دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 133821

متخصص زنان و زایمان گفت: کاهش توان باروری علل گوناگونی دارد که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته‌اند.

سلامت نیوز:  متخصص زنان و زایمان گفت: کاهش توان باروری علل گوناگونی دارد که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته‌اند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر سیمین ظفردوست، فلوشیپ ناباروری زنان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در این باره گفت: گذشته از نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، برخی شرایط نیز می‌توانند فرآیند تولیدمثل را متاثر یا مختل سازند و در این راستا افراد با به کارگیری روش‌های حفظ باروری می‌توانند، شانس باروری در آینده را برای خود حفظ کنند.
وی با اشاره به ضرورت حفظ باروری در زنان و بویژه مبتلایان به بیماری‌های سرطانی گفت: امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه درمان انواع سرطان‌ها صورت گرفته است و در نتیجه طول عمر افراد مبتلا افزایش یافته است، متخصصان و پژوهشگران حوزه باروری و علوم مرتبط را بر آن داشته است تا با پیش رو نهادن روش‌هایی برای حفظ باروری مبتلایان به انواع سرطان‌ها و سایر شرایط موثر بر قدرت باروری به ارتقای کیفیت زندگی پس از درمان کمک کنند.
ظفردوست تاکید کرد: حفظ باروری در جوانانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و فرزندی ندارند یا افراد مبتلا به سرطان پیش از آنکه در طی مراحل درمان همچون شیمی درمانی و ... دچار نازایی شوند از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به طریقی بتوان باروری آنها را جهت فرزنددار شدن در آینده حفظ کرد به گونه‌ای که حداقل بتوانند صاحب یک فرزند شوند.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ضمن اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی در حوزه درمان ناباروری و حفظ باروری، استفاده از روش جدید انجماد بافت تخمدان را از روش‌های حفظ باروری زنان عنوان کرد و افزود: این روش در زنان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خودایمن پیش از شروع درمان، در زنانی با سابقه فامیلی یائسگی زودرس، در زنان بالای 35 سال و مجرد برای حفظ باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنابر اعلام وابط عمومی پژوهشگاه فن آوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی- ابن سینا، وی همچنین تصریح کرد: جهت حفظ باروری برای زنان به طور کلی سه روش فریز جنین، انجماد بافت تخمدان و بانک تخمک به کار گرفته می‌شود که با استفاده از این روش‌ها، افراد می‌توانند با استفاده از گامت‌ها یا بافت‌های منجمد و ذخیره شده خود، قدرت باروری در آینده را برای خود حفظ کنند یا در زنانی که ازدواج کرده‌اند و صاحب فرزند هستند و همچنین تصمیم به بچه‌دار شدن مجدد در سنین بالاتر دارند، فریز جنین‌های تشکیل شده می‌تواند راهکاری مناسب در جهت حفظ توان باروری آنها به شمار رود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha