یك متخصص پوست و مو عنوان كرد: آمار مبتلایان به سرطان‎ها و تومورهای بدخیم و خوش خیم پوست در دنیا بویژه در مناطق آفتاب خیز و نژاد سفید پوست در حال افزایش است.

دکتر محمد جواد ناظمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پوست و مو در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: این افزایش جهانی ناشی از عدم استفاده از وسایل محافظتی پوست نظیر ضد آفتاب، عوامل محیطی و افزایش جمعیت است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بیماری‎های پوستی محدود به اگزماها، بیماری‎های قارچی و ریزش مو نیست.

وی تصریح کرد: ایمیون بولوزها، لنفوم‎ها و تومورهای پوستی سه دسته از بیماری‎هایی خطرناک پوستی هستند که در صورت عدم درمان می‎توانند برای بیماران مشکل ساز شوند.

دکتر ناظمی افزود: تعداد مبتلایان به ایمیون بولوزها مانند بیمارهای پمفیگوس، تومورها، تاول‎ها و لنفوم در کشور ما مانند تمام دنیا رو به رشد است.

وی با اشاره به بیماری‎های شایع پوستی گفت : ایمیون بولوزها، بیماری‎های تاولی خود ایمنی هستند که عموماً درمان‎های دارویی دارند.

وی در خصوص لنفوم‎ها و تومورها توضیح داد: لنفوم‎ها دسته‎ای از سرطان‎های پوستی هستند اگرچه شاید به اندازه‎ای که در ظاهر نشان می‌دهند بدخیم نباشد اما در صورت تأخیر در تشخیص و درمان می‎توانند خطرساز باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: تومورها ممکن است علامت خاصی نداشته باشند و یا روند رو به رشد آنها در پوست فرد به قدری کند باشد که طبیعی به نظر برسد ولی افراد باید در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ، اندازه و هر چیز غیرمعمولی بر روی پوست به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکر ناظمی یادآور شد: با افزایش سن، احتمال ایجاد تومورهای پوستی نیز افزایش می‎یابد. ولی آفتاب و عوامل ژنتیکی نیز در پیدایش تومورها نقش دارند.

وی افزود: درمان تومورهای پوستی و لنفوم‎ها متفاوت بوده و از برداشت تومور رادیوتراپی تا تجویز استفاده از آفتاب در لنفوم‎ها متغیر است و به نظر پزشک معالج بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha