معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با تاکید بر اطلاع‌رسانی به موقع در مورد مباحث غذایی، خواستار تداوم شفافسازی‌ها در رابطه با روغن گیاهی پالم شد.

سلامت نیوز:  معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با تاکید بر اطلاع‌رسانی به موقع در مورد مباحث غذایی، خواستار تداوم شفافسازی‌ها در رابطه با روغن گیاهی پالم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا  ، دکتر "رسول دیناروند"در یازدهمین گردهمایی مدیران نظارت بر موادغذایی کشور که یزد برگزار شد، ساﻝ 93 را ﺳﺎﻟﻲ ﭘﺮ ﭼﺎﻟﺶ ﺩﺭﺣﻮﺯﻩ ﻏﺬا خواند و گفت: موضوعاتی مانند ﺭﻭﻏﻦ ﭘﺎﻟﻢ، خمیر مرغ و تقلب در تولید برخی ﻣﻮاﺩ ﻏﺬاﻳﻲ مانند آبلیمو، امسال برای مدتهای زیادی تیتیر رسانهها بود که بیانگر مسئولیت بالای متولیان حوزه نظارت بر مواد غذایی است.
وی با تاکید فرهنگسازی جدیتر در جامعه پیرامون مباحث تغذیهای مردم، گفت: حتی مسئولان و رسانهها نیز نیازمند آگاه‌سازی بیشتر در این رابطه هستند.
وی در این رابطه بر تداوم شفاف‌سازی‌ها در رابطه با مصرف ﺭﻭﻏﻦ ﭘﺎﻟﻢ تاکید کرد و گفت: باید تلاش کرد تا این موضوع در هیاهوی رسانهای گم نشود.
ﺩﻳﻨﺎﺭﻭﻧﺪ اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در حوزه مباحث غذایی را به لحاظ ارتباط آن با سلامت مردم و نیز با اقتصاد کشور در بخش خصوصی و دولتی مهم خواند و افزود: ﺑﺎﻳﺪ اﺯ اﻓﺮاﻁ و ﺗﻔﺮﻳﻄ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﻢ و بر اساس تکلیف خود عمل کنیم.
ﻭی ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻛﺮﺩ: ﺩﺭ ﺑﺤﺚ اطلاع‌رسانی در مورد روغن پالم چهار سال دیر عمل کردیم لذا باید به موقع در موضوعاتی این چنینی ورود کنیم و تا از گسترش دامنه ﺗﻘﻠﺒﺎﺕ مواد غذاﻳﻲ جلوگیری کنیم.
دیناروند اظهار کرد: متاسفانه موضوع تقلب در مواد غذایی امروزه به منشاء درآمد و شغل برای برخی افراد تبدیل شده است تا از طریق آن کمتر در تامین مواد اولیه هزینه کنند و سودهای سرشاری را به جیب بزنند.
وی بیان کرد: گاهی این تقلب‌ها در حد کلاهبرداری و بی تاثیر در سلامت مردم و گاهاً نیز باعث خدشه به سلامت مردم میشود لذا باید برخوردها متناسب با نوع تخلفات باشد.
وی دانشگاههای علوم پزشکی استانها را خط مقدم نظارت بر مواد غذایی ذکر کرد و گفت: ﻣﺮﺩﻡ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺩاﺭﻧﺪ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ از سوی ﺩﻭﻟﺖ براساس اولویت‌ها ﺑﺎ ﺟﺪﻳﺖ و سریع ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ.
این مقام مسئول از تلاش این معاونت برای اولویت دادن به نظارتها از حالت فعلی که کنترل قبل از ورود محصول به بازار است به کنترل پس از ورود به بازار خبر داد و گفت: نظارت بر تولید موادغذایی سالم وظیفه فعالان اقتصادی است و انها انتظار دارند که سریعتر مجوزهای لازم برایشان صادر شود که انتظار بجایی است ولی با نظارت پس از عرضه به بازار باید برخوردهای قانونی در رابطه با تخلفات انجام شود.
وی تصریح کرد: اقدامات مسئولان و کارشناسان نظارت باید سلامت محور باشد و در کنار آن به موضوعات دیگری مانند علامت راهنمایی روی مواد غذایی، توجه به کالری مواد غذایی مصرفی مردم و مواردی از این دست توجه شود.
وی با اشاره به آمار بالای دیابت در یزد، تاکید کرد: باید شیرینی‌های جایگزین شکر در این استان برای سلامت مردم مورد توجه قرار گیرد و این موضوع براساس ویژگی هر استانی در موضوعات مرتبط با سلامت مردم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
معاون وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر تعدیل مصرف کالاهی آسیب رسان در جامعه، اظهار کرد: این کالاها به خودی خود مضر نیستند ولی زیادهروی در مصرف انها سلامت جامعه را به خطر میاندازد بنابراین باید هزینه کالاهای آسیبرسان را افزایش دهیم و تبلیغات آنها را محدود کنیم، مالیات بر ارزش افزوده آنها را زیاد کنیم، به مردم در مورد تعادل در مصرف این کالاها اطلاع‌رسانی و ذائقه مردم را اصلاح کنیم.
وی در بخش پایانی سخنانش نیز با اشاره به این که در اکثر بیمارستانهای دانشگاهی کشور 50 درصد هزینههای دارویی تنها مربوط به 5 تا 17 قلم دارو است، بر تمرکز روی نقاط اولویتدار در استانهای کشور تاکید کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha