معاون بیماری های غیر واگیر مرکز مدیریت بیماری ها وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: شایعترین علت قطع اندام پس از تصادفات ، ناشی از دیابت است.

مهرداد حق ازلی گفت: پیشگیری یا کنترل دیابت بخش مهمی از ابتلاء به بیماریهای ناشی ازآن را مصونیت ایجاد می کند.
حق ازلی گفت:‌ این امر به ایران اختصاص ندارد و در زمان حاضر در منطقه خاورمیانه این افزایش بیشتر است به گونه ای که 20 تا 25 درصد بالغین این کشورها به دیابت مبتلا هستند .
وی ضمن تاکید بر ارتقا آگاهی مردم نسبت به دیابت گفت: افرادی که دارای مشکلاتی از جمله فشار خون بالا، چربی خون مختل و یا سن بالای 40 سال دارند باید برای دیابت غربالگری شوند .
وی افزود:‌ در زمان حاضر 50 تا 60 درصد دیابتی های نوع 2 از بیماری خود اطلاع نداشته و به صورت اتفاقی به عنوان مثال در پی انجام یک آزمایش به بیماری خود اطلاع پیدا می کنند.
وی همچنین گفت:‌ مهمترین عامل عمر از دست رفته بیماری های قلبی و عروقی ناشی دیابت است.
حق ازلی در خصوص بیمه دیابتی ها گفت:‌ بیمه ها به صورت اختصاصی، پوشش بیماران را به صورت متفاوت از سایر بیماران ، انجام نداده اند اما در برنامه پنجم توسعه در تعریفی که از بیماری های خاص که دیابت هم شامل حال آنها می شود آمده است که بیمه ، تقریبا صد در صد این بیماری ها را پوشش می دهد.
وی گفت:‌ در زمان حاضر سطح یارانه را برای تولید انسولین توانسته ایم حفظ کنیم و نگذاشته ایم تا یارانه این بیماری کاهش یابد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت گفت:‌در صورتیکه بیماران دیابتی بیمه شوند به نفع بیمه خواهد بود زیرا بیماران دیابتی به عوارضی از جمله دیالیز ،بیماریهای قلبی وعروقی یا چشمی دچار می شوند که بیمه باید آنها را پوشش دهد.
*** شعار امسال روز جهانی دیابت " دیابت کودکان و نوجوانان"‌
دکتر" اسدالله رجب " رییس انجمن دیابت نیز در این نشست مطبوعاتی به شعار امسال روز جهانی دیابت تحت عنوان "دیابت کودکان و نوجوانان" اشاره کرد و گفت:‌ این شعار برای سال دوم است که در رابطه با دیابت عنوان شده زیرا کودکان و نوجوانان ، بزرگسالان آینده محسوب می شوند.
رجب گفت:‌ مشکل دیابت برای کودکان و نوجوانان فقط در تشخیص دیابت و تزریق انسولین خلاصه نمی شود بلکه برای خانواده های آنان نیز مشکلاتی از قبیل تغییر شغل و یا شهر در پی بیماری فرزندشان ایجاد می شود .
وی اظهارداشت:‌ در زمان حاضر به درمانگری دیابت بیشتر از جنبه های روان شناختی و اجتماعی دیابت و بیمار مبتلا به آن توجه می شود این در حالی است یکی از پایه های اصلی دیابت ، حمایت های روان شناختی و اجتماعی از بیمار است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha