دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 133876

هورمونی که با نام ویتامینD شناخته می‌شود، علاوه بر تقویت استخوان‌ها وظیفه تنظیم ساعت طبیعی بدن را نیز بر عهده دارد.

سلامت نیوز هورمونی که با نام ویتامینD شناخته می‌شود، علاوه بر تقویت استخوان‌ها وظیفه تنظیم ساعت طبیعی بدن را نیز بر عهده دارد. 

 به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا ، ویتامین D ضرباهنگ‌‌های طبیعی روزانه بدن را حفظ می‌کند و آنچه «ساعت بدن» نامیده می‌شود، به این ترتیب چرخه های شبانه روزی را در می‌یابد. ویتامین D – هورمونی که پوست بدن انسان با قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش می‌سازد- علاوه بر آنکه استخوان‌های بدن انسان را محکم نگه‌ می‌دارد، ساعت بدن را تنظیم می‌کند.
در بدن انسان گروه کوچکی از «ژن‌های ساعت» وجود دارند که در طول هر شبانه‌روز روشن و خاموش می‌شوند. به این ترتیب تعداد پروتئین‌هایی که این ژن‌ها برایشان کدگذاری شده‌اند، در یک دوره 24 ساعته در بدن  بالا و پایین می‌رود و به همین علت است که برخی فعالیت‌های منظم مانند شیفت کاری شب ممکن است به سلامتی انسان آسیب بزند و حتی خطر سکته را بالا ببرد.
به گزارش هفته‌نامه انگلیسی نیوساینتیست، دکتر شان پاتریک اسکات و همکارانش در انستیو فناوری و تحصیلات عالیه مونتِرِی در مکزیک برای آزمودن این امر رفتار دو ژن ساعت در سلول‌های چربی انسان را مورد بررسی قرار داده‌اند. این پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که وقتی سلول‌های چربی در سرم خون غوطه‌ورند، همانطور فعالیت می‌کنند که در بدن عمل می‌کنند و فعالیت ژن‌های ساعت از نوسان منظمی در دوره زمانی بیست‌و‌چهار ساعت پیروی می‌کند. هنگامی که ویتامین D به این سلول‌ها داده می‌شود همین رفتار را دارند اما سلول‌هایی که درون یک ماده مغذی قرار می‌گیرند، چنین خاصیتی ندارند.
دکتر اسکات در این مورد می‌گوید: «ویتامین D زمان سلول‌ها را با هم تنظیم می‌کند. نتایجی که ما به‌دست آورده‌ایم بخشی از فواید آفتاب را به ما نشان داده است. ما می‌توانیم با استفاده از ویتامین D ضرباهنگ‌های شبانه‌روزی بدن را حفظ کنیم.»
نتیجه این پژوهش ماه گذشته در گردهمایی بین‌المللی سلول‌های بنیادی در سن‌آنتونیو تگزاس ارائه شده است.
جولیا پاکپور، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد می‌گوید هنوز برای تأیید وجود این اثر در بدن انسان‌ها به آزمایش‌های بالینی نیاز است اما صرفنظر از اینکه نتیجه این پژوهش تأیید بشود یا نشود، بدن انسان به ویتامین D فراوان نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha