عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با کویر شدن تالاب بین‌المللی گاو خونی؛ شاهد خشکیدن قنات‌ها و دگرگونی حیات جانوران و پرندگان مهاجر در محدوده زیست‌محیطی زاینده رود هستیم.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با کویر شدن تالاب بین‌المللی گاو خونی؛ شاهد خشکیدن قنات‌ها و دگرگونی حیات جانوران و پرندگان مهاجر در محدوده زیست‌محیطی زاینده رود هستیم.

مجید منصوری در گفت وگو با خانه ملت، گفت: حوزه زاینده رود به واسطه چند عامل دچار تنش و مشکل شده است که مهم‌ترین عامل، خشکسالی طی 50 سال گذشته بوده که هرچند سال یکبار نیز دچار نوسان و تکرار شده است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه افزود: افزایش مصرف آب شرب به واسطه افزایش جمعیت و مصرف صنعت به واسطه افزایش تولیدات صنعتی از دیگر عوامل کم شدن آب در حوزه آبخیز زاینده رود محسوب می‌شود، چرا که برخی از صنایع غیرکارشناسانه احداث شده اند، از این رو می بایست در جایی که میزان مصرف آب کمتر است احداث صنایع صورت بگیرد.

وی با اشاره به عدم رعایت الگوی مصرف در کشاورزی، خانه و صنعت تاکید کرد: متأسفانه پیش از آنکه مشکلات حوزه آبخیز زاینده‌رود برطرف شود؛ از سرشاخه های این حوزه که سرشاخه‌های رود دز و رود کارون است آب را به استان های قم، کاشان و یزد فرستادند که تمامی اینها اثرات منفی روی زاینده‌رود گذاشت و ادامه این روند نه تنها رودخانه زاینده رود بلکه رودخانه کارون را هم به کام خشکی می‌کشاند.

منصوری با اظهار تأسف از وضعیت زیست محیطی تالاب گاوخونی ادامه داد: مسائلی همچون از بین رفتن پرندگان، خزندگان، درختچه‌های خاص و برخی موجودات ذره‌بینی که وظیفه تصفیه میکروب‌ها را به عهده داشتند غیر قابل چشم پوشی است، چراکه ریزگردهای موجود بر روی سطح تالاب با کوچکترین نسیم به سمت استان حرکت میک‌نند و در آینده این تالاب بین المللی، عامل بیماریهای مختلف برای مردم استان خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با درخواست از مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اندیشیدن تمهیداتی در این راستا عنوان کرد: اگر قرار به احیای تالاب از طریق آب باشد، در منشور 9 ماده‌ای که در وزارت نیرو تدوین شده است به صراحت اعلام شده تالاب گاوخونی یکی از حق‌آبه داران حوزه آبخیز زاینده رود است لذا اگر سهم حق آبه تالاب تأمین شود از خشکیدن آن جلوگیری می‌شود، لیکن در غیر این صورت برای جلوگیری از عبور ریز گردها به سوی شهر باید به سمت راهکارهایی اعم از کویر زدائی برویم که بهترین راه احیای تالاب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی ثبت جهانی است، تصریح کرد: اگر این تالاب احیا نشود؛ ممکن است سازمان ثبت جهانی با تجدیدنظر در این خصوص، تالاب گاوخونی را از لیست جهانی خارج کند که این امر نه تنها برای استان اصفهان که برای کل کشور شایسته نخواهد بود، لذا اگر دولت به دریاچه ارومیه رسیدگی می کند، نباید از زاینده رود غافل شود؛ چرا که علاوه بر زاینده رود و ارومیه رسیدگی  به مسائل زیست محیطی در جای جای کشور امری ضروری است.

منصوری اظهار داشت: با توجه به اینکه سفره های آب زیرزمینی در عمق بسیار پائین زمین قرار دارند، امکان وصل بودن تمام دریاها در عمق وجود دارد بنابراین باید بررسی گردد اگر آب از اعماق به سطح آورده شود به دلیل گذشتن از عمق ممکن است شیرین باشد و مقداری از مشکلات بی آبی کشور با این کار برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیشنهاد بنده در این خصوص این است که با توجه به اینکه زمین خود، نوعی فیلتراسیون است پیش از شیرین کردن آب، اگر آب دریای خزر یا فارس را به برخی نقاط کویری هدایت کنیم باعث تشکیل سفره های شیرین آب زیرزمینی می شود، بنابراین با رهاشدن آب، شاهد رشد پرندگان و سپس خارج شدن اکوسیستم از حالت بیابانی خواهیم بود که این موضوع نوعی بیابان زدائی نیز محسوب می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha