رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تاکید بر دارا بودن حداقل استانداردها در بنزین یورو 4 از گذراندن دوره تخصصی برای 1000 محیط بان کشور تا پایان امسال خبر داد.

ابتکار: مشکل آلودگی هوا فقط ذرات 2.5 میکرون است نه دیگر آلاینده ها

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تاکید بر دارا بودن حداقل استانداردها در بنزین یورو 4 از گذراندن دوره تخصصی برای 1000 محیط بان کشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ معصومه ابتکار در حاشیه مراسم یادبود سرگرد شهید محمدجلال کاظمی که به همت سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور جمعی از فرماندهان ارشد پلیس تهران برگزار شد، گفت: پارک طبیعت پردیسان یکی از عظیم‌ترین پارک‌های طبیعت کشور است و از این رو برای حفاظت از پارک از ظرفیت و کمک نیروی انتظامی بهره می گیریم.

وی با اشاره به عملیات‌های مختلفی که در این پارک به منظور پاکسازی صورت گرفته است، افزود: مدتی قبل یکی از همین ماموران خدوم که در عملیات‌های متعددی نیز حضور داشت در جریان برخورد با یکی از مجرمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و مراسم یادبود امروز در همین راستا و برای گرامیداشت فداکاری این شهید برگزار شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت حمایت بیشتر از محیط‌بانان، اظهار کرد: تصمیماتی از جمله برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای 1000 محیط بان تا پایان سال در این خصوص اتخاذ شده است.

ابتکار ادامه داد: مسائل مربوط به حیات وحش، قاچاق سلاح، شکار غیرمجاز از جمله مباحثی است که در این دوره‌های تخصصی به آن ها پرداخته خواهد شد.

به گفته وی درجه‌بندی محیط‌بانان نیز تکمیل شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه محیط زیست تا کنون 115 محیط‌بان شهید را تقدیم کشور کرده است، گفت: ما وام‌دار این شهیدان هستیم و با تلاش برای ادامه مسیر آن ها می توانیم بخشی از دین خود به آن ها را ادا کنیم.

نظارت محیط زیست بر شماره‌گذاری خودروها

ابتکار در پاسخ به پرسشی در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری 5 خودرو به دلیل مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: ما به طور مستمر بر خودروهای تولیدی نظارت داریم و یکی از دلایل مهم توقف شماره‌گذاری این خودروها نیز که با هماهنگی سازمان استاندارد انجام شده، همین عدم رعایت استانداردهای آلایندگی هوا باشد.

وی درباره وضعیت هوای پایتخت نیز خاطرنشان کرد: براساس سنجش‌های ما تعداد روزهای ناسالم در مقایسه با سال 92 کاهش داشته و آلاینده‌ها نیز به جز در یک مورد در بقیه موارد کاهش داشتند و مشکل ما در بحث ذرات کمتر از 2.5 میکرون است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این ذرات از احتراق خودروهای فرسوده، دیزلی حاصل می‌شود.

ابتکار درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: باید الگوی حمل و نقل عمومی را در تهران گسترش دهیم. متاسفانه برخی از نیروهای ما نیز به دلایل مختلف از سوخت‌های سنگین نظیر مازوت استفاده می‌کنند.

بنزین یورو4 حداقل استانداردها را دارد

ابتکار درباره وضعیت بنزین اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های ما بنزین یورو4 حداقل استانداردها را دارد و این نکات در آن رعایت شده است.
وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم این نوع بنزین دارای استانداردهای حداکثری است، اظهارکرد: براساس اندازه‌گیری ما استانداردهای حداقلی در یورو 4 رعایت شده است.

ابتکار درباره اینکه چه مقدار از این بنزین تولید می‌شود، گفت: در این خصوص من نمی‌توانم اظهارنظری کنم چراکه مسئولیت آن با من نیست.

ضرورت همراهی وزارت بهداشت برای حل معضلات حوزه پسماند بیمارستانی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین شب گذشته در نشستی مشترک با جمعی از معاونین و مدیران وزارت بهداشت، اقدامات صورت گرفته در حوزه های کاری مشترک دو دستگاه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

معصومه ابتکار با تاکید بر لزوم انسجام و همراهی تمام دستگاه ها در حوزه ها و موضوعات فرابخشی همچون محیط زیست، گفت: بر همین اساس تفاهم نامه های همکاری مشترکی با سایر نهادها و وزارتخانه ها امضاء شده است.

ابتکار با اشاره به موضوعات مشترکی همچون پسماند و فاضلاب بیمارستانی و آلودگی هوا در حوزه کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تکالیف و اختیارات قانونی با مانع خاصی روبه رو نیست اما برای اجرای برنامه ها و طرح های مشترک و فرابخشی، ضرورت دارد میان دستگاه های مختلف انسجام، همراهی و تعاملی کامل صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خط مشی دولت در تمام زمینه ها از جمله آلودگی هوا مشخص است، گفت: دولت بر اساس همین خط مشی و سیاست ها و راهبردها حرکت می کند و همین امر منجر به آن شده که دستاورد دولت یازدهم در زمینه کاهش آلودگی هوا غیرقابل انکار باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: کاهش میزان بنزن موجود در هوای تهران در مقایسه با سال 1390 یا کاهش میزان گوگرد از 7000 قسمت در میلیون به حدود 50 قسمت در میلیون، همینطور استاندارد شدن سایر شاخص های آلودگی هوا به جز ذرات زیر 2.5 میکرون، اتفاق بزرگ و مهمی است که بر اساس همین روند به وقوع پیوست.

وی با تاکید بر ضرورت انسجام عمل 12 دستگاه مسئول در مبحث کاهش آلودگی هوا، افزود: حل معضل آلودگی هوا در تمام نقاط موفق دنیا از جمله توکیو یا پاریس از طریق برنامه ای بلند مدت و گسترده صورت گرفته است و همین امر لزوم انسجام عملکرد بین بخشی و تعامل و جدیت دستگاه ها در این موضوع را بیشتر می کند.

ابتکار در خصوص چالش های موجود در موضوع پسماندهای بیمارستانی هم با بیان اینکه نظارت بر موضوع بی خطرسازی، انتقال و امحاء پسماندها، همچنین تعیین شاخص ها و استاندارد مورد نیاز در این حوزه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: وزارت بهداشت موظف به مدیریت درست موضوع پسماندهای بیمارستانی بر اساس استانداردها و دستورالعمل های تدوینی سازمان حفاظت محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر زحمات و موفقیت های وزیر بهداشت و مجموعه کارکنان وزارتخانه مربوطه در خصوص طرح سلامت، ابراز امیدواری کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همان جدیت، موضوع پسماندهای بیمارستانی را هم که به حوزه سلامت مردم مرتبط است، پیگیری و در دستور کار خود قرار دهد.

بنابراین گزارش، در ادامه جلسه محمدهادی ایازی قائم مقام و مشاور وزیر بهداشت، محمد حاجی آقاجانی و علی اکبر سیاری معاونان وزیر بهداشت و تعدادی از مدیران این وزارتخانه، همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران وی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح اقدامات صورت گرفته در حوزه های مطروحه از سوی دو دستگاه و طرح اختلاف نظرها و دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

همچنین مقرر شد به منظور رفع چالش پسماندهای بیمارستانی، کارگروه مشترکی میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و پس از تدوین برنامه راهبردی در این خصوص، نتایج حاصله به روسای دو دستگاه جهت قید در تفاهم نامه ارائه شود.

همچنین طرفین موافقت کردند تفاهم نامه ای مشترک میان دو دستگاه، حوزه های مدیریت زیست محیطی، موضوعاتی همچون پساب و پسماند بیمارستان ها، پارازیت، بقایای سم و کود در آب و خاک و فرآورده های غذایی، فرآورده های دست کاری شده ژنتیکی و آلودگی هوا را پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha