چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 134121

عضو هیئت عملی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در کشور برخی کشاورزان، برای دفع آفات و کرم‌ها از سموم استفاده می‌کنند که می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را به خطر بیندازد.»

سلامت نیوز: عضو هیئت عملی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در کشور برخی کشاورزان، برای دفع آفات و کرم‌ها از سموم استفاده می‌کنند که می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را به خطر بیندازد.»

دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با سلامانه گفت: «برای رشد بهتر برخی میوه‌ها به آن‌ها کود افزوده می‌شود که قبل از اینکه به مرحله بازدهی برسند و سم از بین برود، وارد بازار عرضه می‌شود. هدف از این کار این است که میوه‌ها دیرتر کپک بزنند و آسیب بینند. درحالی‌که متأسفانه با مصرف چنین میوه‌هایی، برخی از سموم وارد بدن می‌شوند.»


وی بابیان اینکه گرچه در کوتاه‌مدت ممکن است با مصرف این میوه‌ها، علائمی تظاهر پیدا نکند، گفت: «اما به‌تدریج و باگذشت زمان مصرف این میوه‌ها مشکل‌ساز خواهد بود. کشاورزان برای اینکه میوه مرغوب‌تر و بزرگ‌تری به بازار عرضه کنند مثلاً سیب‌های بازارپسند، به آن‌ها سم و کود می‌دهند ازاین‌رو به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود، هنگام خرید به دنبال میوه‌های درشت نباشند.»


انتظاری با اشاره به اینکه اگر میوه کمی کرم‌خوردگی داشت، علامت سالم بودن آن است، خاطر نشان کرد: «درشت و گران‌قیمت بودن میوه دلیلی بر بالاتر بودن کیفیت خوراکی آن نیست بنابراین میوه‌های ریزی را انتخاب کنید که کمتر در معرض سموم قرار دارند. در ضمن بهتر است حین مصرف پوست میوه‌هایی که می‌شود را بگیرید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha