افسردگی نوعی اختلال خلقی است که با احساس غم، کاهش انرژی، گریه‌های بی‌دلیل، اختلال خواب و اشتها، لذت نبردن، ناامیدی و اختلال در تمرکز حافظه کوتاه‌مدت همراه است.

سلامت نیوز:  افسردگی نوعی اختلال خلقی است که با احساس غم، کاهش انرژی، گریه‌های بی‌دلیل، اختلال خواب و اشتها، لذت نبردن، ناامیدی و اختلال در تمرکز حافظه کوتاه‌مدت همراه است.

آزاده صدیق‌نیا در گفت‌وگو با فارس، افسردگی را نوعی اختلال خلقی عنوان کرد که در یک طیف قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: افسردگی با احساس غم،  گریه‌های بی‌دلیل، کاهش انرژی، خستگی پذیری، اختلال خواب به صورت تاخیر در شروع خواب یا بیدار شدن زودتر از موقع،‌ کاهش یا افزایش اشتها، لذت نبردن از چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده است،‌ناامیدی، عدم امید به آینده، آرزوی مرگ، افکار خودکشی، اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت همراه است.
وی افزود: همه این علائم زمانی اختلال محسوب می‌شوند که موجب افت عملکرد فردی مانند رسیدگی به نظافت شخصی و عملکرد اجتماعی مانند روابط بین فردی و عملکرد شغلی و تحصیلی شود.
این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد:‌این علائم باید مستمر بوده و برای دو  هفته وجود داشته باشد.
صدیق‌نیا گفت: ممکن است این علائم برای افراد عادی پیش آید اما زمانی اختلال افسردگی محسوب می‌شود که واکنش فرد به واقعه‌ای که موجب بروز علائم شده است شدیدتر از سایر افراد جامعه باشد. مثلا اگر اتفاقی مانند از دست دادن شغل موجب شود فردی برای مدتی ناراحت باشد و گریه کند طبیعی است اما اگر شدت و دوام بیشتری پیدا کند اختلال محسوب می‌شود.
این متخصص حوزه بهداشت و روان ادامه داد: معمولا درمان افسردگی دارودرمانی است و مراجعه به روانپزشک اهمیت زیادی دارد زیرا گاهی افسردگی می‌تواند یک بعد از اختلال دوقطبی باشد که بعد دیگر آن نیز شیدایی است. بنابر این با مراجعه به روانپزشک احتمال تشخیص و درمان متناسب با اختلال بیشتر است.
وی افزود:‌ درمان دارویی برای مدت حداقل یکسال لازم است و در صورت شدید بودن علائم روانپزشک از روان‌درمانی نیز برای تسریع بهبودی استفاده می‌کند.
این روانپزشک تصریح کرد: ژنتیک نقش موثری در ابتلا به اختلالات خلقی مانند افسردگی دارد وقوع وقایع غیر قابل انتظار مانند از دست دادن عزیزان، طلاق، مهاجرت، بیماری‌های ناعلاج،‌از دست دادن شغل و غیره جزو علل ابتلا به افسردگی است.
وی افزود: تمام اختلالات روانپزشکی علل زیستی، محیطی و اجتماعی دارند بنابر این نمی‌توان تنها یک عامل را در نظر گرفت.
صدیق نیا گفت:‌در صورت کمبود بار اختلالات خلقی در خانواده فرد مبتلا،  تشخیص و  درمان به موقع، داشتن عملکرد اجتماعی و شخصی مناسب قبل از اختلال فرد مبتلا پیش‌آگهی بهتری دارد.
وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی و یادگیری مهارت‌های زندگی در مدیریت استرس و شرایط بحران و کاهش احتمال ابتلا به اختلالات خلقی مانند افسردگی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha