رئیس انجمن ایدز کشور گفت: از سال شصت و پنج تاکنون هیجده هزار و سیصد و بیست بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناخته شده اند و این درحالی که براساس تخمینات اخیر، نزدیک به شصت تا هشتاد هزار بیمار مبتلا به ایدز ناشناخته مانده اند.

حمید رضا شاعری درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود:  با توجه به اینکه علت اصلی شیوع ایدز در جهان ، روابط جنسی نا مشروع معرفی شده اما این درحالی که اعتیاد تزریقی در کشور، علت اصلی  شیوع این بیماری شناخته شده است.
وی بیان داشت: درسال های گذشته بیش از بیست و پنج درصد از مبتلایان به ایدز به علت اعتیاد تزریقی شناخته شدند  اما با اجرای برنامه های سازنده در این راستا این آمار به بیش از پنج درصد کاهش یافته است.
رئیس انجمن ایدز کشور خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده نود و سه درصد از مبتلایان را مردها و تنها هفت درصد را زنان تشکیل می دهند.
وی گسترش بی رویه اعتیاد تزریقی در بین مردها را علت اصلی شیوع بالای این بیماری در مردها اعلام کرد و تصریح نمود: هم اکنون بیشترین گروه سنی درگیر با این بیماری در رنج سنی بیست و چهار تا سی و نه سال قرار دارند اما این درصورتی که نمی توان سن شروع بیماری را در این محدوده سنی  دانست.
شاعری  عنوان کرد: با توجه به اینکه فعالیت جنسی در سن بیست تا پنجاه و چهار سال قراردارد افراد در این محدوده سنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند.
 وی اظهارداشت: درحال حاضر اعتیاد تزریقی علت دوسوم از مبتلایان به ایدز درکشوراست و رفتار جنسی حدود هفت و نیم درصد را در بر می گیرد واین درحالی که  ایدز مادرزادی خیلی کم است و تنها 600 نفر اعلام شده اند.
وی با اعلام اینکه دریافت فراورده های خونی آلوده علت دیگری از بیماری ایدز در کشور است که  درسال های اخیر به خاطر نظارت های قوی مسئولین ، این راه انتقال بسیار کم و حتی به حد صفر رسیده است.
رئیس انجمن ایدز کشور گفت: هم اکنون راه انتقال و عامل بروز ایدز در بیست و دو درصد از بیماران مشخص نشده و این درصورتی که اعتیاد تزریقی یکی از احتمالات اصلی آن شناخته شده است.
وی یارانه های دولتی را در تسریع و سهولت روند درمان بیماران بسیار موثر خواند و اعلام کرد: درمان قطعی برای بیماران ایدز وجود ندارد و این بیماران به وسیله  درمان های چند دارویی که نوعی ضد ویروسی است درمان می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha