فوق تخصص جراحی قلب با بیان اینکه بیش از 95 درصد از اقلام مهم مصرفی در جراحی‌ها وارداتی از کشورهای غربی هستند، گفت: هر عمل جراحی هزینه‌های بالایی دارد که ضرورت استفاده از نخبگان داخلی برای تولید لوازم پزشکی را ایجاب می‌کند.

سلامت نیوز:فوق تخصص جراحی قلب با بیان اینکه بیش از 95 درصد از اقلام مهم مصرفی در جراحی‌ها وارداتی از کشورهای غربی هستند، گفت: هر عمل جراحی هزینه‌های بالایی دارد که ضرورت استفاده از نخبگان داخلی برای تولید لوازم پزشکی را ایجاب می‌کند.

دکتر حمید بیگدلیان در گفتگو با سازمان بسیج جامعه پزشکی درخصوص علت بالا بودن هزینه‌ها در عمل‌های جراحی قلب گفت: اکثر لوازم مورد استفاده در جراحی قلب وارداتی هستند، یعنی بیش از 95 درصد از اقلام مهم مصرفی در جراحی‌ها مانند پچ جراحی، نخ جراحی، اکسیژناتور که وسیله ضروری در اعمال قلب باز است و بسیاری تجهیزات دیگر را از کشورهای غربی وارد می‌کنیم.

این جراح قلب و عروق با تاکید براینکه در تجهیزات جراحی قلب نیاز به یک انقلاب بزرگ داریم، گفت: انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و...، قیمت بالایی دارند که کمتر توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شوند. گرچه خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه کمتری از جیب مردم پرداخت می‌شود اما به هرحال هزینه‌ها از بیت المال صرف می‌شود.

وی با توجه به اینکه کشورهای اطرافمان مانند افغانستان، عراق، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان و غیره مستعد فرستادن بیماران خود به ایران هستند، گفت: باید بتوانیم در زمینه تجهیزات مصرفی که حجم زیادی از هزینه‌ها را به سمت خود می‌کشد؛ تولیدات خوب و باکیفیتی را داشته باشیم. برای این منظور لازم است دولت با همکاری شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری را آغاز کند و لوازم پرمصرف را از شرکت‌های معتبر سفارش داده و طی چندین سال تکنولوژی خود را ارتقاء داده و خود تولیدکننده آن‌ها باشیم.

گرانی ارز عامل بالابودن هزینه‌ها/یک میلیون هزینه نخ در هر عمل جراحی

بیگدلیان گران شدن ارز را عامل اصلی بالا بودن هزینه‌های عمل جراحی برشمرد و گفت: برای مثال، نخ 6 صفر یا 7 صفر ساده از یک مارک معتبر، حدود 70-60 هزار تومان قیمت دارد و ممکن است در یک عمل معمولی، 20 عدد از یک نوع نخ استفاده شود که هزینه‌ قیمت نخ در هر عمل جراحی حدود یک میلیون تومان می‌شود.

به گفته این جراح قلب؛ اکثر لوازم مصرفی در جراحی‌ها یک بار مصرف هستند و جمعا در یک عمل جراحی قلب، چیزی حدود 15 میلیون تومان هزینه تجهیزات جراحی برای خود دولت برآورد می‌شود.

ضرورت استفاده از نخبگان داخلی برای تولید لوازم پزشکی

وی راهکار را در این دید که با شرکت‌های خارجی معتبر تولیدکننده قرارداد بسته شود و با کمک از دانشمندان و نخبگان ایرانی در عرصه لوازم پزشکی، طی 10 یا 15 سال آینده، لوازم را تولید کرده و هزینه‌ها را برای کشور پائین آورد.

بیگدلیان با بیان اینکه متاسفانه بیماری‌های قلبی و عروقی جزو شایع‌ترین بیماری‌های مرگ و میر و البته قابل کنترل در کشورمان هستند، افزود: شایع‌ترین عمل جراحی که در تمام مناطق ایران انجام می‌شود، عمل کرونری بای پس است و اغلب برای گرفتگی عروق کرونر استفاده می‌شود، لذا اگر بتوان عواملی که باعث گرفتگی این عروق می‌شود را از طریق ورزش‌های دسته جمعی، کنترل مواد غذایی، جلوگیری از مصرف مواد مخدر و دخانیات، کنترل دیابت و فشارخون جلوگیری کرد، نهضت قوی را جهت ایجاد جامعه سالم خواهیم داشت و مجبور نخواهیم بود تا این حد هزینه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha