سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 133988

شنیدن نام بیماری سرطان کافی است که بسیاری از مردم، چهره‌هایشان مضطرب شده و نگرانی را به‌راحتی بروز دهند، چه رسد به سرطان خون که در اذهان عموم به عنوان یک بیماری سخت شناخته شده، اما یک فوق تخصص خون و سرطان معتقد است که درمان قطعی سرطان امکانپذیر است.

سلامت نیوزشنیدن نام بیماری سرطان کافی است که بسیاری از مردم، چهره‌هایشان مضطرب شده و نگرانی را به‌راحتی بروز دهند، چه رسد به سرطان خون که در اذهان عموم به عنوان یک بیماری سخت شناخته شده، اما یک فوق تخصص خون و سرطان معتقد است که درمان قطعی سرطان امکانپذیر است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، امروزه سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جوامع بشری خصوصا جوامع صنعتی محسوب می‌شود، یک بیماری با دنیایی از نگرانی، اما اگر روش زندگی سالم و راه مقابله صحیح با برخی بیماری‌ها را یاد بگیریم شاید بسیاری از نگرانی‌هایمان کمتر شده یا حتی از بین برود. اگرچه همیشه باید نگران سلامت خود باشیم.
دکتر مهران کریمی، فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: شناخت علایم، تشخیص به موقع و درمان صحیح، با توجه به پیشرفت‌های علمی، می‌تواند در بسیاری از موارد به درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان منجر شود. سرطان یک پدیده شایع در جوامع صنعتی امروز است که بویژه در کودکان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گفته این پزشک فوق‌تخصص شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان، سرطان خون و علت اصلی بروز آن نیز ناشناخته است، اما عوامل محیطی و ژنتیکی می‌تواند در ایجاد آن دخالت داشته باشد .
کریمی اضافه کرد: عوامل محیطی شامل موارد مختلفی هستند از جمله اشعه یونیزه مثلا در انجام رادیولوژی‌ها، مواد شیمیایی مانند بنزن موجود در بنزین غیراستاندارد، عوامل ویروسی، سیگار، الکل و سن بالای مادر که این موارد از مهمترین عوامل محیطی هستند. البته عوامل محتمل دیگری مانند ریزگردها، آلودگی محیطی، مواد خوراکی غیر استاندارد، کودهای شیمیایی غیر استاندارد در محصولات غذایی و امواج پارازیت نیز در این زمینه قابل بحث هستند.
وی در این باره افزود: عوامل ژنتیکی مانند اشکالات کروموزومی هم می‌تواند در ایجاد سرطان خون دخالت داشته باشد. بنابراین با کاهش خطرات محیطی، پیشگیری از سرطان تا حدودی قابل انجام است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده از بنزین استاندارد و هوای پاک، استفاده از مواد خوراکی سالم و کودهای شیمیایی استاندارد، حذف ارتباط مستقیم با امواج پارازیت و اشعه یونیزه، کاهش آلودگی محیطی و رعایت مسایل بهداشتی همگی می‌توانند در کاهش بروز سرطان موثر باشند.
فوق تخصص خون و سرطان کودکان با اشاره به اینکه رعایت بهداشت و استانداردها، راه آسانی برای پیشگیری از سرطان است، افزود: آشنایی مردم و بویژه والدین با نشانه‌های سرطان خون، می‌تواند کمک قابل توجهی به تشخیص زود هنگام، درمان صحیح و در نتیجه درمان کودک باشد.
کریمی بیان کرد: علایم سرطان خون می‌تواند شامل رنگ پریدگی، بی‌اشتهایی، سرماخوردگی، تب طولانی و دردهای استخوانی باشد و از دیگر نشانه‌ها، بزرگ شدن غدد لنفاوی، کبد، طحال و ایجاد لکه‌های خون مردگی بر روی پوست و خون ریزی‌های خود به خودی است .
وی گفت: در صورت مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون، از سلامت فرد اطمینان حاصل کرد. تشخیص سرطان خون با آزمایش‌های ویژه خون و مغز استخوان امکان‌پذیر است که درمان به موقع و صحیح، در بسیاری از موارد، می‌تواند به درمان قطعی در کودکان منجر شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در مواردی که بیمار به شیمی درمانی پاسخ ندهد، پیوند مغز استخوان، راه دیگر درمان برای مبتلایان به سرطان خون است، گفت: اگر چه امکان دارد کلمه سرطان موجب وحشت و نگرانی در خانواده‌ها شود، ولی باید صادقانه بگویم که درمان‌های جدید و پیشرفته در سال‌های اخیر توانسته به این بیماران کمک‌های قابل توجهی کند.
کریمی با اشاره به اهمیت هم سویی با مبتلایان به سرطان طی مراحل درمان، گفت: خانواده‌ها باید در کمال آگاهی به حمایت عاطفی از این بیماران بپردازند زیرا این مسئله در روند درمان آنان موثر است .
کریمی گفت: حفظ خونسردی و پیگیری درمان کودکان توسط والدین در هنگام درمان اهمیت قابل توجهی دارد و همه ما باید به این نکته توجه کنیم که زندگی سالم و شاد حق همه کودکان است، به ویژه کودکانی که مبتلا به سرطان هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha