سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 133987

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، گفت: مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، گفت: مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.

دکتر ریحانه مهرگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در مطالعات انجام شده، مشخص شده است که سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود گفت: بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست نمی‌تواند به حالت اولیه بازگردد و در نتیجه چین ‌و‌ چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست باقی می‌ماند.
وی با بیان اینکه نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود، گفت: این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که مویرگ‌هایی که مسئول تغذیه پوست هستند، نتوانند وظیفه خود را درست انجام دهند چین و چروک‌ها و علایم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به‌ وجود می‌آید.
مهرگان افزود: لب‌های سیگاری‌ها، انگشتانی که سیگار را نگه می‌دارد، ناخن‌ها و لثه‌ها همه از این تنگی عروق و زیان‌های سیگار متاثر می‌شوند.
این متخصص پوست و مو گفت: پلاک‌های سفید رنگ در کام سیگاری‌ها و زبان‌شان گاهی به دلیل التهاب غدد بزاقی به وجود می‌آید. دانه‌های قرمز هم مشخصه سیگاری‌هاست. لب‌ها و لثه‌های سیاه هم علاوه بر وجود خون غلیظ و تیره سیگاری‌ها، نشانه عدم خون‌رسانی است و چون خون و موادغذایی به لثه نمی‌رسد، باعث بروز عفونت‌های میکروبی و لثه‌های دردناک خون‌ریزی دهنده در آنان می‌شود.
مهرگان با اشاره به بررسی‌های اخیر و ارتباط سیگار با سفید شدن و ریزش مو گفت: این مطالعات حاکی از این است که در افراد سیگاری موها زودتر به رنگ خاکستری در می‌آید.
وی یادآور شد: مکانیسم ایجاد سفیدی و ریزش مو ناشی از سیگار متعدد است، اما مهم‌ترین مکانیسم، اثر انقباضی بر عروق ریز پاپیلای مو است که باعث کاهش خونرسانی به مو و از دست رفتن زودرس رنگدانه مو می‌شود.
مهرگان با بیان اینکه سیگاری‌ها اشتهای کمتری به غذا دارند، گفت: مواد مغذی و ویتامین‌ها کمتر به بدن سیگاری‌ها می‌رسد. سیگار باعث افزایش همه هورمون‌های آندروژنیک می‌شود، بنابراین احتمال ریزش مو را بیشتر می‌کند. بنابراین باعث نازک ‌شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت زیر پوست و در نهایت آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سیگار و قلیان که مانع اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن است، گفت: اگر مصرف مواد دخانی ترک شود، اکسیژن‌رسانی به بافت پوست بیشتر و به مرور زمان روند چروک‌ شدن پوست متوقف می‌شود و گاهی حتی در آنهایی که در سنین جوانی سیگار کشیدن را شروع کرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح می‌بینیم.
این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: این افراد از مشکل کاهش چشمگیر روند بهبود و ترمیم زخم‌ها هم نجات پیدا می‌کنند. از آنجا که سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می‌دهد، روند بهبود و التیام التهاب‌ها و زخم‌های پوستی را نیز با مشکل مواجه می‌کند. به همین دلیل بدن افراد سیگاری برای بهبود جراحات و زخم‌های ایجاد شده نسبت به سایرین، به طور معمول به زمان بیشتری نیاز دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha