سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 133993

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی با بیان لزوم بسترسازی مناسب برای زایمان طبیعی گفت: ترس ناشی از درد زایمان مهمترین دلیل زنان برای سزارین است این در حالی است که زایمان طبیعی عوارضی مانند اختلالات ادراری ندارد.

سلامت نیوز: رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی با بیان لزوم بسترسازی مناسب برای زایمان طبیعی گفت: ترس ناشی از درد زایمان مهمترین دلیل زنان برای سزارین است این در حالی است که زایمان طبیعی عوارضی مانند اختلالات ادراری ندارد.

* چه زنانی باید سزارین کنند

اشرف آل یاسین در گفت‌وگو با  فارس، با تأکید بر انجام زایمان طبیعی در زنانی که موردی برای این نوع زایمان ندارند اظهار داشت: اگر جنین رشد کافی نداشته، بزرگ یا شرایط حیاتی برای مادر و او ایجاب کند که با روش سزارین به دنیا بیاید از این روش استفاده می‌کنیم از طرفی زنانی که فشار خون بالایی دارند باید سزارین شوند چرا که این بیماری زمینه‌ای موجب تشنج، کما و حتی مرگ مادر می‌شود همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی در صورتی که سزارین نشوند ممکن است دچار نارسایی قلبی شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گاهی عدم سزارین موجب کمبود اکسیژن می‌شود بنابراین در این مواقع باید از این روش استفاده کنیم همچنین دفع مدفوع در رحم مادر از سوی جنین می‌تواند خطرناک باشد بنابراین در این موارد نیز سزارین توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: در مواقعی که مادر در اتاق زایمان درد می‌کشد اما صدای قلب جنین افت پیدا کرده و نشان‌دهنده کمبود اکسیژن است نیز باید از سزارین استفاده کرد.
* ترس دلیل زنان برای عدم زایمان طبیعی

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی اظهار داشت: یکی از دلایل زنان برای عدم زایمان طبیعی ترس از درد است. این ترس موجب می‌شود تا زنانی که موارد مناسبی برای زایمان طبیعی هستند نیز به سزارین روی بیاورد.
وی افزود: وزارت بهداشت که مجری طرح تحول سلامت است و یکی از برنامه‌های این طرح ترویج زایمان طبیعی است باید اتاق‌های زایمان را استاندارد کنند. این استانداردسازی باید به گونه‌ای باشد که در هر اتاق یک نفر زایمان کند و مادر یا همسر او کنارش باشد از طرفی استفاده از بی‌حسی موجب می‌شود تا زنان زایمان بدون درد داشته باشند.
مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر جوی در جامعه علیه متخصصان زنان و زایمان حاکم است و آنها را مسببان سزارین می‌دانند این در حالی است که متخصصان زنان و زایمان، زایمان طبیعی ترجیح می‌دهند اما این مراجعان هستند که به خاطر درد ناشی از زایمان طبیعی به سزارین تمایل دارند.
* فواید زایمان طبیعی

این جراح و متخصص زنان با بیان فواید زایمان طبیعی تصریح کرد: زایمان طبیعی و فیزیولوژیک موجب می‌شود تا بلافاصله بعد از زایمان درد مادر از بین برود و او قادر به شیردهی باشد همچنین انجام زایمان طبیعی عارضه‌ای مانند اختلالات ادراری در بر ندارد همچنین زایمان طبیعی بدون ایجاد شکاف روی شکم و رحم مادر است.
وی افزود: شکافی که موقع سزارین روی رحم ایجاد می‌شود ممکن است در زایمان بعدی موجب چسبیدن جفت به شکاف شود که می‌تواند جفت سر راهی را در بر داشته باشد معمولاً نوزاد زنانی که دچار این عارضه می‌شوند پس از به دنیا آمدن برای مدت طولانی در NICU یا بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگهداری می‌شوند.
رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی ادامه داد: همچنین گاهی جفت سر راهی به بافت رحم تهاجم پیدا می‌‌کند و گاهی هم به داخل مثانه می‌رود همچنین ممکن است فرد  حین سزارین فرد دچار خونریزی شده و ناچار به گرفتن 10 واحد خون شود که جراح زنان معمولاً ناچار به در آوردن رحم این افراد می‌شود.
* خونریزی یکی از علل مرگ مادر

این جراح و متخصص زنان گفت: خونریزی یکی از دلایل مرگ و میر مادران است و به دلیل اینکه خونریزی معمولاً در پی سزارین ایجاد می‌شود بنابراین به زنان توصیه می‌کنیم تا حد امکان از سزارین بپرهیزند زیرا زایمان طبیعی ایمن‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: سوزنی که برای بی‌حسی زنان قبل از زایمان طبیعی استفاده می‌شود آنقدر نازک است که دردی برای آنها ندارد همچنین آنها می‌توانند قبل از زایمان راه بروند و نگران درد زایمان نیز نباشند چرا که بی‌حسی به طور مداوم ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha