چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 134117

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول گفت: فعالیت ورزشی در دوران بارداری نه تنها زیان​آور نیست، بلکه منفعت هم دارد و باعث تسهیل زایمان و بازیافت بدن پس از زایمان می​شود.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول گفت: فعالیت ورزشی در دوران بارداری نه تنها زیان​آور نیست، بلکه منفعت هم دارد و باعث تسهیل زایمان و بازیافت بدن پس از زایمان می​شود.

لورا شپری در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهارکرد: در دوران بارداری انجام فعالیت​های ورزشی ضرر و زیانی برای مادر و جنین ندارد و خانم​های باردار باید بدانند ورزش در این دوران نه تنها زیان​آور نیست بلکه منفعت هم دارد و به بازیافت بدن پس از زایمان کمک می​کند.
وی به فواید فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری اشاره کرد و گفت: فعالیت ورزشی باعث بهبود گردش خون، افزایش تعادل عضلانی، کاهش ورم پا، از بین رفتن ناراحتی​های معده​ای و روده‌ای مانند یبوست و کاهش گرفتگی​های عضلانی پا می​شود. فعالیت ورزشی در این دوران همچنین باعث جلوگیری واریس، کمردرد و دردهای عضلانی و مفصلی می​شود.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان‌کرد: در دوران بارداری ممنوعیت ورزشی برای بیشتر رشته​های ورزشی و حتی شنا نداریم و در صورتی که هیچ‌ کدام از ورزش​هایی که خانم‌های باردار انجام می​دهند، خطرزا نباشد، توصیه می​شود. عموما این فعالیت‌ها باید پس از سه ماهه اول بارداری باشد تا مادر از شرایط خطر سقط جنین خارج شده باشد.
وی بیان‌کرد: شاید خیلی‌ها به این فکر کنند که مادر در این دوران می​تواند ورزش شنا را انجام دهد یا خیر؟ باید بگویم بله می​توان انجام داد،اما باید مدنظر داشت هر ورزشی که انجام می​‌شود باید خارج از حوزه خطر باشد که در این راستا ورزش​های همگانی مانند نرم دویدن بویژه در ماه​های پایانی بارداری و فعالیت​های هوازی کم‌شدت مانند راه رفتنی بین راه رفتن و دویدن توصیه می​شود.
شپری عنوان‌کرد: خانم​های ورزشکاری که تمرینات قدرتی انجام می​دهند نیز در دوران بارداری هم می​توانند تمرینات قدرتی خود را ادامه دهند، البته فعالیت آن‌ها باید با وزنه​های سبک انجام شود. در کل ورزش کردن در دوران بارداری سه جلسه در هفته و معمولا بین نیم تا یک ساعت پیشنهاد می​شود و باز هم تاکید می‌کنم که فعالیت ورزشی باید پس از سه ماهه اول بارداری باشد و فعالیت ورزشی نباید به صورت حرکات ناگهانی و پریدن باشد.
وی گفت: در حین فعالیت نیز بدن مادر نباید دچار کم‌آبی شود، دمای بدن او نباید خیلی بالا برود، ضمن‌ این‌که خانم باردار باید توجه داشته باشد که پروسه فعالیت او باید با گرم کردن بدن آغاز و با سرد کردن بدن به پایان برسد و نباید به صورت ناگهانی شروع به ورزش و به صورت ناگهانی قطع شود. فعالیت ورزشی باید به صورت آرام و تدریجی انجام شود و معمولا حرکت​‌هایی که در قالب فعالیت آمادگی جسمانی است، نباید روی زمین‌های سخت و بدون پوشش​های مناسب سالن​های بدنسازی انجام شود و اگر در خانه هم فعالیت انجام می‌شود، خانم باردار باید حتما از یک تشک نرم استفاده کند تا محافظ بدن او باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول درباره این‌که خانم باردار در حین فعالیت ورزشی با مواجه شدن با چه علائمی باید دست از فعالیت ورزشی بکشد؟ عنوان‌کرد: اگر خانم باردار در حین فعالیت دچار درد در ناحیه شکم و سینه، ترشحات و خونریزی، ورم ناگهانی دست و پا، سردردهای شدید و پایدار، سرگیجه، کاهش فعالیت جنین، درد در ناحیه لگن و مفصل ران، احساس سوزش هنگام ادرار و تپش بالای قلب و تند شدن نفس آن هم به صورت پایدار شد، باید سریعا فعالیت را قطع و به پزشک مراجعه کند.
وی خاطرنشان‌کرد: خانم​هایی که در این دوران فعالیت ورزشی دارند باید مدنظر داشته باشند که فعالیت ورزشی به دلیل انقباض شکمی و همکاری عضلات لگن و مفصل​های ران در تسهیل زایمان، بسیار کمک‌دهنده است که بویژه پیاده​روی در ماه​های پایانی در این روند تاثیرگذار است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha