دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 133817

آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل زن و مرد نیز اثرات منفی دارد.مطالعات ژنتیكی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد مثل تغییرات كروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA اشكالات DNA در جنین و مادر در معرض آلودگی و نهایتا ایجاد سرطان كه نشانگر ارتباط میان اینها و اثرات آلودگی هوا بوده است.

سلامت نیوز:  آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل زن و مرد نیز اثرات منفی دارد.مطالعات ژنتیكی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد مثل تغییرات كروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA اشكالات DNA در جنین و مادر در معرض آلودگی و نهایتا ایجاد سرطان كه نشانگر ارتباط میان اینها و اثرات آلودگی هوا بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، امسال با تدابیری که برای کاهش آلودگی هوای تهران اندیشیده شده تهران اندکی راحتر نفس می کشد اما هنوز هوا در وضعیت ایده آلی قرار ندارد و همه افراد جامعه به ویژه زنان باردار، کودکان وسالمندان تحت تاثیر این هوای آلوده قرار می گیرند.تعداد روزهای ناسالم هوا در سال ۹۳ نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و آمارهای به دست آمده حاکی از بهبود شرایط کیفی هوا نسبت به سال های گذشته است.

براساس اطلاعات ارائه شده در پایگاه محیط زیست، داده های ثبت شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران نشان می دهد که بر این اساس تعداد روزهای ناسالم تا ۳۰/۹/۹۳، ۷۷ روز و در مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۲، ۱۰۰ روز و در سال ۱۳۹۱، ۱۱۱ روز بوده است.

آلودگی هوا چه تاثیری بر زنان باردار و جنین آنان دارد

گاز سمی مونواکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه‌ی اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود.آلوده‌کننده‌های هوا زیاد هستند، اما منواکسید کربن یکی از خطرناکترین و مهمترین این آلوده‌کننده‌ها به شمار می‌رود و این گاز در نتیجه‌ی سوخت ناقص مواد آلی ایجاد و مهمترین منابع تولیدکننده‌ی این گاز اگزوز اتومبیل‌ها، بخاری‌های گازی و نفتی است.خطر سقط جنین در زنان باردار بیشتر در سه ماهه اول بارداری است و این امر نیز به شدت مسمومیت به آلودگی هوا، شرایط سلامتی کبد، قلب و مقاومت بدنی مادر بستگی دارد. مادران باردار باید در 8 هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.در 8 هفته اول حاملگی با توجه به این که در این مدت اندام های جنین شکل می گیرد، زنان باردار باید از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.

مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در 8 هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری ها و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد.با توجه به این که در هفته های 8 تا 12 حاملگی، مغز جنین شروع به رشد و شکل گیری می کند و اختلال در رشد آن می تواند در ضریب هوشی و توانایی های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی به مادران باردار توصیه می شود در این مدت نیز خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.تحقیقات نشان داده است طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل، بارداری، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد. میزان مواجهه ماده با گروهی از ذرات معلق یا هیدروكربن در هشتمین ماه بارداری بر رشد جنین اثر مستقیم می گذارد.

بررسی ها نشان می‌دهد اثرات آلاینده‌ها منواكسید كربن، دی‌اكسید گوگرد و ذرات معلق بیشترین تأثیر را در این میان دارند.همچنین مطالعات انجام شده در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد كودكان متولد شده از مادرانی كه در دوران بارداری در معرض سطوح بالای ازن قرار داشتند بیشتر احتمال دارد دچار كم وزنی شوند.محققان دریافته‌اند زنانی كه هوای آلوده به ازن را استنشاق می‌كنند جنین آنها دچار كاهش وزن می‌شود.پژوهشها در نروژ، روسیه و مكزیك نشان داده است كه بین میزان زیاد سرب در بافتهای نوزاد كه از خون بندناف به نوزاد رسیده است با كاهش وزن هنگام تولد یا كاهش قد ارتباط معناداری دارد.رشد جنین و وزن آن در زمان تولد به شدت با ابتلاء به بیماری و مرگ و میر طی كودكی وبزرگسالی ارتباط دارد. بنابراین روشن است كه كیفیت هوا برای سلامت همه حائز اهمیت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بین بعضی خطرات جدی در سنین بزرگسالی و از دست رفتن رشد و تكامل در دوران پیش از تولد و ابتدای تولد ارتباطی وجود دارد كه بیماری‌هایی نظیر دیابت غیر وابسته به انسولین، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی و عروقی ناشی از آن است.نمونه‌های زیادی از افزایش میزان سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و بیماریهای زنان نظیر اندوستریوز در اثر آلودگی هوا دیده شده است. همچنین مقدار بالای آلودگی هوا به نوعی سبب افزایش آمار سقط جنین نیز شده است.

آلودگی هوا بر دستگاه تولید مثل زن و مرد نیز اثرات منفی دارد.مطالعات ژنتیكی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد مثل تغییرات كروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA اشكالات DNA در جنین و مادر در معرض آلودگی و نهایتا ایجاد سرطان كه نشانگر ارتباط میان اینها و اثرات آلودگی هوا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha