دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 133814

یک دندان‌پزشک گفت: نمک به هیچ عنوان نباید جایگزین خمیردندان شود.

سلامت نیوزیک دندان‌پزشک گفت: نمک به هیچ عنوان نباید جایگزین خمیردندان شود.

شیدا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خمیردندان و مسواک به دلیل سادگی استفاده و مقرون به صرفه بودن، مهم‌ترین و در مواردی تنها سلاح تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود.
وی با تکذیب مضر بودن استفاده از خمیردندان افزود: ماده اصلی تشکیل دهنده‌ خمیردندان‌ها ساینده‌ها هستند و شاید برخی به دلیل وجود مواد ساینده خمیردندان‌ها را مضر بدانند، اما در کنار ساینده‌ها مواد مکمل بسیاری در خمیردندان وجود دارد.
این دندان‌پزشک گفت: در صورتی که ترکیبات و میزان مواد ساینده موجود در خمیردندان از سوی کارخانه‌ها به اندازه‌ استفاده شود، هیچ ضرری برای دندان‌ها نخواهد داشت و فقط به مسواک کمک می‌کند تا میکروب‌ها و باقیمانده‌ مواد غذایی سطح و بین دندان‌ها از بین برود.
مرتضوی با اشاره به اهمیت فلوراید برای دندان گفت: فلوراید ماده‌ای ضدپوسیدگی است و باعث بازسازی و ترمیم سطح مینای دندان می‌شود. علاوه بر آن به واسطه‌ فلوراید سطوحی که پوسیدگی در آن شروع شده یا مستعد پوسیدگی هستند دوباره ترمیم می‌شوند.
وی گفت: مواد دیگری نیز در ساخت خمیردندان استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها بستگی به کارخانه سازنده دارد؛ برای مثال کارخانه‌ای برای تولید خمیردندان از کلسیم، فسفر و یا ترکیب آن استفاده می‌کند که باعث می‌شود کلسیم و فسفری که از سطح مینا برداشته شده جایگزین شود و همچنین موجب افزایش بزاق دهان و کاهش پوسیدگی دندان‌ها شود.
این دندان‌پزشک کودکان با اشاره به اینکه کارخانه‌های سازنده موظفند روی تیوپ و جعبه‌ خمیردندان مواد تشکیل دهنده، ترکیبات و غلظت آن‌ها را ذکر کنند، افزود: از آنجایی که نظارت سازمان‌های بهداشتی بر روی خمیردندان‌ها قابل توجه است، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تمام مواردی که برای این فرآورده ذکر شده است، برآورده کنند.
مرتضوی با بیان اینکه تمامی خمیردندان‌های معمولی با نشان تجاری معتبر ویژگی‌های یک خمیردندان مناسب را دارند، افزود: خمیردندان از جمله کالاهایی است که مصرف کنندگان قادر به تشخیص و مقایسه مارک‌های مختلف آن نیستند.
مرتضوی با اشاره به اینکه تنها برحسب مورد است که مصرف‌کننده‌ها باید به نشان خمیردندان توجه کنند، گفت: برای مثال افرادی که از بیماری‌های لثه رنج می‌برند و مسواک زدن برایشان دردناک است باید از خمیردندان‌هایی که میزان حساسیت را کم می‌کند، استفاده کنند.
این دندان‌پزشک افزود: برای کودکان به دلیل اینکه خطر خوردن خمیردندان وجود دارد، بهتر است خمیردندان‌های مناسب برای کودکان استفاده شود؛ زیرا این خمیردندان‌ها درصد فلوراید کمتری دارد و در صورت بلعیدن خطری متوجه کودک نخواهد شد.
مرتضوی ادامه داد: علاوه بر خمیردندان‌هایی که برای افراد سیگاری وجود دارد و جرم‌های روی دندان‌های این افراد را از بین می‌برد. خمیردندان‌هایی وجود دارد که جنبه دارویی دارند و حتما با تجویز پزشک مصرف می‌شوند زیرا غلظت فلوراید در این نوع خمیردندان‌ها پنج برابر خمیردندان‌های معمولی است.
این متخصص دندان‌پزشکی به دلیل تنوع مواد مفید و مکمل‌ها در خمیردندان‌ها توصیه کرد: بهتر است مصرف‌کنندگان نوع خمیردندان‌ها را نیز مانند سایر مواد آرایشی بهداشتی هر از چندگاهی تغییر دهند.
مرتضوی با اشاره به اینکه محاسن استفاده از خمیردندان مناسب بیشتر از معایب آن است، توصیه کرد: متاسفانه ما ایرانی‌ها به خاطر فرهنگ‌مان عادت داریم پس از مسواک زدن، دهان را با مقدار زیادی آب شست‌وشو دهیم در صورتی که لازم نیست پس از استفاده از خمیردندان، دهان با میزان زیادی آب شست شو داده شود و بهتر است تنها مواد اضافی از دهان خارج شوند چراکه خمیردندان حاوی مواد محافظ برای دهان و دندان و باقی ماندن آن‌ها در دهان مفید است.
وی افزود: به هیچ عنوان مواد دیگری مانند نمک نباید جایگزین خمیردندان شود زیرا، نمک فلوئور طبیعی و وضعیت طبیعی دهان را از بین می‌برد و به بافت‌های دهان آسیب می‌رساند.
این دندان‌پزشک گفت: در بسیاری موارد استفاده از نخ دندان مکمل مسواک و خمیردندان است و حتما باید استفاده شود، بویژه به افرادی که دندان‌های فشرده یا نامنظمی دارند کمک می‌کند بهداشت دهان و دندان‌شان کامل شود.
مرتضوی با بیان اینکه در کودکان زیر شش سال بهتر است نخ دندان با کنترل والدین انجام شود تا به لثه‌ها آسیب نرسد، افزود: باقی ماندن طولانی‌ مدت مواد غذایی میان دندان‌ها موجب تولید اسید و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و شست‌وشوی طبیعی با بزاق دهان نیز نمی‌تواند، باقی‌مانده غذا میان دندان را از بین ببرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha