معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد از ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود، گفت: ۸۰ درصد مطلقه های کشور زیر ۳۰ سال هستند.

۸۰ درصد مطلقه‌های کشور کمتر از ۳۰ سال دارند

سلامت نیوز: معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد از ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود، گفت: ۸۰ درصد مطلقه های کشور زیر ۳۰ سال هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمود گلزاری در ستاد ساماندهی امور جوانان استان همدان با اشاره به اینکه جوان سالم، شاداب، چابک، مستقل و به دور از محافظه کاری است، افزود: جوانان گروهی هستند که در مقابل بی عدالتی ها در همه عرصه های تاریخی و جغرافیایی بشر می ایستند و انقلاب های بزرگی را به راه می اندازند.

وی با بیان اینکه مصلحان و بزرگان تاریخ از پیامبر اسلام (ص) گرفته تا امام خمینی (ره) اگر می خواستند کار بزرگی را شروع کنند از وجود جوانان جامعه استفاده می کردند، گفت: جوانان در پذیرفتن کارهای خیر سرعت و شتاب بیشتری نسبت به سایر گروه های جامعه دارند و برای توسعه و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف باید از جوانان مملکت بهره بگیریم.

گلزاری در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران بیشترین نیروی انسانی جوان را دارد، اظهار داشت: ۳۲ و سه دهم درصد از جمعیت استان همدان جوان است و در کشور حدود ۲۵ میلیون جوان وجود دارد و اگر ازاین نیرو به خوبی بهره ببریم هم در زمان حال چرخ های جامعه به حرکت در می آید و هم در آینده مدیران خوبی برای اداره کشور خواهیم داشت.

وی یکی از مهمترین راه های حل مسائل و مشکلات حوزه جوانان را توانمند کردن جوانان و استفاده از آنها در سیستم های مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: نگاه به جوان در دولت های گذشته تاکنون سه رویکرد را در برداشته است.

وی افزود: برخی از مسئولان براین باورند که جوانان نیز مانند سایر اقشار جامعه هستند و نیازی به اجرای برنامه مختلف برای حل مشکلات آنها نیست در حالیکه که اگر ما جوان را به عنوان نیروی حال و آینده نبینیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم به این مسئله جوان غافلی می گویند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان جوان هراسی را دومین رویکرد دولت ها عنوان کرد و با بیان اینکه جوان هراسی یعنی از جوان بترسیم و به جوان به عنوان یک نیروی طغیانگر و عصیانگر نگاه کنیم، گفت: اگر به این موضوع فکر کنیم که اگر سمن هایی را سازماندهی کنیم و نگران این باشیم یک عده جوان دور هم جمع می شوند چکار می کنند به آن جوان هراسی می گویند.

گلزاری با تاکید براینکه از پنج هزار سازمان مردم نهاد تشکیل شده در دولت اصلاحات تنها ۱۹۷ سمن در دولت قبلی باقی مانده بود، یادآور شد: جوان هراسی با یک دوره تمام نمی شود و در همه زمان ها ادامه دارد و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خطاهای جوانان خطاهای گذراست و جوانان با یک مهربانی و با دیدن صداقت از خیلی از آسیب ها و خطاها برمی گردند.

وی با بیان اینکه با بگیر و ببندها مشکلات جوانان حل نمی شود بلکه در خیلی از مواقع در مقابل ما می ایستند ادامه داد: وقتی جوانان را به عنوان مشاور قرار می دهیم اما آنها را وارد کارهای اجرایی نکنیم این یک نوع جوان فریبی هستند بنابراین به جای واژه مشاور جوان باید از واژه دستیار جوان و غیره استفاده کنیم.

گلزاری با اشاره به اینکه دستیار جوان کسی است که در یک اتاق نمی نشیند بلکه بین جوانان می رود و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنها با خبر می شود، گفت: باید تفکر جوان باوری و جوان یاوری را در خود تقویت کنیم و باور کنیم که جوانان ما نیروهای خلاقی هستند و میزان طمع آنها کم است و ما باید در برخورد با جوانان آنها را به عنوان مدیران جوان آینده ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر به نیروهای جوان کشور بها داده نشود در بسیاری از موارد آسیب رسان خواهند شد و فرد آسیب دیده به جامعه آسیب وارد می کند، افزود: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه بیداد می کند و متأسفانه استان همدان به لحاظ اینکه بارانداز بوده از این موضوع آسیب جدی دیده و بیشتر جوانان همدان در دام اعتیاد گرفتار شده اند.

وی با اشاره به اینکه خشونت و پرخاشگری در جامعه سومین نوع از آسیب های حوزه جوانان است، آسیب های گرایش به فرقه های نو ظهور و آسیب های روحی و افسردگی را از دیگر آسیب هایی عنوان کرد که این قشر از جامعه را تهدید می کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه از ۱۶۰ هزار فقره ازدواج در یکسال ۲۳ هزار مورد به طلاق منجر می شود، اظهار داشت : بیش از ۲۰ درصد ازدواج های کشور در کمتر از پنج سال به طلاق منجر می شود که این میزان در استان همدان ۱۷ درصد است در حالیکه آمار طلاق در تهران بالاتر از میانگین کشوری و معادل ۳۳ درصد است و ۸۰ درصد از مطلقه ها ی کشور زیر ۳۰ سال هستند.

وی با اشاره به اینکه بودجه امور جوانان در وزارتخانه فقط هشت میلیارد تومان و تنها به اندازه ساخت ۱۶ کیلومتر راه روستایی است، عنوان کرد: این بودجه را باید برای ۲۵ میلیون جوان برنامه ریزی کنیم درحالیکه این بودجه بسیار پایین است و بودجه سال ۹۴ این حوزه در مقایسه با سال ۹۳ هیچ تغییری نکرده در حالی که سایر دستگاه ها نیز از ما به منظور اجرای برنامه هایی در حوزه جوانان اعتبار می خواهند.

گلزاری با تاکید براینکه در دولت قبلی با یک تصمیم عجولانه و شتابزده سازمان جوانان با سازمان تربیت بدنی ادغام شد و امور جوانان نیز به یکی از هفت معاونت زیر مجموعه این وزارت خانه تبدیل شد ادامه داد: درحال برنامه ریزی برنامه ریزی برای تفکیک این دو حوزه از یکدیگر هستیم چرا که پرداختن به مشکلات جوانان نیازمند انجام کارهای عملیاتی گسترده و تخصیص اعتبارات خاص است.

وی در ادامه همسریابی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی جوانان در شرف ازدواج بیان کرد و یادآورشد: بین از ۱۰ تا ۱۱ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج در کشور وجود دارد که بخشی از آنها به دلیل مسائل فرهنگی قصد ازدواج ندارند و برخی دیگر هم به دلیل مشکلات اقتصادی و اشتغال نمی توانند ازدواج کنند و عده ای دیگر هم در انتخاب همسر مشکل دارند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ سایت و مرکز همسریابی به صورت غیر قانونی در سطح کشور فعالیت می کنند که نیروی انتظامی در صدد شناسایی و منحل کردن آنهاست، افزود: در این میان چند مرکز قانونی نیز در این زمینه فعالیت می کنند و مشاوره هایی را به دختران و پسران جوان در زمینه انتخاب همسر مناسب ارائه می دهند.

گلزاری انتخاب همسر به روش سنتی را نیز مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: در بسیاری از موارد این روش با توجه به شرایط فعلی جامعه و جوانان ما پاسخگو نخواهد بود لذا مشاوره قبل و حین ازدواج می تواند کمک زیادی به جوانان ما بکند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه جوانان ۱۵ برنامه تعریف واجرا شده است، یادآورشد: کشور ما در پنجره طلایی جمعیتی قرار دارد و اگر از این مرحله عبور کند جمعیت کشور رو به پیری می رود لذا در این زمینه اگر مشکل بیکاری و ازدواج جوانان برطرف شود این موضوع نیزحل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha