با وجود مخالفت‌ تشکل‌ها و کارشناسان محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده، مسوولان سازمان میراث فرهنگی همچنان از اجرای قطعی این پروژه سخن می‌گویند.

سلامت نیوز: با وجود مخالفت‌ تشکل‌ها و کارشناسان محیط‌زیست با اجرای طرح گردشگری در آشوراده، مسوولان سازمان میراث فرهنگی همچنان از اجرای قطعی این پروژه سخن می‌گویند.

این در حالی است که در پی واکنش‌ها به این موضوع، سازمان بازرسی کل کشور هم به ماجرای آشوراده ورود کرده و معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در گفت‌وگویی با روزنامه شرق تاکید کرده بود «مادامی که همه قوانین، مقررات و ضوابط تصریح‌شده در قانون در رابطه با آشوراده رعایت نشود، هیچ طرحی در این محل قابل اجرا نیست.»
با این‌همه ‌روز گذشته مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه بازدید از دانشکده خبر واکنش‌ها به تلاش‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری در این ذخیره‌گاه حساس زیست‌محیطی ثبت‌شده در یونسکو را جنجال‌های رسانه‌ای خواند و اعلام کرد: «طرح گردشگری آشوراده دور از جنجال رسانه‌ای اجرا می‌شود.» وی افزود: «آشوراده براساس تصمیم دولت و با رعایت همه مقررات قانونی و ملاحظات زیست‌محیطی و بنا بر تفاهمنامه‌ای که بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط‌زیست به امضا رسیده است با روند توسعه گردشگری کشور همراه می‌شود. در این رابطه جنجال‌سازی رسانه‌ای آغاز شد که ما بنا نداریم وارد این جنجال شویم، چراکه برخی افرادی که بانی این جنجال‌ها هستند در واگذاری‌های سال‌های گذشته نقش داشته‌اند، این در حالی است که در رابطه با آَشوراده هنوز هیچ واگذاری‌ای صورت نگرفته است. آشوراده در قالب یک طرح طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی به قطب گردشگری تبدیل می‌شود و در ١٠درصد از مساحت جزیره، تاسیسات گردشگری‌ای که با محیط‌زیست این منطقه همخوانی دارد، ایجاد می‌شود.» معاون رییس‌جمهور همچنین ادامه داد: «‌در چند دهه گذشته این منطقه تبدیل به یک بیابان شده است و امیدواریم با تصمیم درست دولت در این رابطه و تکمیل مطالعات، طرح گردشگری جزیره آشوراده اجرایی شود.» علاوه‌بر این سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در اظهارنظری گفته بود: «تصمیمات دولت برای بهره‌برداری از جزیره آشوراده به‌منظور گردشگری و تبدیل آن به قطب گردشگری براساس تمام قوانین و مقررات ذی‌ربط و ملاحظات زیست‌محیطی اتخاذ شده و با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد. تصمیم در مورد استفاده از جزیره آشوراده پس از طی‌کردن تمامی فرآیند‌های قانونی آن توسط دولت اتخاذ شده و طبیعی است که این تصمیمات قانونی توسط دولت باید به‌وسیله دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و عمل قرار گیرد.»
روابط‌عمومی سازمان میراث: سایت سازمان بازرسی شیطنت کرد
از سویی دیگر حمید ضیایی‌پرور، رییس روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگویی با «شرق» ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع آشوراده که در وب‌سایت این سازمان با تیتر «توقف واگذاری آشوراده با پیگیری و تذکر کتبی سازمان بازرسی» منتشر شده بود را شیطنت رسانه‌ای سایت سازمان بازرسی کل کشور دانست و گفت: «سازمان بازرسی کل کشور هیچ‌گاه دستور توقف اجرای طرح گردشگری آشوراده را اعلام نکرده و نامه‌ای هم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا سازمان حفاظت محیط‌زیست ننوشته است، در واقع این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی است و کاری شروع نشده که متوقف شود، اما مسوولان سایت سازمان بازرسی کل کشور با شیطنت رسانه‌ای اعلام نظر معاون این سازمان را به‌گونه‌ای انتشار داده‌اند که مخاطب تصور می‌کند تذکری در این رابطه داده شده است.»
سرمایه‌گذار آشوراده تعهد ایجاد ٣٠هزار شغل  را داده است
از سویی دیگر، خبرگزاری ایرنا نیز روز گذشته با انتشار گزارشی نوشت؛ مسوولان و کارشناسان استان گلستان امیدوارند با اجرایی‌شدن مصوبه دولت در تبدیل آشوراده به قطب گردشگری، تنها جزیره ایرانی دریای خزر، به عنوان نگین و عروس منطقه توجه گردشگران را به خود جلب کند. در این گزارش همچنین با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت‌وگو شده و به‌نقل از وی آمده است: «جزیره آشوراده کلید توسعه استان در بخش‌های اقتصادی و گردشگری است.»
وی در ادامه گفته است: «از ١٠سال پیش معتقد بودم این جریزه می‌تواند کلید توسعه استان باشد اما بعد از این‌همه سال بالاخره قفل آن توسط کلید تدبیر باز شد. در دیدار با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز بیان کردم، استان گلستان از گردشگری در سواحل دریا کم‌بهره است. باید به جزیره آشوراده توجه جدی و اساسی شود، زیرا اگر این جزیره راه بیفتد، توسعه استان گلستان را به همراه دارد. از مسوولان ذی‌ربط نیز خواسته‌ام موضوع را جدی بگیرند زیرا بسیاری از مشکلات گلستان از این طریق (طرح گردشگری جزیره آشوراده) حل خواهد شد. تعهد می‌کنیم در توسعه جزیره آشوراده از سوی سرمایه‌گذار آسیبی به محیط‌زیست منطقه نرسد و همه باید برای توسعه استان گلستان دست‌به‌دست هم دهیم. توجه به دو اثر گردشگری و تاریخی جزیره آشوراده و دیوار دفاعی گرگان می‌تواند گلستان را به قطب گردشگری داخلی و حتی خارجی تبدیل کند و درهای توسعه و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه‌گذاران باز کند. این موارد می‌تواند مشکل بیکاری استان را حل کند، زیرا تنها در جزیره آشوراده، سرمایه‌گذار ایجاد ٣٠هزار شغل را تعهد کرده است.»
استاندار گلستان: مصوبات سفر رییس‌جمهور «ناموس» استان است
علاوه‌بر این حسن صادقلو، استاندار گلستان نیز با تاکید بر اجرای طرح‌های سفر رییس‌جمهور گلستان را آبروی استان عنوان و تصریح کرد: «تبدیل جزیره آشوراده به قطب گردشگری و استفاده از ظرفیت کریدوری خط آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان در جهت توسعه همه‌جانبه استان، آرزوی دیرینه است. طرح‌هایی همچون کریدور ریلی و گردشگری آشوراده در افزایش ارزش افزوده و توسعه استان تاثیرگذاری مستقیم و عمیق دارد.» وی مصوبات سفر رییس‌جمهوری را «ناموس» استان خواند و افزود: «همه مدیران اجرایی باید با جدیت و حساسیت بالا تمام مصوبات به‌ویژه موارد مهم همچون منطقه آزاد تجاری، راه‌آهن گرگان - مشهد، پروژه گردشگری آشوراده و تخصیص اعتبارات امسال و سال٩٤ را پیگیری کنند. مصوبات دولت و نیز سخنان رییس‌جمهور به‌عنوان بالاترین سند بالادستی، قابل دفاع و اجرایی‌کردن است و مدیران موظفند با جدیت تخصیص اعتبارات را پیگیری کنند.»
«مرجان نازقلیچی»، فرماندار شهرستان بندر ترکمن نیز در رابطه با موضوع آشوراده اعلام نظر کرد و گفت: «در طرح گردشگری آشوراده تنها از ١٠درصد محیط آن برای طبیعت‌گردی استفاده می‌شود و قرار نیست در آن تاسیسات گردشگری در حد هتل یا برج ساخته شود. در این طرح، مکان‌هایی مانند باغ پرندگان، موزه ماهی، جاده سلامت برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، طرح سالم‌سازی دریا، کمپینگ موقت با سازه‌های موقت، سفره‌خانه سنتی، ورزش‌های آبی و نظایر آن در نظر گرفته شده که بیشتر جنبه طبیعت‌گردی دارد.» نازقلیچی افزود: «قرار نیست در این طرح زمینی واگذار شود و دادن مجوزهای بهره‌برداری به بخش خصوصی همگی با نظارت سازمان‌های ذی‌ربط بوده و در تمامی مراحل آن نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت کامل دارد.»
آشوراده در سال۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست‌کره جهان معرفی و ثبت شد؛ در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرفت. براساس قوانین داخلی و بین‌المللی هرگونه واگذاری و دستکاری برخلاف قواعد و اصول زیست‌محیطی در مناطق حفاظت‌شده و ثبت‌شده به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha