سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 133972

امروزه متاسفانه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم. به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند، کارخانجات مواد غذایی نیز روز به روز، محصولات شیرین‌تری به بازار روانه می‌کنند.

سلامت نیوز: امروزه متاسفانه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم. به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می‌کند، کارخانجات مواد غذایی نیز روز به روز، محصولات شیرین‌تری به بازار روانه می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،این سیكل معیوب، پیوسته در حال چرخش است. عادت كردن به ذائقه شیرین كه به طور معمول از همان كودكی رخ می‌دهد، عوارض جسمانی متعددی نظیر اضافه وزن، دیابت، بیماری قلبی و آرتریت را در سنین بالاتر به دنبال خواهد داشت.

قند و تركیبات حاوی قند، كالری زیادی برای بدن تامین می‌كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم برای ما هستند؛ بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه ما را تشكیل دهند.

به طور كلی قندها گروهی از مواد انرژی زا هستند كه هر گرم آن ها 4 كیلوكالری انرژی تولید می‌كند و مانند چربی‌ها در صورتی كه بیش از میزان مورد نیاز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقی، افزایش فشارخون و افزایش چربی خون كه همگی از عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی عروقی هستند، می شوند. به علاوه مصرف زیاد مواد قندی سبب ایجاد پوسیدگی دندان به ویژه در كودكان می‌شود. باید سعی شود تا حد امكان مصرف این گروه در برنامه غذایی كاهش یابد.

در بسیاری از مطالعات مصرف زیاد قند و شكر با افزایش شیوع بعضی از سرطان ها مرتبط شناخته شده است.

از سوی دیگر مصرف زیاد قندهای ساده به علت تحریك ترشح انسولین موجب افت قند خون شده كه خود منجر به تمایل بیشتر به مصرف قندهای ساده و متعاقب آن افزایش انرژی دریافتی و اضافه وزن و چاقی می‌شود.

با توجه به مضرات مصرف مازاد مواد قندی در سلامت توصیه می‌شود كمتر از 10% از انرژی روزانه از قندهای ساده تامین شود به عنوان مثال شخصی كه روزانه 2000 كالری انرژی دریافت می‌كند می‌تواند كمتر از 200 كالری آن را (حدود 50 گرم) از قند و شكر دریافت كند.

به منظــور كاهش مصرف قند و شكر در برنامه غذایی روزانه پیروی از توصیه‌های زیر می‌تواند موثر باشد.

1- در مصرف مواد قندی خصوصا" قندهای ساده مثل شیرینی، شكلات، مربا، عسل و شربت‌ها حد اعتدال را رعایت كنید.

2- به جای استفاده از قند و شكر در مصرف چای، از خرما، توت خشك، انجیر خشك و سایر خشكبار استفاده نمایید.

3- از چاشنی های مختلف به جای شیرین كننده‌ها برای خوش طعم كردن غذا استفاده كنید.

4- آب و دوغ را جایگزین انواع نوشابه، آب میوه‌های مصنوعی و شربت‌ها كنید.

5- جهت آگاهی از میزان شكر و مواد غذایی آماده به برچسب روی بسته بندی آن ها توجه كنید.

6- خرید انواع شیرینی، كلوچه و شكلات را محدود و منحصر به مناسبت‌های خاص كنید.

7- در هنگام پخت و تهیه غذا مقدار شكر را كاهش دهید.

8- مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در برنامه خود افزایش دهید تا علاوه بر بهره مندی از طعم شیرینی مواد مغذی لازم نیز از این راه تامین شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha