معاون مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: 9/8 درصد افراد 25 تا 65 سال ایرانی مبتلا به دیابت هستند و با توجه به تغییر الگوی زندگی و تغذیه مردم این میزان در حال افزایش است.

مهرداد حق ازلی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بررسی شیوع شناسی بیماری دیابت در ایران نشان داد كه 5/3 درصد جمعیت روستائی و 11تا 12درصد جمعیت شهرنشینان و به طور متوسط 9/8درصد جمعیت بین سن 25 تا 65 ساله كشور دیابت دارند و روند ابتلا به این بیماری به علت افزایش مصرف فست فودها و غذاهای آماده، كاهش میزان ورزش و تحرك و افزایش شهرنشینی رو به افزایش است.
وی گفت:بر اساس این برآْورد بین 4 تا 5/4 میلیون نفر از جمعیت كشور به دیابت مبتلا هستند، برخی استان‌های كشور مانند استان‌های شمالی و شمال غربی كشور و یزد با شیوع بیشتر بیماری دیابت مواجه هستند و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان با شیوع كمتر این بیماری مواجه هستند.
وی افزود: افراد چاق، افرادی كه سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت در فامیل درجه یك یا دو آنها وجود دارد، افرادی كه سابقه فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری‌های غدد دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت هستند و باید به طور مرتب میزان قند خون آنها كنترل شود، مصرف غذاهای آماده و فست فودها هم به علت اینكه مقدار زیادی كالری را به طور ناگهانی به بدن می‌رسانند نیز امكان ابتلا به دیابت را بالا می‌برند.
معاون بیماری‌های غیر واگیر مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه كرد: وزارت بهداشت برای كنترل این بیماری در كشور،‌ غربالگری این بیماری را در روستاها برای افراد در معرض خطر شروع كرده است و قرار است این برنامه ملی به زودی در شهرها نیز اجرا شود البته اجرای آزمایشی برنامه غربالگری دیابت در بیرجند و برخی شهرهای استان فارس شروع شده است.
وی گفت: در برنامه غربالگری دیابت افراد در معرض خطر تحت معاینات كلیه، چشم، مغز و اعصاب و قلب قرار می‌گیرند.
حق ازلی افزود: دیابت علت اول كوری و قطع عضو در كشور است و اگر چه هنوز علت اول نارسایی كلیه در كشور نیست اما به سمت اینكه عامل اول نارسایی كلیه در كشور تبدیل شود درحال حركت است.
وی افزود: حدود 10درصد افراد دیابتی در طول عمر خود به عوارض این بیماری مانند قطع عضو، نابینایی و دیالیز مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha