در حال حاضر روزانه به طور میانگین بین 11 تا 13 حادثه ترافیکی پرتلفات داریم که بیشتر از پنج مصدوم دارند که نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند. افراد 25 تا 40 سال نیز بیشترین کسانی هستند که در حوادث ترافیکی درگیر می شوند.

سلامت نیوز:در حال حاضر روزانه به طور میانگین بین 11 تا 13 حادثه ترافیکی پرتلفات داریم که بیشتر از پنج مصدوم دارند که نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند. افراد 25 تا 40 سال نیز بیشترین کسانی هستند که در حوادث ترافیکی درگیر می شوند.

به گزارش سلامت نیوز، مجتبی خالدی، مدیر مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در  برنامه «افق روشن» كاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت گفت: نکته ای که وجود دارد این است که در تمام جهان حوادث ترافیکی است. اما هدف گذاری که می شود این است که هم جاده و هم خودروها بخشنده باشند. هر حادثه ای که اتفاق می افتد از راه شکل می گیرد، از خودرو و از راننده. آخرین حلقه این حوادث ترافیکی ارائه خدمات فوریت های پزشکی می باشد. طبیعتاً وزارت بهداشت هم در این زمینه کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد. کارشناسی هایی که پلیس در خصوص نقاط حادثه خیز جاده ها انجام داد، و اگر تیم های امدادی در آن نقاط حضور داشته باشند باعث کاهش زمان رسیدن به صحنه حادثه می شویم و ارائه خدمات می کنیم. 4 تا E در کنترل حوادث ترافیکی مدنظر می باشند. اولین آن بحث مهندسی می باشد. دومین مورد بحث تصویب قوانین بازدارنده و تاثیرگذار می باشد. بحث فرهنگ سازی و آموزش های تخصصی و همچنین اورژانس موارد سوم و چهارم می باشند.


وی ادامه داد:  از سال 1381 تا سال 1391، تقریباً 280 هزار نفر در حوادث ترافیکی فوت کردند و باید 4 الی 5 برابر این عدد را برای معلولیت های ناشی از حوادث ترافیکی لحاظ کنیم. اما نکته ای وجود دارد اگر رانندگان وسائط نقلیه کمربندی ایمنی را استفاده کنند، حادثه هم اتفاق بیفتد نهایتاً یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شوند، ولی اگر کمربند ایمنی بسته نباشد، مصدومین حتی 4 تا 5 ماه هم در ICUهای بیمارستان ها بستری می شوند. در راه های اصلی هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس داریم و 14 فروند بالگرد را هم برای راه های فرعی که در آن اورژانس و پلیس و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی حضور ندارند و حادثه اتفاق می افتد فراهم کردیم. زمان رسیدن به حوادث در همه کشورهای جهان براساس امکانات و منابع و تجهیزاتی که دارند هدف گذاری می شود. در کشور ما 80 درصد موارد آمبولانس های اورژانس در جاده ها باید زیر 14 دقیقه به صحنه حادثه برسند. الان در جاده های اصلی به این زمان دست پیدا کردیم. اما در خصوص جاده های فرعی همچنان مشکل داریم و راهکار آن هم فقط بحث اورژانس هوایی می باشد. الان در 14 نقطه اورژانس هوایی داریم که با توجه به کارشناسی های وزارت بهداشت باید به 44 نقطه افزایش یابد تا به زمانی که قانون گذار تصویب کرده است برسیم.


مدیر مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در پایان اظهاركرد: در وزارت بهداشت به جهت اهمیت حوادث ترافیکی، سازوکاری تهیه شده است که حوادث ترافیکی پرتلفات را به صورت ویژه بررسی می کند. مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت موظف شده است تمام حوادث ترافیکی که بیش از پنج مصدوم و سه فوتی دارند را بلافاصله به وزارت بهداشت گزارش کند تا ارائه خدمات فوریت های پزشکی به شکل موثر صورت بگیرد. 45 تا 50 درصد متوفیان در صحنه حادثه فوت می کنند و بقیه نیز در بیمارستان ها فوت می کنند که دلیل بر ناکارآمدی آنها نمی باشد. الان در کشور 3080 دستگاه آمبولانس تیپ B داریم که عمر مفید آنها 3 تا 5 سال می باشد. اما الان بطور میانگین در کشور ما به سن 7 سال رسیدند. در حوادث ترافیکی معمولاً مصدومینی که احتمال زنده ماندن آنها بیشتر می باشد، اولویت بیشتری برای کمک دارند که این خلاف تصور عموم می باشد. در حال حاضر روزانه به طور میانگین بین 11 تا 13 حادثه ترافیکی پرتلفات داریم که بیشتر از پنج مصدوم دارند که نیاز به خدمات فوق تخصصی دارند. افراد 25 تا 40 سال نیز بیشترین کسانی هستند که در حوادث ترافیکی درگیر می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha