روانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه 80 درصد معتادان یا همان مصرف کنندگان موادمخدر، اعتیاد را نوعی پناهگاه و فرار از مشکلات می دانند.

سلامت نیوزروانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه 80 درصد معتادان یا همان مصرف کنندگان موادمخدر، اعتیاد را نوعی پناهگاه و فرار از مشکلات می دانند. 

به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، «ماندانا کبیری» افزود: مهمترین ویژگی شیشه، قرص های اکستاسی، آمفتامین ها و سایر مواد، توهم زایی و ایجاد حالت سرخوشی است، به همین دلیل معتادان احساس می کنند که با این کار می توانند از مشکلات فرار کنند.
وی تاکید کرد: از نظر اصولی و مبانی علمی، ضرورت اجرای برنامه هایی با هدف اولیه کاستن از آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر و پیشگیری از مصرف این مواد و ترک گام به گام اعتیاد، راه های اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد را در کشور هموار می کند.
به گفته کبیری، در این مسیر باید آموزش نحوه پیشگیری و مقابله با رفتارهای پرخطر به معتادان و خانواده های آنها نیز در برنامه های کاهش آسیب گنجانده شود.
وی افزود: در معتادان زندانی نیز متناسب با شرایط محیط زندان، اجرای برنامه های کاهش آسیب از جمله توزیع سرنگ و سوزن استریل به صورتی که تحت کنترل و نظارت باشد، لازم است.
روانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر افزایش اقدامات حمایتی در مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و آن را امری ضروری و لازم برشمرد.
کبیری گفت: با توجه به افزایش مصرف و خطرات زیان آور مواد مخدر صنعتی و تنوع مواد روانگردان برای مقابله با اعتیاد، اصلاح قوانین مربوطه در این زمینه و گسترش اقدامات حمایتی امری ضروری به شمار می رود.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، ارتقای سطح آگاهی مسوولان را در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم دانست و ادامه داد: باید سطح آگاهی مسوولان در خصوص سمی بودن مواد مخدر صنعتی افزایش یابد تا آنان با نگاه علمی و دلسوزانه مردم را به مشارکت در مقابله با اعتیاد فرا خوانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha