رئیس انجمن علمی سرطان ایران گفت: متأسفانه بیمه‌ها درمان‌محورند و بیشتر هزینه‌ها در درمان صرف می‌شود. مسئولان باید به پیشگیری بازگردند در حالی که 50 درصد عوامل سرطان‌زا به سبک زندگی و 35 درصد به دخانیات برمی‌گردد.

85 درصد عوامل سرطان‌زا به سبک زندگی برمی‌گردد/مسئولان به پیشگیری بازگردند

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی سرطان ایران گفت: متأسفانه بیمه‌ها درمان‌محورند و بیشتر هزینه‌ها در درمان صرف می‌شود. مسئولان باید به پیشگیری بازگردند در حالی که 50 درصد عوامل سرطان‌زا به سبک زندگی و 35 درصد به دخانیات برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس،‌عبدالله فضلعلی‌زاده در نشست خبری به مناسبت دومین همایش سرطان و پیشگیری،‌گفت: امروزه سرطان از بیماری‌های بسیار شایع به شمار می‌رود و از نظر شیوع و میزان تلفات پس از بیماری‌های قلبی و حوادث جاده‌ای در ردیف سوم قرار دارد و با این روند در پیش گرفته شده در سال‌های آینده از رده سوم بالاتر خواهد رفت.
وی ادامه داد: طبق گزارش سال 2012 در دنیا 14 میلیون نفر به سرطان دچار بودند در حالی که در سال 2000 این میزان 10 میلیون نفر بوده است و با پیش‌بینی‌های شده در سال 2030 به افزایش 2 برابری یعنی به 27 میلیون خواهد رسید.
رئیس انجمن علمی سرطان ایران گفت: میزان بروز سرطان در دنیا به ترتیب در مردان و زنان 205 و 165 در هر صد هزار نفر است اما در ایران به ترتیب در مردان و زنان 134 و 128 در هر صد هزار نفر است بنابراین اینگونه نیست که سرطان در حال افزایش باشد و طبق سازمان جهانی بهداشت در رده چهارم کشورها قرار داریم. این اطلاعات غلط است.
وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها باید استراتژی لازم را برای مقابله با سرطان در سال‌های بعدی به کار گیرند، گفت: سال‌ها برنامه‌ریزی برای تشخیص و درمان به صورت برنامه‌های پراکنده بود و آنچنان نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شد.
فضلعی‌زاده افزود: در سال 58 متوسط سن مردم ایران 58 سال بود در حالی که در سال 91 حدود 73.8 سال برآورد شده است. بنابراین افزایش سن از فاکتورهای زمینه‌ساز سرطان است.
وی گفت:‌پرتوهای یون ساز که از منابع طبیعی ایجاد می‌شود غیر قابل اجتناب بوده و در معرض آن هستیم اما دوز آن مجاز است. چنانچه این پرتوها بیشتر از حد باشد باعث جهش ژنی و مرگ سلولی می‌شود.
وی گفت:‌ مردم ما هنوز نسبت به فاکتورهای سرطان‌زا آگاهی ندارند. این در حالی است که 50 درصد جمعیت کشور چاق هستند، 35 درصد فعالیت بدنی دارند، 10 درصد جمعیت سیگاری‌اند و جمعیت رو به سالمندی داریم. بنابراین پیشگیری باید از سنین اولیه زندگی انجام شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه برنامه‌های زیادی در دست تدوین است اما قدرت اجرایی برای آن وجود ندارد و در دست ما نیست. ما فقط می‌توانیم راهنما باشیم. این در حالی است که بیش از 50 درصد عوامل خطرساز به شیوه زندگی برمی‌گردد و 35 درصد در دخانیات خلاصه می‌شود بنابراین اگر نیرو و قدرت را در افزایش آگاهی مردم به کار گیریم میزان ابتلای مردم به سرطان در سال‌های آینده کاهش می‌یابد.
رئیس انجمن علمی سرطان ایران در رابطه با آخرین وضعیت برنامه جامع ملی کنترل سرطان و عدم اجرای آن گفت: سازمان مبارزه با سرطان قبل از انقلاب وجود داشت اما پس از آن بنا به دلایلی نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین عدم همکاری بین مراجعی که بیشتر با برنامه‌های تشخیص و درمان نقش دارند، آنچنان که باید وجود نداشته است.
وی افزود: کنترل سرطان یک کار تیمی است و با یک نهاد قابل اجرا نیست. بنابراین وجود انجمن سرطان و مرکز جامع کنترل سرطان که با وزارت بهداشت همکاری دارد فقط هماهنگ‌کننده این برنامه‌ها است.
وی ادامه داد:‌ مسئولان نظام سلامت با هزینه‌های روزافزون سرطان مواجهند که قابل تحمل نیست. در سال 2012 میزان هزینه‌های سرطان در دنیا 2 درصد از تولید ناخالص جهانی بوده است. در حالی که قبلا 1.5 درصد بوده است و هزینه‌های سرطان 20 درصد بیش از هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بیماری‌های قلبی است.
رئیس انجمن علمی سرطان ایران گفت: در کشور ما نیز قسمت اعظم هزینه‌های سرطان در درمان خلاصه می‌شود اما در مراحل پیشرفته بیماری هزینه می‌شود که سال‌های عمر مفید از دست رفته بسیار زیاد است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان مجبورند به پیشگیری بازگردند، گفت: متأسفانه بیمه‌ها درمان‌محور شده‌اند و خرج‌های زیادی می‌شود که اگر به سمت پیشگیری برود از هزینه‌های دولت نیز کاسته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha