چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 134111

رییس سازمان غذا و دارو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال آتی در راستای ادامه روند طرح تحول سلامتدر حوزه غذا و دارو را تشریح کرد.

سلامت نیوز:   رییس سازمان غذا و دارو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال آتی در راستای ادامه روند طرح تحول سلامتدر حوزه غذا و دارو را تشریح کرد.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا ، در توضیح برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای سال آتی در راستای ادامه طرح تحول در حوزه غذا و دارو گفت: مهم‌ترین کاری که سال آینده خواهیم داشت بحث پورتال سازمان غذا و دارو یا همان سامانه رد و رهگیری داروست. این سامانه در تمام حوزه‌های غذا و دارو کاربردی جدی خواهد داشت و لازم است در سال 94 اجرایی شود.
وی در این باره افزود: راه‌اندازی این پورتال از امسال آغاز شده و در حال پیگیری است. امیدواریم تا قبل از پایان سال این پورتال اجرایی شود. هرچند کار سختی است اما در صورت اجرایی شدن آن، تمام فرایندها به صورت الکترونیکی و شفاف انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه مشتریان نخواهد بود؛ چرا که این امر خود می‌تواند منشا تخلف و فساد باشد. البته ممکن است عملیاتی شدن تمام بخش‌های این پورتال دو تا سه سال زمان ببرد.
وی با بیان اینکه اکنون هم بخشی از اقدامات سازمان غذا و دارو به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: الکترونیکی شدن تمام فرایندها، بزرگترین گام در زمینه شفاف سازی امور است و بروز تخلفات احتمالی را نیز به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. اما سال 94، سالی است که این موضوع باید به بار بنشیند.
دیناروند در اینباره افزود: همچنین در مورد نسخه الکترونیک و الکترونیکی شدن نسخ طرح پایلوت ما اجرا خواهد شد. در این مورد سه شهر انتخاب شده و در حال حاضر دو شهر آن قطعی شده که شهرهای جهرم و پاوه دراستان کرمانشاه است. در مورد شهر سوم نیز سه گزینه وجود دارد که بالاخره یکی از آنها انتخاب شده و امسال پایلوت می‌شود.
وی ادامه داد: سال آینده هم این طرح در یکی از این شهرها قطعی شده و در استان مربوطه پایلوت می‌شود و یک سال ادامه می‌یابد. پس از آن نیز وقتی که به نتیجه رسید طی دو تا سه سال کشوری می‌شود.
دیناروند گفت: البته در کنار این دو کار بسیار مهم، سایر وظایف سازمان مانند حمایت از بیماران، دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی، صیانت از سلامت و ایمنی فرآورده‌های سلامت کارهایی است که باید انجام دهیم و بی‌تردید انجام خواهیم داد.


18 میلیارد برای شناسایی تقلبات غذایی

دیناروند درباره برنامه‌های نظارتی سازمان غذاو دارو در سال 94 نیز اظهار کرد: برنامه‌های نظارتی ما طبق قانون همیشه انجام می‌شود. منتها باید از ابزارهای نوین و مدرن برای توسعه نظارت‌هایمان استفاده کنیم. برای مثال ما طرحی داریم که در حوزه شناسایی آلاینده‌ها و تقلبات در حوزه غذا است و تقریبا 18 میلیارد تومان برای این کار هزینه خواهیم کرد تا آزمایشگاه مرجع در تهران و آزمایشگاه‌های قطب در 10 استان دیگر را تقویت کنیم و از این طریق بتوانیم سرعت شناسایی آلاینده‌ها و سموم را افزایش دهیم.این کاری است که انجام می‌شود و امسال آغاز شده و سال آینده به نتیجه می‌رسد.
وی ضمن تاکید بر لزوم تشدید نظارت‌ها به منظور کنترل و برخورد با قاچاق و تقلب نیز گفت: در مبارزه با قاچاق و تقلب در حوزه غذا و دارو نیز نظارت‌های ما در سال آینده بسیار جدی‌تر خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha