استرس‌های قبل از ازدواج هم بر عروس تاثیر دارد و هم بر داماد؛ البته به شکل‌های مختلف. هرچند استثناهایی هم وجود دارد. با این حال مردها معمولا استرس را درونی می‌کنند و ساکت و کم‌حرف می‌شوند یا ارتباطشان با دیگران کم می‌شود ولی خانم‌ها به شکل‌های بیرونی‌تری با این استرس مقابله می‌کنند.

خداحافظی با استرس نامزدی

سلامت نیوز:استرس‌های قبل از ازدواج هم بر عروس تاثیر دارد و هم بر داماد؛ البته به شکل‌های مختلف. هرچند استثناهایی هم وجود دارد. با این حال مردها معمولا استرس را درونی می‌کنند و ساکت و کم‌حرف می‌شوند یا ارتباطشان با دیگران کم می‌شود ولی خانم‌ها به شکل‌های بیرونی‌تری با این استرس مقابله می‌کنند.

«چند ماهی هست که نامزد کرده‌ام ولی استرس مراسم و مهمانی و گرفتن خانه جان به سرم کرده. البته همین که با خانواده همسرم مواجه می‌شوم هم استرس می‌گیرم چون نمی‌دانم دقیقا چطور باید با آنها برخورد کنم تا هم حرف و حدیثی پیش نیاید و هم به سرد و نجوش بودن متهم نشوم. گاهی وقت‌ها هم رفتار همسرم اذیتم می‌کند ولی سر دوراهی می‌مانم که آیا باید در این مورد با او صحبت کنم یا بگذارم برای وقتی که سر خانه و زندگی خودمان هستیم. لحظاتی هم هست، به‌خصوص شب‌ها که خوابم نمی‌برد، بیدار در تخت دراز می‌کشم و با خودم فکر می‌کنم که آیا تصمیم درستی گرفته‌ام؟ تدارک مراسم ازدواج هم استرس زیادی برایم به وجود آورده است. همه این فکرها باعث می‌شود هر روز بیشتر و بیشتر استرس داشته باشم.» این درددل‌ها، حرف شما هم هست؟ در دوران نامزدی و عقد هستید و نمی‌دانید که چطور باید استرستان را مدیریت کنید؟ اصلا نمی‌دانید ریشه این استرس کجاست؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.


چرا برنامه‌‌ریزی برای عروسی استرس‌‌آور است؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پرویز رزاقی روان‌شناس ، مشاور خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه در هفته نامه زندگی مثبت نوشت: دوران نامزدی و عقد دوران شگفت‌انگیزی است اما همین ساعت‌ها و روزهای شیرین و لذت‌بخش برای خیلی‌ها مایه استرس و اضطراب است. گذر از زندگی مجردی به دنیای ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده متاهلی و همه تغییرات ناشی از این اتفاق ذهن زوج جوان را به خود مشغول می‌کند و باعث می‌شود خیلی از عروس و دامادها شب‌ها از شدت نگرانی دندان‌قروچه کنند یا خواب نداشته باشند! لابد با خودتان فکر می‌کنید که چه عامل یا عواملی سرمنشا این احساسات متناقض و این ترس‌های عجیب و غریب است؟ آیا مسائل مالی است که استرس می‌آورد یا برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنی که دهان همه فامیل و دوست و آشنا را از تعجب باز نگه دارد؟ به‌دلیل ناآگاهی از وظایف همسری نگران می‌شوید یا ذهنتان از صبح تا شب مشغول هر حرف، حرکت یا اشاره‌ای است که از طرف مقابل دیده‌اید و نمی‌دانید چطور باید آن را تفسیر کنید؟ مهم‌ترین عامل استرس‌زا در دوران نامزدی یا عقد، عوامل روان‌شناختی است. گروه‌های مختلفی هستند که ممکن است این احساس را تجربه کنند به‌ویژه آنهایی که در سن ازدواج نبوده‌اند و به‌طور ناگهانی زمینه ازدوجشان فراهم شده است. بعضی‌ها هم در سن ازدواج به سر می‌برند اما به این موضوع فکر نمی‌کنند و برنامه‌ای برایش ندارند و باز هم بدون اینکه خودشان خواسته باشند وارد این گود می‌شوند. نداشتن آمادگی ذهنی و روانی برای این اتفاق بزرگ هم از جمله عوامل مهمی است که باعث می‌شود در تمام طول نامزدی یا عقد اضطراب داشته باشید و ندانید تصمیم درستی گرفته‌اید یا نه. شکست‌هایی که دختر یا پسر از نظر عاطفی داشته‌اند هم می‌تواند عاملی باشد که موقعیت فعلی آنها را برایشان استرس‌آور کند. خیلی‌ها از خواستگارهای قبلی‌شان خاطره خوبی ندارند یا شرایط زندگی افراد متاهلی که دور و برشان می‌بینند باعث می‌شود ازدواج برایشان ترسناک یا مایه نگرانی باشد و خواب را بر چشمشان حرام کند! از طرف دیگر، داشتن انتظارات غیرواقعی از طرف مقابل، خانواده، مراسم عروسی و... نیز می‌تواند آتش استرس را در شما شعله‌ور کند و هر چه فاصله‌تان از واقعیت بیشتر باشد، این وضعیت هم شدید‌تر است.


عروس بیشتر استرس دارد یا داماد؟

استرس‌های قبل از ازدواج هم بر عروس تاثیر دارد و هم بر داماد؛ البته به شکل‌های مختلف. هرچند استثناهایی هم وجود دارد. با این حال مردها معمولا استرس را درونی می‌کنند و ساکت و کم‌حرف می‌شوند یا ارتباطشان با دیگران کم می‌شود ولی خانم‌ها به شکل‌های بیرونی‌تری با این استرس مقابله می‌کنند. معمولا دوران استرس پیش از ازدواج محدود است و با رفتن عروس و داماد سر خانه و زندگی‌شان تا حدی برطرف می‌شود اما بعضی از افراد به‌طور کلی شخصیتی پراسترس دارند. برای آنها، هر موقعیتی در طول زندگی‌شان می‌تواند وسیله‌ای برای نگرانی باشد، بنابراین وقتی که موقعیت ازدواج برایشان پیش می‌آید، آن را هم به عاملی جدید برای استرس تبدیل می‌کنند. این گروه از خانم‌ها یا آقایان حتی اگر وارد زندگی مستقلی شوند، باز هم عاملی برای اضطراب می‌یابند.


چطور مقابله کنیم؟

یکی از مهم‌ترین رویکردهای درمانی برای از بین بردن استرس و اضطراب زوج‌های جوانی که در دوران عقد و نامزدی هستند، تغییر نگرش و نگاه افراد است. البته پرورش توانمندی‌های فردی هم به شما کمک می‌کند تا آرام‌تر شوید. انجام هر روشی که در این فاصله شما را آرام کند برای از بین بردن استرس دوران نامزدی و عقد موثر است. آهنگ گوش کردن، پیاده‌روی و... از جمله این روش‌ها هستند. البته انجام‌ ورزش‌های منظم و مداوم از جمله یوگا هم می‌تواند به شما کمک کند تا استرستان را مهار کنید و سطح سلامت روانی‌تان را افزایش دهید. یادتان باشد در هر مرحله‌ای از زندگی که باشید، سلامت روانی مایه آرامش بیشتر و رسیدن به موفقیت است. روان‌درمانی و دارودرمانی روش‌هایی هستند که روان‌شناسان و روان‌پزشکان برای مقابله با استرس‌های شدید یا طول کشیده پیشنهاد می‌کنند. اگر استرس خیلی شدید باشد و بر کیفیت زندگی و روابط بین‌فردی تاثیربگذارد، زوج جوان حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha