معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: ایرانیان سال گذشته معادل 300 میلیارد تومان آنتی‌بیوتیك مصرف كردند كه علامت جهان سومی است، از طرفی از نظر عددی داروهای مغز و اعصاب پر مصرف‌ترین داروهای كشور‌ند كه علامت كشورهای پیشرفته است.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: متأسفانه طبق معمول از نظر عددی پر مصرف‌ترین داروی مصرفی ایرانیان استامینوفن است كه سال گذشته میزان مصرف نوع معمولی و كدئین آن از یك میلیارد عدد گذشت و امسال هم همین اتفاق در حال تكرار است.
وی ادامه داد: از نظر ویال دارویی مصرف شده، آنتی‌بیوتیك‌ها پر مصرف‌ترین گروه دارویی كشور هستند كه 300 میلیارد تومان از مجموع 1900 میلیارد تومان دارویی كه سالانه در كشور خریداری می‌شود به این گروه از داروها اختصاص دارد كه از این گروه نیز آموكسی‌سیلین پر مصرف‌ترین آنتی‌بیوتیك مصرفی در ایران است.
وی گفت: بر این اساس حدود یك ششم یا 15 درصد كل داروهای مصرفی مردم ایران آنتی‌بیوتیك است كه این الگوی مصرف، علامت جهان سومی است كه به علت بار بالای بیماری‌های عفونی ایجاد می‌شود.
دیناروند افزود:‌ از نظر عددی و تعداد داروی مصرفی، داروهای گروه CNS یا داروهای بیماری‌های مغز و اعصاب پر مصرف‌ترین گروه دارویی كشور‌ند كه علامت الگوی مصرف كشورهای پیشرفته است كه به علت شیوه زندگی دچار این نوع بیماری‌ها می‌شوند.
معاون وزیر بهداشت گفت: این شیوه مصرف دارو در ایران كه هم از الگوی مصرف كشورهای جهان سوم تبعیت می‌كند و هم شبیه الگوی مصرف كشورهای پیشرفته است علامت این است كه مصرف و تجویز دارو در ایران غیر‌منطقی است و این علامت دوگانه نشانه این است كه تجویز و مصرف دارو در ایران نمی‌تواند الگوی موفقی در جهان محسوب شود.
دیناروند افزود: این مسئله اكنون یكی از چالش‌های مهم وزارت بهداشت است. در سال‌های اخیر تلاش بسیاری شده است كه مصرف و تجویز دارو در ایران منطقی شود، تعداد متوسط اقلام دارویی در یك نسخه در كل كشور نباید از 2 قلم تجاوز كند، این میزان در چند سال گذشته در ایران حدود 5/4 دارو در هر نسخه بود كه اكنون توانسته‌ایم آن را به حدود 4/3 دارو در هر نسخه كاهش دهیم.
وی اضافه كرد: امیدواریم با كمك سازمان‌های بیمه‌گر و فعالیت كمیته‌های كنترل نسخ پزشكان كه در هر استان در دانشگاه علوم پزشكی تشكیل شده است بتوانیم میانگین اقلام تجویز شده در هر نسخه را پائین بیاوریم با آموزش و فرهنگ‌سازی در كل جامعه میزان مصرف داروهای تزریقی، آنتی‌بیوتیك‌ها و داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن را در كشور كاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha