دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 133813

روز گذشته شهرداری رشت در طرح كشتار شبانه «سگ های ولگرد» در خیابان اصلی این شهر اقدام به سگ كشی كرده است.

سگ كشی در رشت به بهانه «هاری» و «مزاحمت»

سلامت نیوز: روز گذشته شهرداری رشت در طرح كشتار شبانه «سگ های ولگرد» در خیابان اصلی این شهر اقدام به سگ كشی كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، صدای سكوت شب را وقتی همه خواب هستیم با گلوله یی از بین می برند و بعد از چند ثانیه صدای زوزه های آرام سگ ها جای صدای سكوت شب را می گیرد. روز گذشته شهرداری رشت در طرح كشتار شبانه «سگ های ولگرد» در خیابان اصلی این شهر اقدام به سگ كشی كرده است. شهرداری رشت با انتشار اطلاعیه یی خبر داده ماموران شهرداری چهاردهم دی ماه طرح كشتار شبانه «سگ های ولگرد» را در خیابان اصلی این شهر اجرا می كنند. شهرداری رشت در بیانیه یی از كار خودش دفاع كرد و آن را به سود و منفعت مردم دانست. این در حالی است كه براساس بخشنامه وزارت كشور در رابطه با كنترل حیوانات بی سرپرست، كشتن حیوانات خلاف قانون است و باید به صورت زنده گیری یا عقیم سازی باشد و پس از بررسی های انستیتو پاستور آن حیوان را راحت كرد. فراخوان برای سگ كشی فقط مربوط به رشت نیست بلكه شهردار كلاردشت هم در دعوتی برای كشتن سگ ها در سطح شهر تبلیغات كرده است. سگ كشی در منطقه ٢ رشت اتفاق افتاده است.
   
    مسوولان شهرداری رشت پاسخگو نیستند
    شهرام غنی زاده، مدیر هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری رشت در گفت وگو با «اعتماد» در ابتدا حاضر به مصاحبه نشد و سپس درباره سگ كشی در رشت گفت: «بنده از این اقدام كه روز گذشته انجام شده بی خبر هستم اما به تازگی قرار شده شركتی كه در اراك اقدام به عقیم سازی این حیوان می كند به صورت پایلوت این كار را در رشت هم انجام دهد. اگر اكنون شهرداری یا منطقه یی در رشت این كار را انجام داده به دلیل شكایات مردمی بوده اما من از این اقدام بی اطلاع هستم و شما حضوری تشریف بیاورید تا صحبت كنیم. این كار را مناطق انجام می دهند». «اعتماد» در ادامه اقدام به گفت وگو با خانم مهندس گل احضار، شهردار منطقه ٢ رشت كرد، او در ابتدا حاضر به مصاحبه نشد، اما در ادامه گفت: این كار توسط خدمات شهری و خود آقای غنی زاده پیگیری می شود و اتفاق می افتد، بنده تعجب می كنم كه چرا ایشان اظهار بی اطلاعی كرده است، اینگونه كارها فقط بخشنامه یا ابلاغیه آن به دست ما می رسد و خودشان هماهنگی های لازم را انجام می دهند.»اظهار بی اطلاعی شهرام غنی زاده، مدیر هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری رشت در حالی است كه او چندی پیش درباره از بین بردن سگ ها در همایشی گفته بود: «شهرداری رشت شب های دوشنبه و چهارشنبه هر هفته، اقدام به انهدام سگ های ولگرد در سطح شهر می كند.»
   
    شلیك به حیوانات خلاف قوانین شهرداری و وزارت كشور است
    سیدجاوید آل داوود، رییس انجمن دفاع از حقوق حیوانات درباره این اقدام شهرداری رشت می گوید: شهرداری رشت عنوان كرده كه این سگ ها هاری داشته اند و ما به همین خاطر آنها را از بین برده ایم، ابتدا اینكه چند سالی است كه مساله هاری در میان حیوانات بسیار كم شده و تقریبا به این گستردگی نیست به جز درباره روباه و گرگ كه در مناطق حیات وحش كرمان گزارش شده اند. تشخیص این موضوع كه سگ ها هاری داشته اند یا خیر به عهده انستیتو پاستور است كه با آزمایشات مختلف متوجه می شود كه این حیوانات هاری دارند یا خیر. چگونه مسوولان متوجه هاری این حیوان در شب شده اند و آنها را كشته اند؟ این اقدام شهرداری خلاف مقررات و قوانین است. حدود پنج، شش سال پیش دستورالعملی به شهرداری ها ابلاغ شد كه آنها باید اقدام به زنده گیری سگ ها كنند و سپس توسط داروهای بیهوشی از این حیوان آزمایش بگیرند و سپس او را راحت كنند. این گونه كه با تیر سگ كشی كنند خلاف قوانین شهرداری و وزارت كشور است و ممكن است این حیوان انگل داشته باشد كه خون ریزی آنها خودش عامل تولید میكروب است. اما مساله مهم تر این است كه پیمانكاران با شهرداری برای كشتن این سگ ها قرارداد امضا می كنند و برای لاشه هر سگ پول می گیرند به همین خاطر رعایت نكردن قوانین برای پیمانكاران و شهرداری ها منفعت مالی دارد. شهرداری كرج برای كشتن سگ ها مقدار پولی كه به پیمانكاران برای یك سال می دهد نزدیك به ٨٠٠ میلیون تومان است. در هر صورت باید تدابیری برای مقابله با این مساله اندیشید.»
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمیدرضا فرهان ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    واقا جای تاسف داره در کشوری اسلامی اینگونه به موجودات ظلم میشود. تنها خداوند قادر که جان میبخشد و جان میگیرد . باشد تا خداوند جزای قاتلان را بدهد.