رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: درحال حاضر تعرفه ای برای خدمات شنوایی شناسی در کشور تعریف نشده و این خلع چندین ساله بسیاری از بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

سعید فراهانی درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: هم اکنون تعرفه های خدمات شنوایی شناسی  را با سیستم نظر سنجی استانی و کشور با یک سری اعداد معقول به سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی برای بخش های دولتی و خصوصی پیشنهاد دادیم که دردست بررسی است.
وی بیان داشت: درگذشته تعرفه خدمات شنوایی شنایی به صورت آیتم مشخص می شد و هم اکنون این تعرفه ها براساس عدد k سنجیده شده به گونه ای که طبق کتاب تعرفه های کالیفرنیاکه هم اکنون مورد وثوق تمام کشورها است ضریبی برای خدمات شنوایی شناسی مشخص شده که با ضرب عدد k  دراین ضریب به تعرفه های مشخصی رسیده ایم.
 رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خاطرنشان کرد: تعرفه خدمات شنوایی شناسی  برای بخش خصوصی، 1700 و برای بخش دولتی 800 تومان درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه های خدمات شنوایی شناسی براساس عرف جامعه و سلیقه ای از بیمار گرفته می شود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تاکنون کسی پیگیری تعیین تعرفه خدمات شنوایی شناسی نبوده و اتفاق نظری برای تعیین این تعرفه ها درکشور ایجاد نشده بود باعث  تاخیر در مسئله تعرفه گذاری خدمات شنوایی شناسی شد.
وی اظهارداشت: شورای عالی نظام پزشکی کشور تا پایان سال جاری نتایج قطعی را در مورد تعرفه پیشنهادی ارائه خواهد داد و این درحالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون اعلام نتیجه ای نداده است.
فراهانی تصریح کرد:  درسال هشتاد آیین نامه ای برای فارغ التحصیلان رشته شنوایی شناسی تعریف شد که طبق آن  وزارت بهداشت هرساله پروانه کار برای تعدادی از این افراد صادر می کند واین درحالی که دربرخی از مواد  این آیین نامه اشکالاتی بوده که امسال با بازنگری دوباره به آیین نامه قبلی، آیین نامه ای جدید تنظیم  و ویرایش شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروزه کلمات بیگانه بسیاری در رشته شنوایی شناسی موجود است درحال حاضر کمیته واژه گزینی شنوایی شناسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات  فارسی در  در انجمن تشکیل شده و معادل فارسی این کلمات طراحی شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha