سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 133965

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: فشار و احتقان صورت، انسداد و ترشح بینی، کم شدن یا از بین رفتن حس بویایی، تب، سر درد، خستگی، بوی بد دهان، سرفه و احساس پُری گوش، علایم بیماری سینوزیت است.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: فشار و احتقان صورت، انسداد و ترشح بینی، کم شدن یا از بین رفتن حس بویایی، تب، سر درد، خستگی، بوی بد دهان، سرفه و احساس پُری گوش، علایم بیماری سینوزیت است.

دکتر مهدیس اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این بیماری با شروع فصل زمستان آغاز و شایع می‌شود و می‌طلبد افراد مبتلا به آن، برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: علت بروز این بیماری، سرماخوردگی و در معرض هوای سرد قرار گرفتن است و نباید نسبت به درمان آن بی‌توجه بود.

اصفهانی سرماخوردگی طولانی یا حساسیت شدید و عدم بهبودی آن‌ها را نشانه‌های بروز سینوزیت معرفی کرد و افزود: سرماخوردگی و حساسیت باعث احتقان بینی و انسداد دهانه سینوس‌ها می‌شود که زمینه را برای تجمع ترشحات داخل سینوس و بروز سینوزیت، فراهم می‌کند.

این پزشک متخصص، با اشاره به اینکه سینوزیت به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که با التهاب مخاط سینوس‌های اطراف بینی، خود را نشان می‌دهد و این التهاب در واقع عارضه عفونت‌های راه‌های تنفسی است که به علت انسداد دهانه سینوس‌ها به وجود می‌آید.

وی سینوزیت را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: در صورتی که علایم کمتر از چهار هفته مشاهده شود، سینوزیت حاد و بیشتر از آن، سینوزیت مزمن اتفاق افتاده است.

اصفهانی، با تأیید لزوم درمان سینوزیت با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی و ترکیبات استروییدی موضعی تصریح کرد: این داروها باید به صورت طولانی مدت استفاده شود تا اثر آن ظاهر شده و پایدار بماند.

وی عوامل ژنیتکی مانند سندرم مژه بی‌حرکت، بیماری سیستیک فیبروزیس، اختلالات ساختمانی سینوس، شاخک‌های بینی غیرطبیعی، کجی تیغه بینی، آلرژی و همچنین عوامل محیطی مانند عفونت‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی، تماس با دود سیگار و مواد شیمیایی را از جمله عوامل خطر ابتلا به سینوزیت معرفی کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی به افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و اختلالات ساختمانی در بینی و سینوس هستند، توصیه کرد که از دیگر عوامل خطر این بیماری نظیر عفونت‌های ویروسی دوری کنند.

وی یادآور شد: تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل پاییز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد که این کار بویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌تواند ثمربخش باشد.

اصفهانی با هشدار درباره اینکه اثرات دود سیگار مختص فرد سیگاری نیست و برای اطرافیان نیز اثرات مضری دارد، تاکید کرد که بیماران سینوزیتی، در معرض دود سیگار قرار نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha