یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: استفاده بیش از ۲ ساعت از کامپیوتر و تلویزیون موجب تشنج غایب کودکان می شود. این اختلال به صورت خیره ماندن موقتی به یک نقطه می شود یا عقب ماندن هنگام دیکته بروز پیدا می کند.

سلامت نیوز:  یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: استفاده بیش از ۲ ساعت از کامپیوتر و تلویزیون موجب تشنج غایب کودکان می شود. این اختلال به صورت خیره ماندن موقتی به یک نقطه می شود یا عقب ماندن هنگام دیکته بروز پیدا می کند. 

ساسان ساکت در گفت‌وگو با فارس،درباره تشنج کودکان در مدسه ابتدایی توضیحاتی ارائه کرد.
وی اظهار داشت: در تشنج غایب کودک طی چند ثانیه ارتباطش با محیط قطع می‌شود معلمان معمولا کودک را سر به هوا و حواسپرت توصیف می‌کنند و به والدین کودک شکایت می‌کنند که فرزندتان انگار در کلاس نیست و فعالیتی در کلاس ندارد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تشنج غایب معمولاً موقع دیکته نوشتن خود را نشان می‌دهد و دانش‌آموز برخی کلمات را جا می‌اندازد.
وی ادامه داد: ارتباط الکتریکی غیرعادی ناگهانی و غیرارادی منجر به بروز تشنج غایب می‌شود و موجب می‌شود تا کودک برای چند ثانیه از محیط جدا شود. این تشنج توسط والدین با واژه‌هایی مانند «خیرگی» توصیف می شود و ممکن است توصیف آن در گویش‌ها و لهجه‌های مختلف متفاوت باشد.
این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان اظهار داشت: مهمترین مشکل تشنج غایب افت شدید تحصیلی است و والدین نمی‌دانند باید کودک را به کجا ارجاع دهند.
وی ادامه داد: این درجاتی از کاهش سطح هوشیاری یا جدا شدن از محیط اطراف در محیط‌های مخاطره‌آمیز مانند پایین آمدن از پله و عبور از عرض خیابان می‌تواند به آسیب‌دیدن کودک منجر شود.
ساکت گفت: مبتلایان باید به فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان ارجاع داده شوند بعد از معاینه بالینی 2 آزمون اجرا می‌شود که یکی از آنها تند تند نفس کشیدن است. با توجه به اینکه حمله تشنج در فعالیت‌هایی که با تنفس شدید همراه است رخ می‌دهد پزشک از کودک می‌خواهد تند تند نفس بکشد تا حمله تشنجی رخ دهد. اقدام تشخصیی دیگر گرفتن نوار مغز است و در هنگام انجام آن از کودک می‌خواهیم که تند تند نفس بکشد. اگر امواج تشنجی در حالت عادی دیده نشود ممکن است در حالت تنفس شدید رخ دهد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر تشنج غایب به موقع درمان شود جزو تشنج‌های خوش‌خیم است زیرا با مصرف یک دارو و حداکثر 2 تا 3 بار در طول شبانه‌روز قابل درمان باشد.
وی خاطرنشان کرد: مراجعه به فوق تخصص مغز واعصاب کودکان مصرف به موقع داروها، رعایت بهداشت خواب، جلوگیری از عصبانیت و استفاده محدود از وسایلی مانند رایانه، تبلت و تلفن همراه و تماشای تلویزیون نقش مؤثری در کنترل علائم دارد. بنابراین کودکان بیش از 2 ساعت از این وسایل استفاده نکنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha