عضو کمیته علمی مرکز تحقیقات سرطان گفت: 80 درصد سرطان‌ها از 60 سال به بالا رخ می‌دهد. 8 درصد سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارد و 92 درصد با منشاء محیطی است که پس از ورود عامل خارجی به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود.

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی مرکز تحقیقات سرطان گفت: 80 درصد سرطان‌ها از 60 سال به بالا رخ می‌دهد. 8 درصد سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارد و 92 درصد با منشاء محیطی است که پس از ورود عامل خارجی به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ناصر پارسا در نشست خبری به مناسبت دومین همایش سرطان و پیشگیری گفت: سرطان بیماری جدیدی نیست و زاییده محیط زیست است که به انسان منتقل می‌شود و چون پیچیدگی مولکولی دارد جزو بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص است.

  وی با اشاره به اینکه هر چه جمعیت بیشتر و محیط آلوده‌تر شود ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد گفت: خبر خوبی نیست که کشور ما تا این میزان ابتلا به سرطان داشته باشد و هر سال هم افزایش یابد. چند سال پیش اعلام کردم اگر به فکر پاکیزگی محیط زیست و ایجاد کلنیک سرطان‌شناسی نباشیم در سال‌های بعد جوابگوی نیازها نخواهیم بود.

  پارسا افزود: آموزش از اقدامات بسیار مهم است چرا که باید تغییر در سبک زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود.   این متخصص ژنتیک گفت: در حال حاضر مصرف دخانیات بیش از حد در کشور وجود دارد که مهمترین عامل سرطان است. در هر ماده دخانی 4 هزار نوع مواد سمی وجود دارد که 40 نوع از عوامل تولید‌کننده سرطان را داراست بنابراین اگر آموزش همگانی بدهیم و در پیشگیری کمک کنیم از نظر اقتصادی به نفع نظام سلامت و درمان بیماران خواهد بود.    وی عوامل موثر در ابتلا به سرطان را دخانیات، رژیم غذایی، مواد شیمیایی مانند بنزین و نیترات، اشعه‌های یونی و غیریونی، هورمون تراپی، ژنتیک، بالا رفتن سن، ویروس‌ها و باکتری‌ها و مصرف الکل دانست.

  پارسا گفت:‌ 80 درصد سرطان‌ها از 60 سال به بالا رخ می‌دهد چرا که بدن در این سن در معرض مواد سرطان‌زا قرار می گیرد و قدرت بافت و سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد.   عضو کمیته علمی مرکز تحقیقات سرطان گفت: سرطان معده در مردان ایرانی شایع‌ترین نوع است و در زنان ایرانی بعد از سرطان پستان قرار دارد و این نشان می‌دهد عامل باکتری‌ها در آب و غذا به نوعی وارد بدن می‌شود. همچنین 10 تا 12 نوع ویروس وجود دارد که ایجاد سرطان می‌کند.  

پارسا گفت: 8 درصد سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارد و 92 درصد با منشاء محیط است که پس از ورود به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود. به عنوان مثال نیتروزامین ماده ژنی را تغییر می‌دهد و مانع رشد طبیعی سلول می‌شود. این ماده در نوشابه‌ها، دود سیگار، کنسرو‌ها و سوسیس و کالباس وجود دارد.   وی افزود: استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند بنابراین باید قدرت مدیریت استرس را بالا ببریم چرا که استرس طی سالها به صورت غیر‌مستقیم باعث ایجاد سرطان می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha