمینه، امکان ورد ما را محدود کرده است.
وی یادآورشد: کل تعرفه اهدای پلاکت از محل بسته سلامت با توجه به قیمت گذاری و تعرفه بندی پرداخت می شود.
پورفتح الله افزود: اگر تعرفه سلامت خدمات انتقال خون از جمله پلاکت در بسته تحول سلامت تامین اعتبار شود، سال آینده در این زمینه مشکل نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: تلاش می کنیم تعرفه گذاری ها از محل بیمه ها و یا بسته سلامت صورت گیرد و مردم هیچ پرداختی در این زمینه نداشته باشند.
پورفتح الله گفت: باید با مدیریت، مصرف خون بهینه و منطقی داشته باشیم و با مدیریت خون بیمار، مصرف خون را به حداقل برسانیم.
وی افزود: هم اکنون ایران در زمینه خون و فرآورده های خونی خودکفا است وتلاش می شود در استانها نیز خودکفا شویم.
پورفتح الله اضافه کرد: شاخص اهدا خون در ایران 27 واحد به ازای هزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی است.
وی در مورد مشکل کمبود فصلی خون و فرآورده های خونی نیز گفت: به خاطر اینکه طول عمر نگهداری خون و فراورده های خونی کوتاه است درفصل زمستان، بازگشایی مدارس و ماه رمضان با کمبود فصلی روبرو می شویم .
پورفتح الله اضافه کرد: در این ارتباط از روز تاسوعا برنامه نذر خون در کشور ساماندهی شده و سعی می شود در مناسبت های مذهبی مردم برای اهدای خون نذر کنند.
وی گفت: همچنین دراین زمینه سایت اینترنتی نیز برای نوبت دهی طراحی شده است.
پورفتح الله یادآور شد: با نذر اهدای خون، مردم می توانند خون خود را در زمانی که ما نیاز داریم و در زمانی که میزان مصرف خون در کشور بالا می رود، بتوانیم خدمات دهی کنیم.
وی بیان کرد: هم اکنون یک ذخیره هفت برابر مصرف روزانه را در کشور داریم واین شاخص خوبی است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: همچنین 52 درصد اهدا کننده مستمر خون در کشور وجود دارد که این هم شاخص خوبی برای کشور است.
وی با اشاره به وضعیت نابسامان ساختمان انتقال خون استان بوشهر بر ضرورت توجه مسوولان در این زمینه تاکید کرد.
مدیرکل جدید سازمان انتقال خون استان بوشهر افزود: دراین استان از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد ولی از نظر ساختاری و تجهیزات با مشکل رو برو هستیم.
«کرامت ناموری» افزود: سالانه نیز به صورت میانگین 35هزار واحد خون در استان بوشهر تهیه می شود.
وی اظهارکرد: خون رسانی پروژه ای مهم است که با بهبود وضعیت موجود باید بتوانیم شاخص های کمی و کیفی را متناسب با استانداردها ارایه کنیم.
ناموری افزود: با توجه به صرف اقتصادی و برندی که در زمینه فعالیت در بخش پلاسما وجود دارد ارسال پلاسما یک اولویت برای استان است که برای این کار به ساختمان و تجهیزات نیاز داریم.
در این آیین «کرامت ناموری» به عنوان مدیرانتقال خون استان بوشهر معرفی و از خدمات «غلامرضا حاجیانی» تقدیر شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha