سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 134021

«معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید آلودگی‌هایی که امروز تنفس در تهران را با مشکل رو به رو کرده ربطی به بنزین ندارد و برنامه‌های انجام شده از سوی سازمان متبوع او به حذف گوگرد، ازون و منواکسید کربن و همچنین ذرات 10 میکرون منجر شده است: وی گفت: «غیر از ذرات کمتر از 5/2 میکرون در تمام موارد هوا در شرایط پاک یا سالم است. خوشبختانه اندازه گیری‌های اخیر نشان داده میزان بنزن در هوای شهرها کاهش پیدا کرده اما هنوز کمی فاصله تا حد کاملاً مطلوب وجود دارد.»

سلامت نیوز: «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید آلودگی‌هایی که امروز تنفس در تهران را با مشکل رو به رو کرده ربطی به بنزین ندارد و برنامه‌های انجام شده از سوی سازمان متبوع او به حذف گوگرد، ازون و منواکسید کربن و همچنین ذرات 10 میکرون منجر شده است: وی گفت: «غیر از ذرات کمتر از 5/2 میکرون در تمام موارد هوا در شرایط پاک یا سالم است. خوشبختانه اندازه گیری‌های اخیر نشان داده میزان بنزن در هوای شهرها کاهش پیدا کرده اما هنوز کمی فاصله تا حد کاملاً مطلوب وجود دارد.»
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: به گفته او تلاش‌های دولت یازدهم باعث شده بنزین تولیدی استاندارد جایگزین و وارد چرخه حمل و نقل شود. به اعتقاد رئیس سازمان محیط زیست همین اتفاق باعث شده آلودگی هوای تهران در سال‌جاری در شدیدترین حالت هم نسبت به سال‌های پیش سالم‌تر باشد. او به رسانه‌ها می گوید: «بنزین تولیدی در کشور به استانداردهای یورو 4 نزدیک شده است ودر حال حاضر بنزین ارائه شده در تهران، اراک، اصفهان، مشهد و کرج استانداردهای یورو 4 را دارا است.»
به اعتقاد ابتکار آلودگی هوای تهران تنها در نتیجه وجود ذرات 5/2 میکرون است: «برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با آلودگی هوا استمرار مصوبات دولت و اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به طور مستمر است که در این زمینه ساز و کار مدیریتی مابین 16 دستگاه اجرایی دولت برقرار شده است.» به گفته او جلسات مقابله با آلودگی هوا به طور مستمر در سطح ملی تشکیل شده و در سطح همه شهرها ساز وکار بهبود کیفیت هوا ابلاغ شده است.
 ابتکار اعتقاد دارد که همکاری مردم می‌تواند بخش بسیار بزرگی از آلودگی‌ها را کاهش دهد. به گفته او بسیاری از مردم درحالی که به وضعیت آلودگی هوا اعتراض دارند اما خود کمتر به این نتیجه توجه می‌کنند که مثلاً در روزهای آلوده از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند! او همچنین توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، جدی گرفتن موضوع معاینه فنی و ارتقای سطح آن، جلوگیری از فعالیت صنایع آلاینده، بهبود کیفیت سوخت نیروگاه‌ها و جلب مشارکت مردم برای استفاده از الگوی حمل و نقل عمومی را از مواردی می داند که در صورت مورد توجه قرار گرفتن توفیقات بسیاری را  سبب می شود.
ابتکار به رسانه‌ها خبر می‌دهد برنامه‌ریزی‌های سازمان محیط زیست به سمتی می‌رود تا یک برنامه جدی، هماهنگ و قابل نظارت برای انجام صحیح معاینه فنی در کشور انجام شود. پیش از او «رستگاری» معاون پایش و ارزیابی محیط زیست تهران هم یکی از علل آلودگی‌ها را انجام نشدن صحیح معاینه فنی اعلام کرده بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha