سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 133989

تناسب اندام و گرایش به سمت انواع رژیم های لاغری در خانم ها، باعث شده برخی زنان بدون رفتن به سراغ متخصص تغذیه، تنها با نشستن پای کامپیوتر و جستجوی اینترنتی، برای خود رژیم لاغری تجویز کنند.

سلامت نیوز: تناسب اندام و گرایش به سمت انواع رژیم های لاغری در خانم ها، باعث شده برخی زنان بدون رفتن به سراغ متخصص تغذیه، تنها با نشستن پای کامپیوتر و جستجوی اینترنتی، برای خود رژیم لاغری تجویز کنند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، رژیم لاغری "کانادایی"، از جمله رژیم های غذایی است که این روزها به شدت در بین خانم های ایرانی مد شده و استقبال از آن، روز به روز در حال افزایش است. در حالی که متخصصان و کارشناسان تغذیه نسبت به عوارض رژیم های لاغری بدون مشورت پزشک تغذیه را، علمی نمی دانند و نسبت به عوارض و خطرات این قبیل رژیم های غذایی، هشدار می دهند.
کافی است واژه "رژیم کانادایی" را در صفحه اینترنت جستجو کنی تا ببینی که دستورات این رژیم غذایی و لاغری به چه صورت است. همین مسئله باعث شده تا برخی از خانم ها، برای حفظ تناسب اندام و جلوگیری از چاقی، به انجام دستورالعمل های این نوع رژیم لاغری بپردازند. اما، اینکه این رژیم لاغری تا چه اندازه قابل قبول است، جای تردید دارد.


ابهامات رژیم کانادایی

در این برنامه میزان مصرف کربو هیدارت ها به پایین ترین حد ممکن رسیده است. باید بدانید برخی از اعمال حیاتی بدن شما به شدت به گلوگز وابسته است. سیستم اعصاب مرکزی، گلبول های قرمز و بخش های مهم دیگری از بدن وجود دارند که بدون حضور کربوهیدارت ها قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود. به نظر می رسد که این رژیم برای اینکه کاهش وزن را سریعتر برای افراد به بار آورد بخشهای زیادی از بدن را قربانی یک کاهش وزن سریع کرده است. در این برنامه حتی اثری از مواد سبوس دار که نیاز های فیبری و گوارشی افراد را باید برطرف سازد نیست.
در یک برنامه تغذیه رژیم لاغری باید به صبحانه توجه شود. صبحانه باید با دقت در یک رژیم لاغری برنامه ریزی شود که متاسفانه در این برنامه به صبحانه توجه نشده است و این میتواند منجر به کاهش توانایی افراد در بعد از ظهرها و شب گردد.
در این رژیم برخی از غذاهای ناسالم همانند کالباس وجود دارد که معمولا در رژیم های کاهش وزن نباید گنجانیده شوند.
میزان کالری کاهش داده شده در این برنامه بسیار زیاد است. باید بدانید که کاهش هر 3500 کالری نیم کیلو از چربی بدن کم خواهد کرد و باید میزان کاهش وزن در یک برنامه  لاغری  بین 3 تا 5 کیلو در یک ماه باشد زیرا که استاندارد ترین میزان کاهش وزن دنیا نیز در این دامنه میباشد. این یکی از مهمترین ایرادات استفاده از این برنامه میباشد
در این برنامه در مورد برخی از موارد بزرگنمایی نادرستی شده است مانند "رژیم بدون کوچکترین تغییری باید انجام بشه و اگه حتی یه آب نبات خوردید رژم رو قطع کرده دو ماه بعد شروع کنید اثر رژیم تا یک ساله" و یا روزی 6 نوبت و هربار 11 نفس عمیق که معادل 3 کیلومتر دویدن است. به نظر می رسد. این موارد همچون تنفس عمیق معادل دویدن است به شدت نادرست بوده و باعث رواج کم تحرکی می شود. در واقع هر رژیم لاغری باید حداقل 20 دقیقه پیاده روی را همراه خود داشته باشد کاری که در این رژیم برای اولین بار یک جایگزین قرار داده شده است.


نکته جالب توجه رژیم کانادایی

شاید، نکته بارز و قابل توجه رژیم لاغری کانادایی که باعث شده خانم های ایرانی، بیشتر به دستورات آن توجه کنند، مدت زمان کم این نوع رژیم لاغری است. استفاده از عنوان "15 روزه" برای رژیم کانادایی، گرایش زنان به سمت این نوع رژیم لاغری را دوچندان کرده است. در حالی که متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه بر این عقیده اند که کاهش وزن در مدت زمان کم، عوارض خطرناکی برای سلامت فرد دارد. اما، برخی خانم ها بدون توجه به توصیه های متخصصان تغذیه، برای خود نسخه لاغری می پیچیند.
دکتر سیدضیاء الدین مظهری کارشناس تغذیه با عنوان این مطلب که از نظر علمی این گونه رژیم ها بدترین و ناپایدارترین روش برای رسیدن به وزن مطلوب به شمار می رود، اظهارداشت: لاغری به مفهوم کاستن از اندازه بدن (سایز) و وزن نیست بلکه مفهوم علمی کاهش وزن، به مصرف رساندن منابع انرژی در بدن است که در اثر مصرف مازاد بر نیاز مواد غذایی مختلف مانند چربی ها، قندها و کربوهیدرات ها در بدن انباشته شده است. 
به گفته وی، هیچ رژیم غذایی نمی تواند در مدت زمانی کوتاه چربی های انباشته شده در بدن را کاهش دهد. از آنجایی که 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است، رژیم های خیلی کم کالری مانند رژیم های پروتئینی که به عنوان سریع ترین راه برای کم کردن وزن از آنها نام برده می شود، تنها می تواند به خروج آب بدن کمک کند و وزن را سریع پایین بیاورد اما بعد از مدت کوتاهی روند کاهش وزن متوقف می شود و حتی با ادامه رژیم تغییری ایجاد نمی شود. 
مظهری معتقد است که رژیم های سخت و غیرمعقول لاغری، عوارض بیماری زایی بسیار خطرناکی دارند که به مرور زمان در افرادی که از این دسته از رژیم ها تبعیت می کنند، بروز می کند. در نتیجه این گونه رژیم ها نه تنها فرد به وزن و سایز ایده آل خود نمی رسد بلکه با عوارضی همچون تحلیل عضلانی، پوکی استخوان، کم خونی، ریزش مو و ازبین رفتن طراوت پوست نیز مواجه می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیاوش ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    salam nazaretoon chie ? Gmail