هفته‌های متمادی است که تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «اتاق عمل» به کارگردانی مهران مدیری‌ متوقف شده و این توقف علتی ‌جز اعتراض برخی مسئولان ارشد حوزه سلامت و پزشکی ندارد؛ اعتراضی که این پرسش را پیش می‌آورد آیا «کمدی»، نوعی «توهین» است که همه قشرها درصدد هستند ‌از گزندش در امان بمانند؟

سلامت نیوز: هفته‌های متمادی است که تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «اتاق عمل» به کارگردانی مهران مدیری‌ متوقف شده و این توقف علتی ‌جز اعتراض برخی مسئولان ارشد حوزه سلامت و پزشکی ندارد؛ اعتراضی که این پرسش را پیش می‌آورد آیا «کمدی»، نوعی «توهین» است که همه قشرها درصدد هستند ‌از گزندش در امان بمانند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک»، قرار بود بازگشت مهران مدیری به تلویزیون با «اتاق عمل» اتفاق بیفتد؛ مجموعه‌ای ۹۰ قسمتی با متوسط زمان چهل دقیقه برای هر قسمت که نگاهی کمیک به اتفاقات رخ داده در یک بیمارستان داشت و طبیعتاً در چنین لوکیشنی، سوژه اصلی پزشکان، پرستاران و تا حدودی بیماران بودند و مدیری در همین چهارچوب، هفت قسمت از مجموعه‌اش را در لوکیشینی که تماماً ساخته طراح دکور بود، تولید و آماده پخش کرد.

اما ‌یکباره، ورود برخی مسئولان ارشد حوزه سلامت در پروسه تولید این سریال و تأکید بر اینکه «این مجموعه نباید جایگاه پزشکی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد»، عملاً سریال «اتاق عمل» را متوقف کرد، به ویژه آنکه مهران مدیری چنین ملاحظاتی را در ساخت کمدی تازه در نظر نگرفته بود و طوری ننوشته بود که به هیچ پزشکی برنخورد، زیرا اساساً هیچ فیلم‌سازی نیست که بتواند ادعا کند فیلم کمدی ساخته و به ‌کسی برنخورده است.

این‌گونه بود که تولید سریال مهران مدیری، همزمان با تغییرات در سطح مدیریت رسانه ملی متوقف شد و اکنون نیز سلسله جلساتی درباره سرنوشت «اتاق عمل» در جریان است. البته رویکردهایی نظیر بازنویسی متن این کمدی مطرح شده، ظاهراً بر این رویکرد ‌تأکید شده که ساخت سریالی با چنین ملاحظاتی، خروجی‌اش یک کمدی بی‌خاصیت خواهد شد که کارنامه مدیری را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بر همین اساس ایده تغییر «اتاق عمل» به «اتاق سالمندان» مطرح شده که اگر این ایده قطعیت یابد، باید بیش از پیش برای فیلم‌ساز این کشور متأثر شد، زیرا به ظاهر‌ در کمدی‌ها به ویژه کمدی‌های شبانه تلویزیونی، کاراکتر‌ها نباید حرفه خاصی داشته باشند و حتی اسامی‌شان نیز می‌تواند دردسرساز شود؛ بنابراین، بهتر است نام و نام خانوادگی مشخص نداشته باشند و اساساً شاید کمدین واقعی شخصی باشد که بتواند در چنین فضایی کمدی بسازد.

ظاهراً تنها قشری که توان شکایت از کمدین‌ها و ایجاد دردسر را ندارد،‌‌ همان «سالمندان» هستند و مدیری به همین دلیل سراغ سوژه بی‌حاشیه «سالمندان» رفته که البته مشخص نیست اگر این سوژه به متن تبدیل شود، چقدر قابل مقایسه با کیفیت هفت قسمت سریال «اتاق عمل» است؛ هفت قسمتی که بر اساس پیگیری «تابناک» از کمدی باکیفیت و متفاوتی برخوردار بوده و یادآور روزهای اوج این کارگردان است.

مهدی ژوله، خشایار الوند، الهه زارع‌نژاد و... تیم نویسندگی این سریال را شامل می‌شوند که این گروه زیر نظر مهران مدیری فعالیت می‌کنند؛ اما فعلاً این تیم باید صبر کنند تا تکلیف نهایی این مجموعه مشخص شود و تا آن زمان، سریال «سلطان» به جای «اتاق عمل» در کنداکتور تلویزیون قرار گرفته و پخش می‌شود.

سیامک انصاری‌، سپند امیرسلیمانی‌، علی اوجی، ‌ لیلا ایرانی‌، پوریا ایرائی‌، شراره ارمغانی‌، تینا اسدی‌، بهناز توسلی‌، فرزانه تفرشی‌، فلامک جنیدی‌، جوانه دلشاد‌، سید جواد رضویان، آذین رئوف، ‌ سحر ذکریا‌، نادر سلیمانی‌، ماندانا سوری‌، شادان شهیدی‌، یوسف صیادی‌، الکیا عبدالرزاقی‌، گل‌ناز عباسی‌، مهران غفوریان‌، رضا فیض نوروزی‌، نیما فلاح‌، شبنم فرشادجو، ‌ عارف لرستانی‌، علی لک پوریان‌، مهران مدیری‌، دریا مرادی دشت‌، رضا نیک خواه‌، رامین ناصر نصیر‌، سام نوروزی‌، سحر ولدبیگی‌، محمدرضا هدایتی‌، فاطمه هاشمی‌، ساعد هدایتی از بازیگران سریال طنز «اتاق عمل» هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha